Vi närmar oss en helt galen period vad gäller spelsläpp, något som skulle ha dragit igång redan med Redfall i förra veckan. Men det visade sig vara en riktig flopp och nu ser vi istället fram emot att spela Zelda. Men några som lär älta Redfall är Xbox-ledningen, och högste chefen Phil Spencer har bett om ursäkt för det skick Redfall släpptes i. De dåliga nyheterna fortsätter i att Concrete Genie-utvecklaren, Sony-ägda Pixelopus läggs ner, och att Unity säger upp hundratals anställda – för tredje gången på ett år. 

Phil Spencer ber om ursäkt för Redfall-besvikelse

Redfall

Redfall fick allt annat än en flygande start när det släpptes i förra veckan.

I förra veckan släpptes vampyrskjutaren Redfall till allt annat än positiv kritik. Microsoft-ägda Arkanes spel ses som ett av årets stora släpp till Xbox tillsammans med Bethesdas Starfield, men plågas till en början av tekniska tillkortakommanden och negativa recensioner. I en intervju med Kinda Funny ber Xbox-chefen Phil Spencer besvikna fans om ursäkt.

”Inget är svårare för mig än att göra Xbox-communityt besviket. Jag har varit en del av det länge. Jag jobbar såklart för Xbox, jag är chef för verksamheten. Jag har många vänner och får mycket feedback, och att se communityt tappa tron och bli besvikna gör mig besviken. Jag är besviken på mig själv”, säger Phil Spencer i podden Kinda Funny Xcast.

Besvikelsen kring Redfall och att brittiska myndigheter blockerat köpet av Activision Blizzard har skapat frågetecken kring vilket skick spelutbudet till Xbox befinner sig i. Många hoppas därför på Starfield som släpps senare i år. Men Phil Spencer tonar ner förväntningarna på spelet som på egen hand frälser Xbox, utan vill hellre fokusera på utbudet som helhet

”Det finns ingen värld där Starfield är ett 11/10-spel som får folk att börja sälja sina Playstation 5”, säger Spencer i podden.

Niklas tankar: Det ser ju inte superljust ut för Xbox-spelare nu för tiden, åtminstone om man ser till spelutbudet från förstapartsutvecklare. Visst var både Hi-Fi Rush och Pentiment riktigt bra spel, men de där riktiga jättespelen som Nintendo och Sony har lyser med sin frånvaro. Redfall är en gruvlig besvikelse för mig, då det kommer från studion som ligger bakom Arkanes allra bästa spel, Prey. Tyvärr tror jag inte att patchar som förbättrar prestandan kommer att hjälpa, då felet ligger i själva spelupplägget. Men jag blir väldigt gärna motbevisad.

Concrete Genie-utvecklaren läggs ner

Concrete Genie

Concrete Genie var supercharmigt. Synd att det inte blir något mer från Pixelopus.

Pixelopus, den Sony-ägda studion bakom Concrete Genie och Entwined, läggs ner. Det skriver studion själva på Twitter, och uppgifterna bekräftades senare av Sony, skriver IGN.

”Playstation Studios utvärderar löpande sin portfölj och statusen på studiors projekt för att se till att de passar in i organisationens lång- och kortsiktiga mål. Som en del av en utvärdering har det beslutats att Pixelopus ska stänga den 2 juni”, skriver Sony i ett uttalande till IGN.

Det är oklart om någon av de anställda på studion kommer att sägas upp, eller om de erbjuds andra positioner. Studion har sedan Concrete Genie jobbat med ett projekt ihop med Sony Pictures Animation, och det är oklart om det nu skrotas eller plockas upp av någon annan.

”När vi nu blickar framåt vill vi rikta ett hjärtligt tack till de miljoner passionerade spelare som har stött oss och vårt mål att skapa vackra, påhittiga spel med hjärta. Vi är så tacksamma”, skriver Pixelopus på Twitter.

Niklas tankar: Det är oerhört tråkigt att höra att en så begåvad studio läggs ner, och det känns tyvärr som en del av en likriktning för Sony. Man häller alla sina pengar i jätteprojekt som God of War och Spider-Man, och verkar inte längre vilja göra mindre, intressanta, spel. Concrete Genie och Entwined var kanske inte de bästa spelen som någonsin gjorts, men de hade hjärta och var riktigt mysiga. Hoppas att alla inblandade landar på fötterna.

Unity sparkar 600 – tredje nedskärningen på ett år

Unity

Många har fått gå från skaparen av den populära spelmotorn på sistone.

Unity, bolaget bakom den populära spelmotorn med samma namn, säger upp ytterligare 600 personer, eller åtta procent av den totala arbetsstyrkan, skriver Eurogamer. Det blir tredje gången företaget gör sig av med anställda på ett år. Tidigare har det rört sig om 300 respektive 200 personer. Nedskärningarna kommer som en del av Unitys planer att minska antalet kontor runt om i världen från 58 till färre än 30.

En våg av nedskärningar har sköljt över såväl tech- som spelbranschen de senaste månaderna när bland andra Microsoft, Take-Two, Riot Games, EA, Twitch och Meta har sagt upp anställda.

Unity slog omsättningsrekord under 2022, med 1,39 miljarder dollar, och gjorde sitt första lönsamma kvartal sedan bolaget börsnoterades 2020.

Niklas tankar: Det har varit oerhört många uppsägningar i tech- och spelbranschen på sistone, även på företag som samtidigt gör rekordår var gäller omsättning och vinst. Det känns ju sådär bra. Men en ekonomisk kris, oavsett storlek, är ett smidigt sätt för företag att kunna göra sig av med folk utan att ställas till svars för det. Tänk om det fanns en värld där företag kunde nöja sig med att gå jämnt ut eller göra en liten vinst och inte ständigt behövde sikta på oändlig exponentiell tillväxt. Det vore väl något? Vi håller, som vanligt, tummarna för att alla inblandade hittar nya jobb på ställen som bättre uppskattar sin arbetsstyrka.