Eftersom redaktionen kände på sig att det skulle spruta spelnyheter överallt skickade de mig på semester vid Medelhavet för att jag inte skulle bli galen. Men nu är jag tillbaka och försöker spela och läsa ikapp allt jag missat. Denna vecka tar vi en titt på att Microsofts köp av Activision Blizzard äntligen kan bli klart nästa vecka, att Epic sparkar väldigt många anställda och comebacken för Cyberpunk 2077.
Microsofts Activision-köp väntas bli klart nästa vecka
Efter nästan två år verkar väntan nu snart vara över. I nästa vecka väntas Microsofts jätteköp av Activision Blizzard, värt nästan 69 miljarder dollar, bli klart, skriver The Verge. Affären sattes på paus när den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority, CMA, vädrade oro över att Microsoft i och med det hela skulle få ett för stort övertag på den växande marknaden för spelande över molnet. Men en rad eftergifter från Microsofts sida har gjort myndigheten mer välvillig till affären, och på fredag den 13 oktober väntas den 20 månader långa processen kunna vara över.
Den amerikanska motsvarigheten till CMA, Federal Trade Commission, har inte helt godkänt affären ännu, men om CMA säger ja väntas FTC få svårt att stoppa den.
Går affären igenom som väntat blir alltså Microsoft ägare av jättarna Activision, Blizzard och King och kan stoltsera med att ha några av de största spelen i världen som Call of Duty, World of Warcraft och Candy Crush under sitt paraply.
Niklas tankar: Det är såklart bra att det här granskas i sömmarna, och oj så grundligt undersökta dessa sömmar är. Men de flesta trodde nog redan från början att det här skulle gå igenom, och nu börjar vi bli gruvligt trötta på att läsa om det. Visst, det har kommit en massa rolig information från insidan som aldrig hade blivit offentlig annars, men nu känner vi oss klara.
Epic sparkar 800 – ekonomiska problemen länge okända
Drygt 800 personer, eller 16 procent av det totala antalet anställda, får gå från Fortnite- och spelmotormakaren Epic. Det stod klart när Epic presenterade ett sparpaket för någon vecka sedan. Företaget ska dessutom göra sig av med Bandcamp, som man köpte nyligen, samt större delen av marknadsföringsföretaget SuperAwesome. Anledningen till nedskärningen uppges vara att kassakon Fortnite inte drar in lika mycket pengar från sitt Creative Mode, som är det som växer, som man gör från själva grundspelet.
I ett uttalande på Unreal Fest, en konferens för Unreal Engine-användare, tog Epic-chefen Tim Sweeney upp nedskärningarna och de ekonomiska bekymren och menade att ledningen inte kände till hur illa det stod till förrän för tio veckor sedan, skriver Polygon. I ett internt mejl medger Sweeney också att företaget gjort av med mycket mer pengar än det dragit in i ett försök att ta Epic till nästa nivå och bygga upp Fortnite som ett ”metaversum-inspirerat ekosystem för skapare”.
För att stävja de ekonomiska problemen kommer Epic nu att höja priset på såväl valutan v-bucks i Fortnite som för att använda Unreal Engine – men inte för spelutvecklare.
Niklas tankar: Det är verkligen makalöst hur kortsiktigt techjättarna har tänkt. Man har anställt och expanderat så det stått härliga till när pengar varit billiga utan en tanke på oundvikliga sämre tider. När man nu fortsätter att förvänta sig evig exponentiell tillväxt har man inga problem med att göra sig av med folk utan att blinka. Sådant är det samhälle vi lever i, där företag och deras ledare alltid kommer att vara de som klarar sig bäst när det blåser.
25 miljoner Cyberpunk 2077 sålda – nu blir det otecknat
Cyberpunk 2077 ser ut att ha blivit en supersuccé för polska CD Projekt Red. Spelet har nämligen sålts i 25 miljoner exemplar sedan det släpptes för nästan tre år sedan, skriver Eurogamer. Det blev hårt kritiserat när det kom för tekniska tillkortakommanden och det gick så långt att Sony slutade sälja spelet på Playstation Store. Men sedan dess har spelet förbättrats och nyligen släpptes version 2.0 i samband med expansionen Phantom Liberty, som CD Projekt Red säger har sålts i tre miljoner exemplar bara under den första veckan.
I samband med expansionen och de astronomiska försäljningssiffrorna har CD Projekt Red nyligen meddelat att man inlett ett samarbete med studion Anonymous Content för ett otecknat film- eller serieprojekt i Cyberpunk-universumet. Anonymous Content är kända för att ha producerat serier som True Detective och Mr. Robot samt filmer som The Revenant och Spotlight. Samarbetet är ännu i sin linda, och inte mycket är känt om det, men projektet ska genomföras ”i nära samarbete” med det Cyberpunks kreativa team.
Niklas tankar: Man gillar ju en comeback, det gör man. Jag gav Cyberpunk 2077 en hel del skit för hur uselt det funkade när det kom, till och med på den då nysläppta Playstation 5. Men man har uppenbarligen gett sig den på att förbättra spelupplevelsen, och det hedrar dem. Jag är väldigt sugen på att hitta tid till att hoppa ni i Cyberpunk 2077 igen och se vad Idris Elba har för sig i expansionen, och tydligen ska även Netflix-serien Edgerunners vara riktigt bra. 25 miljoner är en otrolig siffra, men det är ändå bara hälften av vad The Witcher 3 har sålt. Helt galet!