Nu är det minsann vår på riktigt, och tack och lov släpps det inte lika många storspel längre. Dags att blicka framåt! Bland annat mot att Xbox ser ut att vilja jobba med spelbevarande och bakåtkompatibilitet på sin kommande hårdvara och att det startas initiativ för att stoppa utvecklare från att stänga ner sina spel. Så blir det även ännu en nyhet om nedskärningar, tyvärr.
Xbox startar team för spelbevarande
Xbox-chefen Sarah Bond har startat ett team som ska jobba med spelbevarande och bakåtkompatibilitet för företagets kommande hårdvara, enligt interna mejl som Windows Central tagit del av. Teamet ska se till att framtidssäkra Xbox digitala spelbibliotek för kommande hårdvara och ska ”bygga på Xbox starka historia av att leverera bakåtkompatibilitet”.
I mejlen upprepar Bond även intentionen att kommande Xbox-hårdvara ska vara ”det största tekniska framsteget någonsin i en generation”.
Inte mycket är känt om kommande Xbox-hårdvara, men enligt dokument som blev offentliga i höstas ska åtminstone en helt digital version av Series X släppas, eventuellt senare i år.
Niklas tankar: Även om detta såklart i slutändan handlar om pengar och goodwill är det bra att storföretagen åtminstone börjar prata om bevarande av spel, istället för att i tysthet göra allt fler ospelbara. Hela branschen måste bli bättre på att faktiskt se till att bevara spel för eftervärlden, särskilt när det gäller onlinespel. Hittills har det i princip helt fallit på fans att lösa det, och därför blir det ofta i juridiska gråzoner. Men att kunna skriva två nyheter om spelbevarande i samma nyhetssvep tyder på att något förhoppningsvis håller på att hända.
Initiativ ska stoppa spel från att stängas ner
Stop Killing Games. Så kallas ett initiativ av youtubern Ross Scott som syftar till stoppa utvecklare att stänga ner spel. Scott, som är mest känd för sin kanal Accursed Farms, startade initiativet när Ubisofts racingspel The Crew nyligen stängdes ner, men Scott vill få politiker och lagstiftare att agera mot alla nedstängningar av spel.
På initiativets sajt finns verktyg för att kontakta myndigheter i olika länder runt om i världen. För oss i Sverige finns det exempelvis guider för hur man kontaktar rätt EU-myndigheter i frågan. Men huvudmålet med kampanjen är att, eftersom Ubisoft är ett franskt företag, skicka klagomål till franska generaldirektoratet för konkurrenspolitik, konsumentfrågor och bedrägerikontroll.
I en video om initiativet säger Ross Scott att han egentligen inte bryr sig särskilt mycket om The Crew, men att det är ett stort spel som enligt Ubisoft spelats av 12 miljoner människor, och att nedläggningen av det meddelades så sent som i december.
Niklas tankar: Det här ska bli väldigt intressant att följa! Jag hade själv ingen koll på Ross Scott och hans kanal sedan tidigare, men han verkar ha ett väldigt stort följe, och att det får folk att snacka och skriva nyhetsartiklar om det är ett steg på vägen. Jag vet inte riktigt om det är rätt väg att få myndigheter att lagstadga om vad utvecklare gör med sina spel, men något måste hända när fler och fler, och större och större, spel bara upphör att existera till och med för dem som har betalat för dem. Vi äger inte våra spel idag, men visst hade det känts fint om vi hade kunnat göra det?
Uppsägningar hos Relic efter Sega-försäljning
Jobben i spelbranschen fortsätter att försvinna. I förra veckan stod det klart att Company of Heroes-utvecklaren Relic säger upp 41 personer efter att Sega sålt studion som nu, med hjälp av externa investeringar, är oberoende. Nedskärningarna meddelades av Relic på Linkedin, men det specifika antalet anställda som blir av med sina jobb meddelades i ett inlägg av den externa producenten Robyn Smale.
”Att låta folk gå var inget lätt beslut, och gjordes enbart med målet att se ge Relic de bästa möjligheterna att överleva i en allt mer flyktig bransch”, skriver Relic i inlägget på Linkedin.
Att Relic nyligen såldes till ett holdingbolag är en del av Segas nedskärningar i den europeiska delen av koncernen. 240 personer har fått gå från utgivarens studior, främst från Creative Assembly och Sega Europe, skriver Video Games Chronicle. Relic är en klassisk PC-studio och är mest kända Company of Heroes-spelen, samt Homeworld och Warhammer 40 000: Dawn of War. De har också jobbat med Warhammer 40 000: Space Marine och Age of Empires 4.
Niklas tankar: De e röva, som vanligt. Just när man tror att massuppsägningarna i branschen är över så kommer det fler, och fler och fler. Det gör extra ont när det är klassiska PC-utvecklare från ens ungdom som måste skära ner. Vi hoppas innerligen på att alla landar på fötterna och att branschen i stort kan stabilisera sig snart. Men just nu känns det inte särskilt troligt…