Efter alla besvär med Anders teknik är vi tillbaka igen med ett helt vanligt och enkelt avsnitt. Vi snackar om Jumping Flash! till Playstation och diskuterar plattformsspelen som de kunde sett ut om vi inte hade haft Super Mario 64. Vi pratar First Person Shooters, First Person Plattformers och First Person Acid.
Länkar
Musik
Vill ni ha en spellista att bita i kan ni ta en titt på min topp 300-lista. Skriver visserligen på engelska, men det har väl inte hindrat någon förr… http://dakkster.wordpress.com/tag/top-300-games/
Tjabba, ni spelade ju Zombies ate my neighbours för ett tag sedan.
Tänkte bara tipsa om den här länken då:
http://www.filmnyheter.nu/spelet-zombies-ate-my-neighbors-blir-film/
Det verkar alltså som att det spelet skall bli film.
Vad tror ni om det?
När det gäller commuintydelen så tycker jag att ett föravsnitt skulle funka bra, då har ni mer chans att sväva ut och fortfarande inte ha allt för dåligt sammvete att ni gilder ifrån helt.
Vill folk lyssna på båda delarna är det bara att ladda ner dem båda och sätta dom i en playlist efter varandra, tror inte det kommer bli mycket skillnad då, kanske någon extrea introjingel.
Tack för ”hedersomnämnandet” av bildtävlingen och tack för att ni finns.
Kändes lite skumt att nämnas vid namn först via Facebook och lite senare vid nickname via Savepunkt. Jag heter Emil Blohm men nickar ozzy88 på alla andra ställen så ni kan ju välja ett av dem eller blanda hur ni vill men bara det framgår att det är samma person. Kanske inte så viktigt men kan vara bra att klargöra.
Synd att du inte visste vad Magicka är Anders. Testa att ladda ner demot från Steam eller kolla lite trailers om du får lite tid över. Det är ett riktigt trevligt spel!
Önskar nu också att jag kunde käka ”fruktpizza” som min favorit heter hos min lokala pizzeria.
Tycker att ni gör ett bra jobb med community-delen och har gjort sedan start. Till exempel att ni håller en ”poll” och att ni svara på feedback i avsnitten är coolt. De flesta andra sidor vill ju ha feedback men tar bara emot dem via mejl, det känns trist och inte motiverande för en del människor. Lyssnar brev eller vad ni kallar det som ni har i början just nu av avsnitten är ibland den roligaste delen tycker jag.
Tack så mycket för länken! 2 stav fel och 2 särskrivningar spelar ingen roll när man blir nämnd i sin favorit podcast! 🙂
Dock blir folk nog redigt besvikna, eller positivt överaskade att det inte endast är film podcasten handlar om utan att det just är det segmentet ”Filmklubben” som tar upp det ämnet.
Vi snackar om Tv-Serier/spel/etc också, allt nörderi helt enkelt.
Borde också tillägga att jag lyssnar varje vecka och ni gör verkligen min fredag! Och det är ett jäkligt bra betyg från en skoltrött tonåring som jag!
Ska bli bättre på att kommentera!
Pusspuss
Lägg märke till särskrivningen på ”stavfel” ^^
Vad skoj. Trodde inte att spelet skulle vara speciellt uppskattat. På pappret låter ju spelet lite si så där.
Fint med sagostund igen!
Anders, du gör mig upprörd när än en gång påpekar att du inte slog ihjäl Magus när du hade chansen! Har du glömt hur han kallblodigt slog livet ur Cyrus och för att sedan trolla en svårt skärrad grabb till groda och skratta åt honom. Låt grodan ha sin vedergällning!!
Angående upplägget av programmet tycker jag att ni ska ha det som det är, (har varit) , för det är ju trots allt en del som präglar och lyfter eran podcast. Men däremot kanske det ska struktureras upp på något sätt exempelvis genom att ta kommentarer som riktar sig mot spelet från förra avsnittet först och sen allmänna kommentarer om förra avsnittet eller något i den stilen.
Ärligt talat, jag missade det helt med svenska podcast priset, jag har lyssnat på radiogamer, men det är fan inte ens i närheten av vad ni gör. Jag kan tänka mig att det var en svettig tomte som satt och sa: ”men du, radiogamer har så fin ljudkvalité, det är ju prisvärt”. Vill man ha skit räcker det att lyssna på RixFm som vanligt.
Tänkte också bara slänga in att om ni vill skicka något mellan er pendlar jag med buss mellan Lund – Göteborg varje helg.
Skönt avsnitt killar! Jag gillar speciellt gameplayanalysen från ett interaktionsdesignperspektiv (ingen större överraskning kanske) och bandesigndiskussionen.
Självklart kommer jag ha er i åtanke i mina framtida spelprojekt. Näst på tur är t.ex. ett spel med någon slags europeisk reporter som löser fall i främmande länder. Jag tror plattformsspel är den perfekta speltypen för denna sorts story, även om fienderna kanske blir lite krystade. Tyvärr gör spelmotorn jag använder ofta att kontrollen kan kännas lite seg, men jag tror inte det kommer påverka helhetsintrycket nämnvärt. Skickar recensionsex så fort spelet är klart. Förväntar mig givetvis på ett ”Anders & Samson Approves” att sätta på fodralet.
Nu har förresten arbetskamraten till vilken jag för ett par veckor sedan lånade ut en mp3-spelare med Retroresan lyckats lyssna ikapp till Turtles-avsnittet… Hoppas ni kan finna plats för några fler lagerarbetare i er revolution!
Hej hopp! Mycket fint avsnitt som vanligt. Jumping Flash är en gammal lillfavorit, som det känns riktigt kul att ni tog upp. 😀 För att reflektera lite över undersökningen om communitydelen, så känner jag att jag saknar det, för mig, mest uppenbara alternativet; ”Sålla och ta endast upp relevanta, roliga och insiktsfulla kommentarer samt viktig kritik, och försök samtidigt hålla det till max en kvart.” Kom igen, det ska ju vara en liten överraskning när man plötsligt får höra sina egna ord upplästa på bussen – inte en garanti! Låt stammiskommentatorerna få jobba lite! 😉
Also; skönt att Anders äntligen gjort skogsquesten, så jag kan posta världens bästa Chrono Trigger-remix: http://ocremix.org/remix/OCR00988/ Ljudet! Texten! <3
Oavsett gör ni ett hästjobb, och det är grymt att få höra er varje vecka! Nu ska jag se fram emot Puggsy, för det har jag inte spelat alls. Hej!
Nu har jag lyssnat ikapp de nya avsnittet efter jul, kul att ni är tillbaka igen. Jag ser fram emot att höra när ni tar er an Cannon Fodder.
Vad gäller communitydelen kan jag inte annat än ställa mig i Tobias led bakom alternativet “Sålla och ta endast upp relevanta, roliga och insiktsfulla kommentarer samt viktig kritik, och försök samtidigt hålla det till max en kvart.”
Håller med tidigare talare: Tobias är helt klart inne på rätt spår! Community-delen är ert ansvar. Tycker ni måste sortera ut det som är intressant och roligt för majoriteten av lyssnarna. Det klart att ni ska ha med sköna grejer som ni gillar att snacka om, det handlar nog mer om att skippa tanken på att alla som varit vänliga nog att kommentera måste ”namedroppas”. Jag kan bara tala för mig själv men när jag skriver att jag gillar något ni gjort är det för att ge er en liten push, inte för att få er att säga mitt nördiga nick’ i avsnitten. Tänk också på att varje avsnitt troligtvis är någons första avsnitt så att undvika att göra inledande segmentet till ”stammisarnas ryggdunk” är nog att föredra även för dessa.
Slutligen hade jag gillat det som fan om det dök upp något/några spel i Retroresan som man kunde spela tillsammans! Jag har lite tröttnat på att sitta och nöta grejer i min ensamhet men det måste väl finnas några gamla pc-spel eller retro-remakes som stödjer online co-op/versus. Hade inte det varit svinkul att få ihop något där hela community-gänget kunde samlas och spela lite? Vet att hörde det för sent, men i efterhand grämde mig över att jag inte tog rollen som Samsons wingman i ”Gunstar”.
Om ni sätter er emot den här idén får jag väl dra ihop något olicensierat fake-retroresan som bara handlar om Soul Calibur där jag varje vecka spöar lite av era lyssnare med en ny karaktär.
Kram på er gubbar!
/Anders
160GB hårddisk är inte värd 900kr.
Jag tänkte ninja in mig i tävlingen om Magicka på Radio speltorsk för att jag såg det på Twitter jag kunde World of Goo men jag hann inte registrera mig.
Varför skall ni undvika spel som är dåliga? Retroresan skall kunna ta upp både bra och dåliga spel man kan ju inte bara plocka russinen ur kakan om man är på en resa igenom retrorymden.
Jag har bara spelat Aladin på MegaDrive var bland de första spelen jag fick. Jag har testat det senare och det känns som att det innehåller mycket programmers art.
Vilket extremt bra fynd 140 kr för en MegaCD!! Galet!
Vanliga CD skivor är snyggare än PS1 svarta. Brukar inte piratade skivor vara blåa?
Tjecksik dockteater klockrent!
Jag har/hade samma problem som Samson med hoppen i framförallt Mirrors Edge men också i andra FPS. Så enkel men så bra lösning. De behöver inte kolla så långt ner som i Jumping Flash men lite lägre ner än vad som är normalt hade varit perfekt.
Jag ångrar mig! Musiken är nog bättre än vad jag fick det till. Ni har helt enkelt övertygat mig.
Jag tycker Jumping Flash är mycket före sin tid, vilket bra spel, det kommer definitivt upp på min top 100 efter att ha spelat extra och super mode.
Stressig omdöme i sista sekund:
Puggsy
1.Grafiken: Det känns som att det slängt in bara en massa coola prylar. T.ex. solglasögon och sneakers. Tillsammans med ett spel där man skulle ha kunna vara en riddare i.a.f. i halva spelet.
2.Ljud: Väldigt bra ljud och musik det kändes verkligen som att det passade in.
3.Kontroll: Klättra på väggar med en pistol?
4.Gameplay: Vilken enormt bra fysikmotor för sin tid. Märktes att de var programmerare/demoscenare.
5.Utmaning: Vattenbanor vilka hemska banor det är.
6.Slutsats: Väldigt fysikbaserat och det är bra men inte tillräckligt bra för att bygga ett spel på det.
Puggsy: Jag gillar upplägget med små men många banor. Men det är antagligen är det för att banorna skall komma ihåg alla objekt på banorna(ta mindre plats).
En fråga:
Hur får man en sån där liten fin bild bredvid sin kommentar?
PS. Kommenterat på loading.se! =D DS
@Anton:
Gravatar – Globally Recognized Avatars
Lets weblogs and similar sites display user-provided pictures from a central database.
http://www.gravatar.com
Det skulle vara riktigt kul om Anders spelade Fallout 2 till sagostunden som kontrast nu till alla jrpg. Med tanke på hur många olika sätt det går att ta sig igenom spelet på känns det som en spännande saga, potentiellt fylld av överraskningar även för oss som spelat igenom det på längden och tvären.
Jag ska rätta. Om vi ska vara såna kan jag ju iofs också ta upp:
”Tack så mycket för länken! 2 stav fel och 2 särskrivningar spelar ingen roll när man blir nämnd i sin favorit podcast!”
stavfel är ett ord (som du påpekat) likaså favoritpodcast.
”Dock blir folk nog redigt besvikna, eller positivt överaskade att det inte endast är film podcasten handlar om utan att det just är det segmentet “Filmklubben” som tar upp det ämnet.”
Överraskade. Såvida du inte menar att folk blir askade (som cigaretter) i för höga doser.
😛
Visst frågade ni om retro och spelrelaterade händelser i Sverige?
http://loading.se/news.php?pub_id=13847
Om Puggsy…
Jag ägde det här spelet som liten. Jag försökte alltid uppskatta det men vid sidan av Sonic och Mario var han allt annat än intressant, Puggsy var dum och kunde ingenting. Spelet har jag lämnat helt orört genom åren. Tills nu. Jag och min flickvän bestämde oss för att testa spelet ikväll.
Puggsy är sinnesbilden jag får när jag hör ordet ”hösäck”. Han ser ut som Toejam och Earl’s bortadopterade brorsa. Och man förstår lite varför när han plockar upp en pistol och börjar skjuta ner fåglar. Att han har ett rymdskepp byggt av träplankor avgör saken – Puggsy är fett hardcore! Spelet ser mysigt ut, Puggsy har verkligen hamnat på en visuellt tilltalande planet.
Musiken som ackompanjerar planeten är minst lika mysig som det visuella. När jag spelar skogsvärlden plockar min flickvän upp en ukulele och börjar forma samma toner som kommer ur högtalarna. Chip/Ukulele-musik är det nya heta.
Tyvärr spelar vi inte mycket längre än en timme. Banorna blir snabbt repetitiva och vi börjar strunta i att hitta föremål att ta med till slutet av banan för att få högsta möjliga hi-score, det verkar inte göra någon skillnad annat än att dryga ut speltiden? Kanske har jag fel, det går inte att döma spelet efter endast en timmes spelande. Hela gameplaymekaniken blir snabbt uttjatad. Som barn kom jag aldrig mer än halvvägs genom spelet och inte så mycket har förändrats sen dess. Vi stänger av och sätter på en film istället. Jag tycker nästan lite synd om Anders och Samson som tvingas spela igenom det här.
Jag har en fråga till Professor Samson! På banans första boss där man ska slunga fiskar på piratfågeln, spriten som är skeppet man står på, den verkar vridas fram och tillbaka på ett sätt jag aldrig sett i Megadrive spel förut. Jag trodde faktiskt bara SNES kunde göra sånt. Hur har dom lyckats? Det känns som utvecklarna har hackat hårdvaran.
Ett annat exempel är att om man spelar detta emulerat (vilket vi gjorde då min Megadrive är hemma och vi var hos min flickvän som bor långt bort) när man klarar första bossen så restartar spelet efter ett meddelande i stil med ”This is all you get to play with this silly copy, now go play the cartridge!” Kopieringsskydd har väl aldrig funnits på Megadrive spel?? Vi kom förbi det genom att stänga av SRAM i emulatorn iallafall. Det känns som utvecklarna har lyckats göra saker som inte var tänkt att kunna göras!
Förresten, märkte ni hur en av bossarna såg ut precis som Mona Sahlin?! :O
”kan jag ju iofs också ta upp”
Touché :$