Så här i Star Wars-tider vill jag kort bara lätta på trycket om några saker jag stör mig på i kritiken mot DICE senaste storspel Star Wars Battlefront. Många stör sig på bristande innehåll och avsaknaden av kampanj, vilket helt enkelt inte räcker för ett spel i fullpris. Naturligtvis börjar jag då fundera på om det finns någon mall eller lathund för vad ett AAA-spel ska innehålla som konsumenter och kritiker går efter? Och än mer, vad är innehåll ens?

Star Wars är kanon. Battlefield-spelens multiplayer är kanon. Slå ihop dessa så borde det bli dubbelkanon?
Självklart finns det ingen mall, och de gånger DICE ändå gjort kampanjer så har de gång på gång fått välförtjänt kritik för undermåliga kampanjlägen. Så istället testar de något annat samtidigt som de lutar sig mot sina styrkor. Låt oss bara sätta in spelaren i Star Wars värld på ett sätt vi kan bra, vilket blir storskaliga slagfält där vi bjuder på spelindustrins bästa grafik och ljud när du strider mot andra spelare. Star Wars är kanon. Battlefield-spelens multiplayer är kanon. Slå ihop dessa så borde det bli dubbelkanon?

Vissa kanske undrar om det är gjort med en affärsmannamässig cynism, att det liksom räcker att sätta Star Wars-stämpeln på en stabil grund så säljer det som smör. EA och DICE släpper ett spel i Star Wars-tema just när hela världen är fullständigt besatt av just Star Wars. Det fradgas i mungiporna om spoilers och många ser på Abrams film som om Jesus är på väg tillbaka. Och det är han ju också, då Star Wars närmast är en religion för väldigt många och startpunkten för ett liv som nörd. Miljoner och åter miljoner känner så. Därför är det ju inte direkt raketkirurgi att vara affärsman inför världshistoriens största filmpremiär.

star-wars-battlefront-endor-720x404

Men spelar det någon roll när det är så bra som det faktiskt är? Jag fullkomligt älskar det, och jag vet ju att det är för att jag också älskar Star Wars så mycket som jag gör. Gör det känslan mindre sann? Finns det något annat spel där jag kan springa på repbroar i Endors trädtoppar för att sedan hoppa ner på en AT-AT medan en skur av laserskott viner omkring mig? Erbjuder någon annan chansen att få skrika i fasa och dö när Kejsaren gör entré i en kulvert på Hoth? Eller att VARA BOBA FETT? Varje minut av spelet andas Star Wars, och om inte detta är innehåll vet jag inte vad som är värdefullt innehåll.

Estetik är inte innehåll i sig själv säger många, men det är innehåll nog säger jag. I en spelvärld där vi bränner hundratals kronor på att få komma till nästa bana på Candy Crush eller köper kläder åt våra LoL-champions för tusentals, kan inte en stor studio som DICE få kosta på sig att vara lite experimentell och bara förlita sig på känsla och ett par väl utförda hantverk? Har ni hört hur bra det låter? Har ni sett hur snyggt det är?

Vi kan kalla det fanservice, vi kan kalla det nischat, men inte på något sätt är det dåligt eller innehållslöst. Inte för ett Star Wars-fan. Och det är vi väl allihopa, eller?