Dragon’s Dogma 2 är ute och snart kan vi jrpg-älskare få pusta ut lite granna när det blir lite lugnare med spelsläppen. Själv tänkte jag gå tillbaka och spela klart Baldur’s Gate 3 som blir Larians första och sista spel i serien. Vi kollar även in att Grand Theft Auto 6 kan komma att försenas ett år, och att tidigare nämnda Dragon’s Dogma 2 lämnat fulat in mikrotransaktioner i sista sekund.
Larian gör varken uppföljare eller DLC till Baldur’s Gate 3
Belgiska Larians nästa projekt blir varken en uppföljare till Baldur’s Gate 3 – eller DLC till jättesuccén. Nästa spel blir inte ens Dungeons and Dragons-relaterat. Det säger Larians vd Swen Vincke i ett tal på Game Developers Conference, som hölls i San Francisco i veckan som gick, skriver PC Gamer.
”Precis som Gustav [Vinckes hund som dog i februari, och projektnamnet för Baldur’s Gate 3] kommer Baldur’s Gate alltid att ha en plats i våra hjärtan. Vi kommer för alltid att vara stolta över det, men vi kommer inte att fortsätta med det. Vi göra inga expansioner som alla väntar sig och vi gör inte Baldur’s Gate 4 som alla förväntar sig. Vi rör oss bort från D&D och kommer att börja göra något nytt”, säger Vincke och menar att Larian har ”stora ambitioner” för framtiden.
Baldur’s Gate 3 vann priser för årets spel, bästa berättande, bästa design och publikens pris på Game Developers Choice Awards. I ett av sina tacktal passade Vincke på att ge en känga till branschens alla uppsägningar den senaste tiden.
”Girighet har förstört hela den här grejen [spelbranschen] så länge, ända sedan jag började. Jag har kämpat mot utgivare hela mitt liv och jag ser samma misstag göras om och om igen. Det handlar alltid om kvartalsvinster. Det enda som spelar roll är siffrorna, sen sparkar man alla och nästa år säger man ’fan, jag har slut på utvecklare’, sen börjar man anställa igen”, säger Vincke och fortsätter: ”Man måste inte, man kan ha reserver. Sakta ner lite, ta det lugnt med girigheten. Var ihärdig, ta hand om folk och förlora inte kunskapen som byggts upp hos de här människorna du blir av med varenda gång, så behyöver du inte gå igenom samma cykel om och om igen. Det gör mig riktigt förbannad.”
Niklas tankar: Visst kan det kännas lite trist att Larian inte gör en uppföljare till det ärligt talat helt fantastiska Baldur’s Gate 3. Men personligen föredrar jag nästan alltid något nytt och spännande över ännu en uppföljare, och vid det här laget har Larian mitt fullständiga förtroende. Särskilt som det faktiskt verkar vara en studio som har lite vettiga värderingar och behandlar folk på ett schysst sätt. hade Vincke varit min chef hade jag stått upp och jublat efter hans tacktal. Det är visserligen lätt att säga så när man just släppt en dundersuccé, men det verkar som att vi här har en person som verkligen förstått att det finns andra sätt att spara pengar på än att sparka en massa anställda.
GTA 6 kan försenas till 2026
Grand Theft Auto 6 kan vara på väg att försenas till 2026. Enligt källor med insyn i utvecklingen går det hela inte direkt som på räls och ledningen är orolig att ett av tidernas mest framemotsedda spel kan komma senare än väntat, skriver Kotaku. GTA 6 visades upp första gången i december i fjol och hade då bara året 2025 i trailern. Enligt källorna ska målet fortfarande vara att släppa spelet tidigt nästa år. En stor läcka offentliggjorde mycket material från spelet redan 2022, och när utvecklingen nu närmar sig slutet kräver Rockstar att fler ska återvända till att jobba på kontoret istället för hemifrån. Det ska vara en av anledningarna till att utvecklingen går sämre.
Niklas tankar: Att ett spel försenas är ju verkligen inte något ovanligt, men när det är ett så oerhört stort spel som GTA 6 så blir det en större grej. Det känns lite som att hela spelbranschen just nu otåligt väntar på vad Rockstar har att bjuda på, då det troligen kommer att bli kanske det största spelsläppet genom tiderna. Kommer GTA 6 att påverka vilka spel som görs och hur de görs på samma sätt som tidigare delar i serien gjort? Kommer nya standarder för spel att sättas? Förhoppningsvis får vi veta nästa år, men det är knappast värt att de stackars utvecklarna jobbar ihjäl sig om det är vad som krävs, då är det bättre att skjuta fram.
Mikrotransaktioner i Dragon’s Dogma 2 upprör spelare
Dragon’s Dogma 2, ett av vinterns alla stora rollspel släpptes i veckan som gick. Men uppföljaren, vars föregångare släpptes redan för 12 år sedan, har lämnat en bitter eftersmak hos vissa spelare. Dagen innan spelet släpptes, och efter att de flesta recensioner publicerats, infördes nämligen DLC i form av mikrotransaktioner. Tilltaget, och att spelet på PC dras med prestandaproblem, har lett till att det i nuläget har omdömet ”blandat” på Steam.
Capcom svarade på kritiken i slutet av veckan och förklarade att det mesta som går att köpa också går att få tag på genom att spela spelet, som föremål för fast travel, att återupplivas när man dör, och att ändra utseende på sin karaktär. Man skriver också att man arbetar med problemen med buggar och prestanda, och att man på PC i nuläget inte kan börja om från början när man väl startat spelet.
Trots kritiken är Dragon’s Dogma 2 väldigt populärt, och nådde strax efter släppet fler samtidiga spelare än andra Capcom-spel som remaken av Resident Evil 4 och Resident Evil Village någonsin haft.
Niklas tankar: Oavsett om alla prylarna man säljer går att skaffa i spelet är det ändå ett riktigt fult tilltag. Särskilt när man gör det efter att de allra flesta publicerat sina recensioner. Det är att medvetet visa upp en felaktig bild av spelet, och sviker spelares och recensenters förtroende. Det är för mig helt oförståeligt att man gör så, när man måste vetat att spelet kommer att bli en succé. Det är ett fantastiskt härligt spel som jag hoppas kunna lägga otaliga timmar i, men det blir liksom en lite bitter eftersmak när man beter sig så här fult. Capcom har släppt banger efter banger i flera år nu och har bättrat på sitt anseende avsevärt. Strula inte till det med sånt här trams nu, Capcom!