Vilken vecka det har varit för Helldivers 2-spelare! Sällan har vi sett ett sådant massivt motstånd mot ett huvudlöst tilltag, och därför går vi igenom händelserna i veckans nyhetssvep. Vi kollar även in att ännu fler studior ser ut att stängas ner, och att Square Enix har lagt ner spelprojekt värda miljardbelopp.

Sony kovänder efter kritiserat Helldivers 2-krav

Helldivers 2

Helldivers 2 har haft… en vecka, så att säga.

Det blir inget krav på Playstation Network-konto för att spela Helldivers 2 på Steam, skriver flera medier. Det står klart sedan beskedet att så skulle bli fallet från den 30 maj möttes med enorm kritik. Sonys besked ledde till över 100000 negativa Steam-recensioner av spelet på under 48 timmar. Kritiken fortsatte över helgen när spelet togs ner i fler än 150 länder där Playstation Network inte finns. På måndagen meddelade Sony via Playstations Twitter att man drar tillbaka kravet på PSN-konto.

”Vi lär oss fortfarande vad som är bäst för PC-spelare och er återkoppling har varit ovärdelig”, skriver man i inlägget.

Svenska Arrowheads vd, Johan Pilestedt, uttryckte på Twitter sin glädje över Sonys kovändning: ”Jag vill tacka våra partners och vänner på Playstation för att snabbt och effektivt ha fattat beslutet att låta PSN-kopplingen vara valfri.”

På söndagen var Steam-recensionerna av Helldivers 2 nere på 98 procent negativa, men redan på måndagen hade 28000 nya recensioner skrivits, varav ”bara” 52 procent var negativa.

Niklas tankar: Maken till huvudlöst klavertramp från Sonys sida får man leta efter. Under ett år då Playstation på papperet inte har särskilt mycket att komma med har man ändå lyckats ge ut en av de största spelsuccéerna på länge, och att vara det berömda håret ifrån att skjuta det i sank är verkligen helgalet. Även om man gjorde helomvändningen är skadan skedd och eftersom folk på internet aldrig någonsin är rimliga lär detta pratas om länge och bli en permanent plump i protokollet för ett spel som ingen tidigare hade något negativt att säga om. Hur som helst, Helldivers 2 är fortfarande ett riktigt toppenspel som alla borde testa.

Take-Two uppges stänga ner två studior

Kerbal Space Program 2

Kerbal Space Program 2 ska fortsätta uppdateras, lovas det.

Utgivaren Take-Two har beslutat att lägga ner två studior, enligt uppgifter till Bloombergs Jason Schreier. Det rör sig om OlliOlli World- och Rollerdrome-utvecklarna Roll7 samt Kerbal Space Program 2-studion Intercept Games. Nedstängningarna av studiorna, som båda är belägna i Seattle uppges beröra 70 personer. Take-Two har bekräftat att man lägger ner projekt och gör nedskärningar, men inte var och hur mycket, skriver Gamesindustry.biz. De 70 personerna kan vara en del av nedskärningen på 580 anställda som Take-Two ska göra innan slutet av året. Enligt uppgifter till Game Developer ska Take-Two-ägda Private Division fortsätta uppdatera Kerbal Space Program 2.

Niklas tankar: Take-Two sa så sent som tidigare i år att man inte skulle behöva göra nedskärningar, men det visade sig vara en lögn. Att stänga ner två bra studior – OlliOlli World är ett riktigt toppenspel – bara sådär känns verkligen helt huvudlöst. Särskilt som Take-Two nästa år kommer att släppa GTA 6 och tjäna mer pengar än gud. Man kan tänka att de skulle kunna ha bitit ihop tills dess, men icke, investerarna ska ha sitt nu med en gång. De e som vanligt röva och som vanligt hoppas vi att alla drabbade landar på fötterna i en allt tuffare spelbransch.

Square Enix har lagt ner spel för miljardbelopp

Final Fantasy 7 Rebirth

Square Enix har lagt ner mycket – men inte Final Fantasy.

Square Enix har lagt ner projekt värda 1,5 miljarder kronor under räkenskapsåret som slutade i mars i år. Det meddelar den japanska rollspelsjätten i ett meddelande till investerare om ”erkännande av extraordinära förluster”. På ett möte har styrelsen röstat för att utvecklaren ska bli mer selektiv och fokuserad i hur man fördelar sina resurser. Redan i fjol sa Square Enix att man ville göra färre och bättre spel – och inte förlita sig för mycket på varumärken som Final Fantasy och Dragon Quest.

Niklas tankar: Det är tydligt att den nedåtgående trenden i spelbranschen inte bara påverkar antalet anställda, utan även att studior blir mer noggranna med vilka projekt de lägger tid och pengar på. Efter alla dessa nedläggningar av projekt kan vi nog lite på att Square Enix kör lite mer på säkra kort framöver och inte lika mycket på chansningar som Triangle Strategy eller Foamstars.