Så här i Star Wars-tider vill jag kort bara lätta på trycket om några saker jag stör mig på i kritiken mot DICE senaste storspel Star Wars Battlefront. Många stör sig på bristande innehåll och avsaknaden av kampanj, vilket helt enkelt inte räcker för ett spel i fullpris. Naturligtvis börjar jag då fundera på om det finns någon mall eller lathund för vad ett AAA-spel ska innehålla som konsumenter och kritiker går efter? Och än mer, vad är innehåll ens?
Vissa kanske undrar om det är gjort med en affärsmannamässig cynism, att det liksom räcker att sätta Star Wars-stämpeln på en stabil grund så säljer det som smör. EA och DICE släpper ett spel i Star Wars-tema just när hela världen är fullständigt besatt av just Star Wars. Det fradgas i mungiporna om spoilers och många ser på Abrams film som om Jesus är på väg tillbaka. Och det är han ju också, då Star Wars närmast är en religion för väldigt många och startpunkten för ett liv som nörd. Miljoner och åter miljoner känner så. Därför är det ju inte direkt raketkirurgi att vara affärsman inför världshistoriens största filmpremiär.
Men spelar det någon roll när det är så bra som det faktiskt är? Jag fullkomligt älskar det, och jag vet ju att det är för att jag också älskar Star Wars så mycket som jag gör. Gör det känslan mindre sann? Finns det något annat spel där jag kan springa på repbroar i Endors trädtoppar för att sedan hoppa ner på en AT-AT medan en skur av laserskott viner omkring mig? Erbjuder någon annan chansen att få skrika i fasa och dö när Kejsaren gör entré i en kulvert på Hoth? Eller att VARA BOBA FETT? Varje minut av spelet andas Star Wars, och om inte detta är innehåll vet jag inte vad som är värdefullt innehåll.
Estetik är inte innehåll i sig själv säger många, men det är innehåll nog säger jag. I en spelvärld där vi bränner hundratals kronor på att få komma till nästa bana på Candy Crush eller köper kläder åt våra LoL-champions för tusentals, kan inte en stor studio som DICE få kosta på sig att vara lite experimentell och bara förlita sig på känsla och ett par väl utförda hantverk? Har ni hört hur bra det låter? Har ni sett hur snyggt det är?
Vi kan kalla det fanservice, vi kan kalla det nischat, men inte på något sätt är det dåligt eller innehållslöst. Inte för ett Star Wars-fan. Och det är vi väl allihopa, eller?
Jag håller med om att spelet får oförtjänt dålig kritik. Jag älskar det. Det finns saker i spelet som jag skulle velat ha annorlunda men spelet i sig är ett helgjutet spel. Utseende, full pott. Ljud, full pott. Spelkänsla, nästan full pott, jag är är inte jätteförtjust i hjältarna, det känns inte så storslaget som jag vill när Han Solo kan ta lika mycket stryk som Darth Vader. Banorna är väldesignade och helt sjukt välbyggda. Vapen och kortsystemet är välbyggt och det finns stora möjligheter att skapa loadouts för olika spelstilar. Mängden banor brukar kritiseras, men hur många spelare kan helt ärligt säga att de har full koll på alla vrår redan?
Vad är det då jag inte gillar med spelet?
Det är för arkadigt om det jämförs med Battlefield. I Battlefield 3 tog det många timmar i helikopter och flygplan innan jag ens kunde flyga hjälpligt, i Battlefront sätter jag mig bara i en X-Wing och börjar direkt panga på saker. Jag skulle vilja kunna välja vilket sikte jag har på mina vapen. Jag vill inte att spelet ska bestämma för mig vilket avstånd jag ska använda en viss bössa på. Det finns vapen som jag vill använda på medellånga avstånd som är utrustade med sniperscope och det finns riktiga avståndsvapen som det inte går att sikta med. Jag skulle också vilja ha mer definierade klasser och ett spelsystem som mer belönar annat än taktiken att springa fram och skjuta folk i huvudet.
Det finns också många fler saker som jag stör mig på men det gör jag i alla spel. Brist på material däremot bör endast vara något som tas upp när det ”bristande” materialet gör att spelet blir för kort. Jag älskar Battlefront och kommer lägga många timmar till på det, många fler än jag lagt på många andra spel de senaste åren. Hur kan det då vara brist på material?
Håller med både Peter och förgående talare, det är ett lysande spel och jag har jättekul med det trots att det absolut är för arkadigt. Hade helst sett MER cynism, Battlefield med Star Wars skin hade varit ännu bättre. Saknar squads, klasser och kartor som inte har så tydliga fronter (jfr Conquest från BF) och det taktiska djup dessa företeelser medför, saknar kontrollen från jets i BF3 och BF4 för fighters känns lite som svävande radiobilar och jag är inte särskilt förtjust i att fordon plockas upp som någon sorts power ups.
Det är lik förbaskat ett kanonspel. Och låt singleplayerlägen vara för evigt bannlysta från multiplayer shooters! De är undantagslöst skräp.
Det är jättesvårt att göra alla nöjda men det känns ändå som att de vill ha Star Wars mer tillgängligt för massan. Oavsett vilket så äger ändå de bra spelarna slagfältet även om vi noobs kan lyckas fälla dem i land. Så även en anti multiplayer spelare som jag spelar och dör en jäkla massa men har kul.
Visst skulle jag vilja haft så jag kunde köra multiplayer banorna offline mot botar så man kan lära sig i lugn och ro och även en singleplayer kampanj hade varit trevligt. Det sist nämnda tror jag ändå Amy Henning och Viceral Games kommer att kunna fixa riktigt bra.