Ni vet hur man kommer ihåg exakt hur spel man spelade för 15 år sedan fungerar? Nähe, okej, men då kanske Might & Magic Heroes VII inte är något för dig, och inte mig heller för den delen.
Jag spelade Heroes of Might and Magic III när jag gick i mellanstadiet. Det var ett jättebra spel då och skulle jag plocka upp det idag så hade jag troligtvis älskat det, både med och utan retroglasögonen. Här blir det lite prekärt, för M&M VII känns precis som trean gjorde för så många år sedan. För att se om jag mindes rätt laddade jag ner M&M III och återbekantade mig med min barndom. Jag mindes rätt. Rutnätet har gått från att ritas upp i hexagoner till kvadrater och grafiken är ny, men där slutar skillnaderna. Du sitter på din häst, med din arme i sadelväskorna och springer runt i världen för att samla XP och nya rekryter. Du har ett visst antal steg varje dag och var sjunde dag produceras nya enheter i din bas där du kan bygga antingen en byggnad eller uppgradering per dag.
På många sätt är trean bättre än sjuan, det är lättare att komma in i och har ett snabbare tempo. När jag startade Might and Magic Heroes VII och inte hittade någon tutorial tänkte jag att ”Så här gör du”-delen av spelet kanske skulle finnas i det första storyuppdraget. Inte kan väl utvecklarna tycka att jag ska lära mig själv hur spelet fungerar, vad är det för medeltidsfasoner? Precis så är fallet tyvärr, ingen vägledning i hur saker och ting fungerar finns att tillgå i spelet. Det är bara att slänga sig huvudstupa in i striden.
Efter många om och men, internetsökningar och twitterfrågor startar jag en kampanj och upptäcker att spelstilen sitter i ryggmärgen. 60 minuter in fattar jag spelet och börjar uppskatta det. Mina M&M III-kunskaper har uppenbarligen följt med mig i livet. Tyvärr har spelets första timma och begynnande menyletande skadat min bild av Might and Magic Heroes VII. Jag kan inte starta det utan att provoceras lite av att spelet förlitar sig så fullkomligt på att jag spelat tidigare spel i serien, vilket är tråkigt, för därunder finns ett ganska roligt spel.
Okej, jag fattar, spelet riktar sig inte till en casualspelande public. Jag kan köpa den argumentationen även om jag tycker att ett tutorialuppdrag hade varit enkelt att trycka in. Men… Jag är ju inte en casualspelare. Jag är en spelare som lirat Heroes tidigare i livet, jag om någon borde väl vara målgrupp? Ändå känner jag mig exkluderad i spelet eftersom jag inte fattar nästan någonting under dess första skede. Hade jag varit en betalande kund hade jag nog bett om pengar tillbaka och bara struntat i att lära mig spela. Det finns bättre spel som är roliga från början utan att jag behöver läsa guider på nätet som lär mig spela.
Ja, det går att komma in spelserien som ny spelare, men har du ingen relation alls till Might and Magic, är del sju definitivt inte det du ska börja med. Trean finns till både PC och Ipad och fungerar ypperligt, ta mig sjutton, där finns till och med en tutorial som lär dig spelets grunder.
(Heroes of Might and Magic) Jäkla hittepå av Ubisoft att börja kalla det något annat. Har tyvärr inte varit mycket att hänga i granen på väldigt länge nu.
Vet du om dom fortfarande har kvar systemet där man kan levla upp sina vapen? Kan man fortfarande låsa upp saker med hjälp av Ubisoft poäng?
Är alla cutscenes lika horribelt usla som i tidigare spel?