Det går knappt en dag utan stora nyheter om AI nu för tiden, och spelbranschen är knappast förskonad från detta. Denna vecka kollar vi in Microsofts AI-modell Muse som ska kunna skapa hela spel. Vi kikar även på ännu fler uppsägningar, den här gången trots megasuccén Marvel Rivals. Men allt är inte misär, eftersom vi troligtvis snart kommer att få se ytterligare en Tony Hawk-remake.
Microsoft kan återuppliva Xbox-klassiker med hjälp av AI
Microsoft har presenterat en ny AI-modell som ska kunna generera hela spel. Muse, som modellen heter, ska vara världens första World and Human Action Model, WHAM, och för att presentera det hela har man tränat modellen på Ninja Theorys spel Bleeding Edge.
”Tack vare detta genombrott undersöker vi potentialen att använda Muse för att ta äldre spel från våra studior och optimera dem för vilken enhet som helst”, säger AI-chefen Fatima Kardar under en presentation av modellen.
Thanks to this breakthrough, we are exploring the potential for Muse to take older back catalog games from our studios and optimize them for any device.
Även Microsofts vd, Satya Nadella har uttalat sig om AI-modellen Muse och säger att man ”snart kommer att ha en katalog av spel som kommer att använda de här modellerna, eller som kommer att träna de här modellerna.” ”För mig är det en jättestor wow-upplevelse”, säger Nadella.
Niklas tankar: AI kan användas till mycket, både bra och dåligt. När det kommer till spelskapande ställer jag mig skeptisk. Det påstås alltid att AI-verktygen ska underlätta för utvecklare som ska kunna fokusera på den kreativa biten. Gott så, så låter det nu, men med tanke på hur pengahungrig branschen är lär det inte sluta förrän man kunnat kapa bort så många anställda som möjligt och ändå lyckas prångla ur sig spel. Det bådar inte gott för kreativiteten, och när den oundvikliga motreaktionen kommer kanske man har skrämt bort alla duktiga utvecklare. Samtidigt är det intressant att följa utvecklingen av vad AI mäktar med, men det är som sagt inte utan en gnutta oro för spelens framtid.
Trots succén – Marvel Rivals-team sägs upp

Jättesuccé betyder inte anställningstrygghet.
Marvel Rivals har, sedan det släpptes i december, blivit en succé och ligger ständigt bland de mest spelade spelen på Steam. Ändå vankas det nedskärningar och uppsägningar hos utvecklaren Netease.
På Linkedin skriver regissören Thaddeus Sasser på Neteases studio i Kalifornien att han och flera, oklart hur många, av hans kollegor blivit uppsagda.
”Den här branschen är så märklig!”, skriver han i inlägget. ”Mitt fantastiska, talangfulla, team hjälpte just till att leverera ett oerhört framgångsrikt nytt spel i form av Marvel Rivals för Netease Games… och vi blev just uppsagda!”
Uppsägningarna skulle kunna vara en del av ett större initiativ från den kinesiska utgivarjätten Netease att skala ner på sina utländska studior. Källor säger till Stephen Totilo på Game File att mer än ett dussin team runt om i världen kan vara i riskzonen. Stora studior som Quantic Dream, Nagoshi Studio, och Grasshopper riskerar att stängas ner om de inte hittar andra investerare, enligt källorna.
Niklas tankar: De e röva, som vanligt. Även om det i det här fallet inte verkar vara överdrivet många som blir av med sina jobb säger det mycket om branschen att man inte ens går säker om man ligger bakom ett av de mest framgångsrika onlinespelen på länge. Marvel Rivals succé är vad alla jagar efter, men det räcker inte. Det blir mer och mer tydligt att man på många ställen helt sysslar med projektanställningar och begreppet anställningstrygghet verkar vara ett minne blott. Kanske kan vi sätta vårt hopp till de senaste årens ökning i antalet fackligt anslutna hos utvecklare runt om i världen, men frågan är hur mycket det faktiskt hjälper.
Ny Tony Hawk-remake kan visas nästa vecka

Ännu en Tony Hawk-remake? Jo, jag tackar!
När Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 släpptes 2020 hyllades remaken av såväl spelare som kritiker, och spelet blev det bäst säljande i serien. Nu verkar nästa remake, 3+4, vara på gång. I förra veckan dök datumet 03.04.25 upp tillsammans med Tony Hawk-seriens logga upp i en ny Call of Duty-karta som utspelar sig i en skatepark.
Sedan dess har en nedräkning startats på Tony Hawk-spelens officiella sajt, och där står det klart att någonting kommer att hända den 4 mars. Datumet blir, med amerikansk ordning, också ett tecken på att det troligtvis har med Tony Hawk’s Pro Skater 3 och 4 att göra.
Det är i nuläget oklart vilken studio som skulle kunna tänkas göra spelet. 1+2 gjordes av Vicarious Visions, som sedan dess blivit Blizzard Albany och jobbar med Diablo 4.
Niklas tankar: Tony Hawk’s 1+2 är ett snudd på perfekt spel. Det är en av de bästa remakes jag någonsin spelat och skapar otroliga nostalgikänslor hos oss som var riktiga Tony Hawk-nördar när det begav sig. En remake på 3+4 har potentialen att bli ännu bättre, och det är dessa två spel jag själv spelade som allra mest. Skate är hett igen, säger det, och jag hoppas på att vi kan få fler, såväl nya som remakes, Tony Hawk-spel i framtiden.