Hej och hå, här händer det grejer! Inte nog med att Final Fantasy 7 Rebirth och Balatro tar världen med storm, det är även full fart på nyhetsmaskineriet. Denna vecka fortsätter vi tyvärr att skriva om nedskärningar och nedläggningar. Men vi får också chansen att uppmärksamma studior som lämnar sina ägarbolag. Vi kollar även in lite norsk forskning om hur barn retas för att spela med ”default”-skins.

Playstation och EA sparkar hundratals – stänger studior

Singstar Svenska Hits

Hur mycket Darin sjöng du i Singstar Svenska Hits?

Nedskärningarna inom spelbranschen fortsätter i oförminskad takt, och denna gång är det jättarna Playstation och Electronic Arts, EA, som gör sig av med runt 900 respektive 670 anställda, rapporterar flera medier. Hos Playstation motsvarar det runt 8 procent av det totala antalet anställda, och hos EA 5 procent.

I samband med nedskärningarna både stänger man studior och lägger ner utvecklingen av spel. Playstations välrenommerade London-studio, som skapade Singstar och mer nyligen mest gjort VR-spel, stängs helt. EA stänger ner studion Ridgeline Games som startades 2021 för att jobba på ett singleplayer Battlefield-spel, skriver Video Games Chronicle. Den utvecklingen tas nu över av Criterion Games.

Respawn Entertainment är en av många EA-studior som drabbas av nedskärningarna, och där läggs utvecklingen av ett Star Wars-fps som enligt uppgift skulle ha en mandalorian i huvudrollen, skriver Video Games Chronicle. Respawn ska nu istället fokusera på sina Star Wars Jedi-spel och Apex Legends.

Niklas tankar: Jahapp, det skulle visa sig vara röva den här veckan också. Enligt sajten Game Industry Layoffs är vi nu uppe i ganska precis 8 000 uppsägningar i branschen bara sedan årsskiftet, och det lär inte vara långt kvar tills förra årets jättesiffra på 10 500 slås. Det är en kombination av många saker som slagit riktigt hårt mot just spelutveckling, och det handlar inte bara om att det anställdes för mycket under coronapandemin när spelbranschen gick som tåget. Det är nog många stora studior som i detta nu sitter och funderar över om framtiden med spel som kostar miljarder och tar större delen av ett decennium att utveckla är hållbar. Vi brukar ju säga att vi hoppas att alla påverkade landar på fötterna, men det känns som att det blir svårare och svårare för varje dag som går. De e röva.

Studie: Social press på barn att köpa saker i spel

V-bucks

Vissa barn i studien hade inte ens koll på att det var riktiga pengar de spenderade.

Barn pressas att köpa saker i spel för att inte bli socialt uteslutna. Det visar en studie som gjorts vid norska Oslo Metropolitan University, skriver Patrick Klepek på Crossplay. Studien, som beställts av Barn- och familjedepartementet undersöker hur norska barn mellan 10 och 15 år påverkas av spel och visar att spel integreras i allt annat de gör i livet, och att de inte har några skarpa gränser mellan online och offline.

”Det här är bara olika delar av den social värld de navigerar i, och utseende, eller skins, är viktiga identitetsmarkörer”, står det i studien.

En 13-årig pojke som intervjuas i studien uppger att om man inte spelar med någon så har man inget att prata om i skolan, och enligt studien händer det att barn blir uteslutna om de saknar rätt gamingutrustning eller spelvalutor och blir retade för att de har ”fel” skin.

Forskarna Kamilla Knutsen Steinnes och Clara Julia Reich säger till Crossplay att en del av problemet är att utvecklare har blivit så bra på att placera reklam framför spelare så att den inte går att undvika. Studien visar också att barn i vissa fall inte ens var medvetna om att det är riktiga pengar de spenderar när de betalar med till exempel v-bucks eller robux.

Så sent som förra året dömdes Fortnite-utvecklarna Epic att betala tillbaka 245 miljoner dollar i ”oönskade köp” sedan en domstol slagit fast att man använt sig av så kallade ”dark patterns” för att få folk att spendera mer pengar.

Niklas tankar: Som förälder till en snart sexåring (och en ettåring) som börjar skolan till hösten gör det här mig väldigt orolig. På min tid var det Pogs, Adidas-byxor med knappar och jojo med läskmärken på som var det heta. Men det var ju fysiska föremål man kunde ta på, och hyfsat lätt att värja sig från. När det kommer till spel finns det oändligt med saker att spendera oändligt med pengar på och jag bävar inför den dagen mitt barn ber om robux till det där skitspelet. Det här är en hyfsat ny marknad, och jag hoppas innerligt att den regleras på ett rimligare sätt, för som det ser ut nu är det i princip att marknadsföra casinospel till barn.

Flera studior lämnar sina ägarbolag

Crash Bandicoot 4

Toys for Bob gjorde Crash Bandicoot 4 – nu blir de indie igen.

Flera stora studior har lämnat, eller verkar vara på väg att lämna, sina ägarbolag. Den djupt krisande svenska utgivaren Embracer Group ska sälja Saber Interactive för 500 miljoner dollar till en privat investerargrupp, enligt uppgifter till Bloomberg. Summan är mindre än de 525 miljoner dollar Embracer köpte Saber för 2020. Saber är mest kända för Snowrunner- och World War Z-spelen, men släpper i år även Space Marine 2 och Jurassic Park: Survivor. En del av Saber ska även jobba vidare med remaken av Star Wars: Knights of the Old Republic som tidigare skulle göras av Aspyr.

Även Borderlands-studion Gearbox ska vara på väg att säljas, också av Embracer. Enligt uppgifter till Kotaku ska affären vara ”i slutskedet”, bara tre år efter det att Embracer köpte den för 1,3 miljarder dollar. Det är oklart hur mycket Gearbox kan säljas för nu. Affären har inte bekräftats i nuläget, men enligt källorna ska mer information komma inom kort.

Sist men inte minst är Toys for Bob som lämnar sitt ägarbolag Activision kort efter att det köpts upp av Microsoft. Studion är mest känd för Skylanders-spelen, remastern av Spyro-trilogin och Crash Bandicoot 4, men har de senaste åren hjälpt till med utvecklingen av Call of Duty och släppt Crash Team Rumble. Toys for Bob blir nu alltså återigen en oberoende studio, men säger utforska möjligheten för ett partnerskap med Microsoft när utvecklingen av studions nästa spel påbörjas.

Niklas tankar: När svenska Embracer började köpa studior till höger och vänster för ett par år sedan var det många som kliade sig i huvudet. Hur ska det här bli? Hur är det här ekonomiskt hållbart? Det visade sig att det var det inte. En missad investering från Saudiarabien räckte för att det hela skulle falla ihop som ett korthus. De studior som nu kan lämna Embracer gör förmodligen helt rätt, och det känns på ett sätt bra att lite av den oerhörda konsolideringen som skett i branschen luckras upp lite. Det gäller även i fallet Toys for Bob som gått från att göra roliga och spännande spel till att bli en stödstudio för Call of Duty. Förhoppningsvis kan de göra något riktigt kul nu. Vi hoppas att det blir en trend att studior bryter sig loss från sina ägarbolag – inte minst nu när inte ens de allra största koncernerna är immuna mot massuppsägningar.