Hej från semestern! Det som brukade innebära en hel del tid till spel har förvandlats till ett oändligt pärlband av olika barnaktiviteter och knappt en boss har kämpats ner i Elden Rings DLC. Men, på nyhetsfronten händer det ändå ett och annat. Denna vecka applåderar World of Warcraft-teamet som röstat igenom en facklig anslutning, samt hejar på röstskådespelarna som strejkar för att deras jobb inte ska ätas upp av AI. Sist men inte minst kollar vi in stackars Stalker 2 som försenats – igen.
500 World of Warcraft-utvecklare ansluter sig fackligt
Trenden med facklig anslutning fortsätter att sprida sig i branschen, och nu har turen kommit till två tungviktare. I förra veckan röstade numera Microsoft-ägda Blizzard igenom att hela det 500 man starka World of Warcraft-teamet ansluter sig till fackförbundet Communication Workers of America, skriver Eurogamer.
Fackrepresentanter på Blizzard säger att man vill förbättra såväl löner som möjligheterna att arbeta på distans och mångfalden bland de anställda. Man hoppas även att den stora anslutningen kan få ringar på vattnet i resten av branschen.
”Det är spännande att potentiellt höja standarden på hela branschen”, säger World of Warcraft-utvecklaren Kathryn Friesen till Eurogamer.
Det är inte bara Blizzard som organiserar sig, nyligen röstade anställda på Bethesda igenom att ansluta sig fackligt. Runt 1 750 anställda på Microsoft-ägda spelstudior är nu fackligt anslutna.
Niklas tankar: Vi har skrivit en del om hur det fackliga arbetet sprider sig i branschen, och nu börjar de riktigt stora haka på. Kul att se! Spelbranschen är känd för allmänt usla arbetsförhållanden och kollektivavtal och schyssta villkor har känts som ett undantag. Förhoppningsvis kan detta leda till att ännu fler hoppar på tåget, och att utvecklare och alla andra som jobbar med spel kan få det bättre – till och med i notoriskt fack-hatande USA.
Röstskådespelare strejkar för bättre AI-villkor
Amerikanska röstskådespelare som är medlemmar i fackförbundet SAG-AFTRA har gått ut i strejk efter att ett och ett halvt års förhandlingar med en rad stora spelföretag om användandet av AI har strandat, skriver Eurogamer. Bland företagen hittar vi bland andra Activision, Disney, EA, Take-Two och WB Games. Fackföreningen säger att man nått överenskommelser på många punkter, men att man i sina AI-policyer för hur röstskådespelare ska skyddas.
SAG-AFTRA vill att deras medlemmar själva ska få bestämma om deras röster, ansikten och kroppar kan användas i AI-genererat innehåll. I ett uttalande från spelproducenternas sida uppges att parterna redan är överens på 24 av 25 punkter, men röstskådespelaren
Linsay Rousseau skriver på Twitter att bolagen vägrar ha med motion capture i överenskommelsen efter som de ser det som data och inte skådespeleri.
”Ingen medlem ska lämnas kvar i den här överenskommelsen. Allt speluppträdande är uppträdande”, skriver Rousseau.
Niklas tankar: Vi kommer inte undan AI hur vi än gör, och därför är det viktigt att särskilt utsatta yrkesgrupper får ordentligt med skydd så att de inte genom att arbeta bidrar till att deras arbete försvinner. Skådespelarbranschen har en historia av att ha ett väldigt starkt fack, och förhoppningsvis kan SAG-AFTRA se till att även de som jobbar med spel kan fortsätta göra det, och under schyssta villkor. Vi vill ju inte riskera att trilla ner i ett AI-hål där allt låter och ser lite konstigt ut, och inget har någon själ över huvud taget. Kämpa på!
Stalker 2 försenas igen
Stalker 2: Heart of Chornobyl har haft en minst sagt strulig utveckling. Eftersom GSC Game World är från Ukraina pausades arbetet med det när Ryssland drog igång sitt fullskaliga invasionskrig. Delar av teamet flyttade då till Prag, och spelet som först skulle ha kommit ut 2021 flyttades till 2023. Efter NFT-kritik, påstådda ryska hackare och en brand på kontoret sköts spelet fram till september i år, men nu har det försenats igen. Enligt GSC Game World ska spelet nu istället komma ut den 20 november i år, alltså ungefär två och en halv månad senare. I en Youtube-video skämtar utvecklarna själva om de många förseningarna, och i dess beskrivning står det att läsa: ”Vi vet att ni nog är trött på att vänta, och vi uppskattar verkligen ert tålamod. De två extra månaderna ger oss chansen att fixa fler ’oväntade avvikelser’ (eller ’buggar’ som ni kallar dem.”
För att underlätta väntan lite har GSC lovat att släppa en särskilt Stalker 2 Developer Deep Dive den 12 augusti med aldrig tidigare visat material.
Niklas tankar: Spel försenas hela tiden, men när det gäller Stalker 2 är det lite av ett speciellt fall. Jag har svårt att komma på någon annan studio som drabbats av fler motgångar under utvecklingen som GSC Game World. Det är minsann inte särskilt många som måste pausa utvecklingen av sitt spel på grund av ett invasionskrig. Stalker 2 är alltjämt högt på min lista över mest framemotsedda spel och jag hoppas verkligen att inget mer händer som skulle kunna försena det här släppet ytterligare.