I veckans Svamppod sätter sig Linus, Niklas och Peter ner och pratar om sina upplevelser med Playstation VR. Linus säger några avslutande ord om ReCore och Niklas säger några inledande om Forza Horizon 3. Dessutom pratas det om indiespelet Rive, om kändisförhållanden och om punktskatter.
När ni pratade om handkontroller för iPhone och iOS (i samband med Super Mario Run etc) undrar jag om ni verkligen läst på något ^^
Har funnits officiellt stöd i iOS i flera år nu, för tillfället finns dryga tusentalet spel för iOS som stödjer BlueTooth-handkontroller (sådana som har stöd för iOS då).
Själv har jag suttit och kört bland annat Oceanhorn: Monster Of Uncharted Seas (iOS-Zelda-klon som sedan kommit till PC, Mac, Xbox One och PS4) med handkontroll redan på min iPhone 5 via iOS 7s release (så det har funnits sedan September 2013).
Måste hursomhelst ta och införskaffa Forza Horizon 3 framöver och gå med i erat community där 🙂
Halloj! Det vi (eller åtminstone jag) menade var en officiell kontroll från Apple. Det kanske inte riktigt framgick i podden. Visst finns det massor av kontroller på marknaden för iPhone, men Apple lär inte pusha hårt för ett spel som kräver kontroll om de inte har en egen officiell att kränga.
Litet heads up för Forza bara, om du tänkt spela på PC. Jag och många andra recensenter kan nämligen inte få den versionen att funka. Kraschar direkt. Förhoppningsvis har det fixats innan release.
Jag lär köra på både PC och Xbox One (har inget bra sätt att använda headset på min PC så) eftersom det ju är Play Anywhere så.
Och patch lär nog dyka upp för PC-versionen
Glömde skriva också att jag tvivlar på att Apple någonsin lär göra en egen handkontroll, det har dom ju lämnat åt andra.
Dom säljer ju andras handkontroller på sin egna Apple Store så, bland annat SteelSeries handkontroller (har deras första lilla variant, den är dock lite väl liten för mina stora händer, skulle behöva den större varianten som är ungefär som en vanlig Xbox-dosa i storlek).
Tja!
Som ganska erfaren VR-spelare (köpte min Vive i maj) så ser jag fram mot PS-VR och hoppas på lite större titlar till Viven.
Fast samtidigt så tycker jag inte det behövs. Känner inget behov av ett 50-timmars ”Skyrim” i VR, oftast så är enklare, korta upplevelser det man är ute efter. Pilbåge i spelet Holopoint är superkul i 20 minuter, sen är man genomsvett och ändå vill byta spel. Leka runt i RecRoom (Kolla GiantBombs video) är superkul ett tag.
Men för att motsäga sig själv igen så är Vanishing Realms ett superlovande RPG där jag vill spela många mer timmar när det släpps.
Sen har jag aldrig varit med om att någon mått illa när de spelat, tror det beror på hur exakt Vivens headset är och varje liten vridning på huvudet även syns inne i spelet.
Och jävlar skräckspel, fy fan går inte jämföra VR-skräck med vanliga skräckspel, Brookhaven Experiemnt, man vågar knappt vända sig om ibland. =)
Samanfattning, jag tycker VR är aslaj och blir nog ett headset även till PS4an framåt hösten.
Tack och hej!
/ Peter
Glömde även att minigolf i VR (Cloudland) är fan tuffare än det mesta! =)
Var är det fel med Reaper?
Huh, deju vu.
Och vet ni vad en EdgeLord är?
Tja!
Fråga till nästa pod: Har ni tips på nåt bra onlie co-op till ps4an. Är ute efter ett där man lirar hela kampanjen tillsammans.
Jag diskuterade lite med vänner på facebook om VR och dess framtid och kom på att det skulle vara intressant att fråga er vad ni tror. Det blir såklart bara gissningar, men era gissningar är garanterat mer kvalificerade än mina.
Jag listar fem möjliga framtidsscenarier och undrar vilken ni tror mest på, eller om ni tror på något helt annat.
1. VR visar sig vara ett meningslöst tillbehör som lovade mer än det höll och som vi bara skrattar åt om tio år. Tänk Nintendo Power Glove. Hade du frågat mig för två år sen hade jag utan att tveka placerat alla VR-försök här.
2. Det blir en gimmicksak som är mycket populär i fem-tio år för att sedan försvinna. Typ som Guitar Band och Rock Hero och allt vad karaokespelen hette.
3. Det tar inte över, men lever kvar som en kommersiellt gångbar om än nischad underavdelning i tv-spelsvärlden. Typ som bärbara konsoler idag.
4. VR är så framgångsrikt att det tar över helt och dagens ”vanliga” tv-spel gradvis blir en liten retronisch.
5. Den ökade användningen av råvaror som VR medför leder till den konsumtionsdrivna, sena kapitalismens undergång och en tid av krig, hungersnöd och massdöd följer. Någonstans i mitten dyker zombies upp. Människan återgår till tidig bronsåldersnivå. Detta är det alternativ som alla med någon som helst insikt i naturvetenskap och/eller ekonomi tror på. 🙂
Jag tror mest på nr 3 (nisch inom spelvärlden) idag, men om priserna ligger kvar lika högt som nu tror jag nog mer på nr 2 (Rock Band).
@Olov L Jag tror inte det kommer ta över, men så bra som det fungerar redan nu i den första varianten (Vive) så tror jag det är här för att stanna. Sen så tycker jag att det behöver bli billigare och framför allt så måste headsetet bli trådlöst. Den tjocka sladden stör i lite vildare spel.
Fast jag hoppas nog på nummer 5!