Varje torsdag letar vi fram ett guldkorn i vårt stora arkiv. Dagens inlägg, signerat Linus, publicerades ursprungligen 14/7 2014.

De flesta med ett spelintresse vet vad Trials är. Vissa älskar det, andra hatar det, men majoriteten av människor befinner sig i det där gränslandet där de antingen hatar att älska det eller älskar att hata det. En sak har de allra flesta gemensamt dock: de har mest troligt helt missat den mest fascinerade delen av spelet.

Superhemlig nyckelI Trials Fusion finns en Achievement som heter ”The Fifth Key”. För att få ”The Fifth Key” är spelare tvungna att hitta rätt plats i level editorn och där gräva sig ner i ett berg för att hitta en begravd nyckel. En, i sig, ganska rättfram uppgift. Som med de flesta Achievements dök det snabbt upp otaliga guider för hur man skulle gå tillväga för att lyckas och för de flesta stannade det där. Men vad menades egentligen med ”The Fifth Key”? Var fanns de fyra första?

Berättelsen är lång och, helt ärligt, ganska fantastisk. Låt oss börja från början.

2009 släppte RedLynx Trials HD. Spelet möttes av övervägande positiva utlåtanden från kritiker världen över och såldes i över två miljoner exemplar. Och med två miljoner spelare var det bara en tidsfråga innan någon skulle börja upptäcka de många kryptiska symboler och ledtrådar strösslade genom spelet.

Superhemliga påskäggBinära tal, romerska siffror, märkliga mönster, symboler, stjärntecken, kartbitar, spelet var fullt av dem. Men vad var syftet? Internet satte genast igång och tack vare hårt arbetande forumiter verkade det som att man, två och ett halvt år efter att spelet först kommit ut, hade hittat ett svar på vad alltihop betydde.

RedLynx hade pillat in en hyllning till den mänskliga nyfikenheten i sitt spel och den mänskliga nyfikenheten hade triumferat. Och där kunde det ha slutat, om inte finnarna hade fått blodad tand.

Ungefär samtidigt som internet knäckte hemligheten i Trials HD släppte RedLynx Trials Evolution. Och ganska snart upptäckte spelare att även det här spelet innehöll ledtrådar. Och den här gången hade utvecklarna steppat upp en nivå eller två.

Det började ganska lugnt. Genom att ta sig till rätt platser på banorna hittade spelare bilder som alla hade kopplingar till mänsklig historia. Tecken och bilder från förhistoriska civilisationer världen över. Mannen som till stor del står bakom påskäggen, Redlynx creative director Antti Ilvessuo, säger att det här var den första delen av tre, i en större gåta som handlade om tid. Han ville få spelare att tänka på det förflutna.

Gåtan fortsatte i spelets första DLC. Återigen handlade det om att ta sig till väldigt specifika platser gömda runt om på banorna. På två platser i spelet hittades meddelanden i braille, som kombinerade bildade det meddelande som skickats från Arecibo-observatoriet i Puerto Rico den 16 november 1974 och som förväntas nå stjärnhopen Messier 13 om 25 000 år*. På en annan plats hittades en mekanisk struktur, en kopia av ”the Clock of the Long Now”, en klocka konstruerad för att visa korrekt tid i 10 000 år. Fortfarande var tidstemat väldigt tydligt.

Hittills verkade RedLynx ta det ganska lugnt. Gömda symboler som refererade till historiska händelser och personer var inte direkt något nytt, det hade spelare sett redan i HD. Men det här var bara uppvärmningen.

I december 2012 släpptes spelets andra DLC: Riders of Doom. Och nu gick saker helt ape shit.

Det började med en kod. En samling skyltar runt om i spelet som flitiga spelare samlade och satte ihop. Resultatet blev en fullständigt obegriplig text, som en användare listade ut var ett Vigenèrekrypto, kodat med en mening från en Wikipedia-artikel om Niels Bohr och Albert Einsteins debatter. När koden var knäckt uppenbarade sig instruktioner: ta dig till en specifik plats på en specifik bana, stäng av musiken i spelet och rör styrspaken på ett specifikt sätt.

Sången hade legat gömd i spelet i ett halvår innan den nu upptäcktes och var komponerad enbart för den här gåtan. Utöver en snygg referens till Princess Mononoke, innehöll den ytterligare instruktioner.

“Wake up and listen, the secrets are hidden in the brighter tones. Your ears may not catch them, you might have to transform it into a visible form. Be prepared to find, a strange encoded line. Decoding must be applied. Now shivers are running down your spine as a treasure is waiting for you.”

”The brighter tones” visade sig vara en rad svaga pipanden, som när man gjorde en spektralanalys av låten skrev ut ”check song spectra in each song” i morsekod. Sagt och gjort, samma spektralanalys gjordes på spelets resterande sånger och ytterligare en morsesekvens avslöjades. Avkodad ledde sekvensen bort från själva spelet** och till nästa del av äventyret: www.fixedpatternencodes.com.

Idag möts de som går in på Fixedpatternencodes av fyra geografiska koordinater och en text som meddelar att den här gåtan är löst, men när adressen först upptäcktes var allt som mötte besökare en bild.

Superhemlig bild

Att bilden skulle innehålla en hemlighet var det liksom ingen fråga om och det tog inte forumiterna någon längre tid att ta reda på hur man skulle få fram den. Utöver bilden man kunde se fanns det även en bild gömd i hemsidan CSS. Ifall man tog de två bilderna och placerade en över den andre i Photoshop som ett exkluderande filter förvandlades bruset till text.

Superhemlig text

Texten, som snabbt identifierades som latin, ledde forumiterna till Titus Lucretius Carus, en romersk poet och filosof. Med lite kreativt användande av Google Translate lyckades man dessutom översätta den.

”Finally, rains are lost when Father Heaven
Has dropped them into the lap of Mother Earth.
But shining grainfields sprout, and twigs grow green
On trees; the trees grow, too, and bear their fruits.”

Men därefter verkade det ta stopp. Vad Titus hade med saken att göra var det ingen som kunde svara på och ett tag verkade spåret kallna medan forumet riktade in sig på andra saker (det finns aldrig brist på hemligheter att klura på i Trials Evolution).

Superhemliga lådorVår historia tog liv igen när Antti Ilvessuo själv dök upp i forumet i september förra året och lämnade bilder på först en och sedan två kistor, följt av det kryptiska meddelandet ”soon fixedpatternencodes.com”. Spekulationerna satte genast igång igen. Fanns det mer gömt i den där sången än bara de ljusa tonerna? Vad betydde texten av Titus Lucretius Carus ? Och var inte kistorna sådana som används vid geocaching?

Det tog fram till mars i år innan Antti Ilvessuo återvände, den här gången med orden ”now it begins”. Och så var nästa fas igång.

Superhemliga teckningarMed jämna mellanrum började små, handritade symboler dyka upp på Fixedpatternencodes. Forumet följde utvecklingen med andakt och sparade varje ny bild som dök upp. Teorierna florerade och efter ett tag lyckades de, sin vana trogen, lista ut symbolernas betydelse. Sjutton bilder tog det, sen lyckades forumet korrekt förutspå den artonde: Schrödingers katt.

Bilderna som dök upp refererade alla till vetenskapsmän genom tiderna, i bokstavsordning. Ampere, Bohr, Curie. Listan fortsatte utökas och forumiterna fortsatte fylla i den.

Med hela alfabetet löst var nästa steg att använda det i praktiken.

Superhemligt meddelande

Bilden ovan var nästa att dyka upp på hemsidan***, tillsammans med ett lösenordsfält. Översättningen tog inte många sekunder, ”Big freeze with no complete end”, en referens till en av teorierna om universums undergång, och efter lite strul med att få lösenordet inskrivet rätt lyckades man låsa upp nästa del i mysteriet.

Sidan bytte skepnad ännu en gång och blev till sist till den vi ser idag. Fyra uppsättningar koordinater som pekade till fyra platser runt om i världen: Helsingfors, Sidney, Bath och San Fransisco. Efter att ha lämnat spelet för internet, lämnade gåtan nu internet för den riktiga världen.

Superhemlig skattgömmaDen första kistan som hittades var den i Sidney. I ett hål i en sandstensvägg låg kistan gömd. Och platsen var vald med omsorg. Sandstensväggen tillhörde nämligen ett observatorium byggt för att studera Halleys komet, men som blev färdigställt för sent och missade den. Tiden, det återkommande temat.

Näst på tur att hittas var den i Helsingfors. Här krävdes lite extra arbete eftersom hemsidan hade gett inte en, utan två platser att ta sig till. Den första, till den letandes förvåning, var finska speltidningen Pelaajas (”spelare”) kontor. En viss förvirring ska ha uppstått när personen på jakt efter kistan ringde på, innan de som jobbade på tidningen förstod att det var paketet som Antti Ilvessuo lämnat där hen ville ha.

Paketet innehöll ingen kista. Det innehöll däremot en metallplatta och några papper. Metallplattan gav vidare instruktioner och tillsammans med den andra uppsättningen koordinater ledde de den utsände forumiten till kista nummer två.

Superhemligt (och gammalt) dokumentPapperna då? Vilken funktion de fyller är ännu oklart, men de är gamla. Gamla på riktigt. Enligt personen som har dem ska de vara runt 300 år gamla och i forumet har de identifierats som någon form av juridiska dokument, ett gällande försäljning av land och ett gällande ett lån, alla på gammal franska.

Efter kistan i Helsingfors var Bath näst på tur. En något mer rättfram kista att leta upp, men på ett betydligt mer makabert gömställe.

We never knew you Henry Herbert Hale” löd den kryptiska texten på hemsidan. Vad som menades med det blev obehagligt klart när forumiten på jakt efter kistan lokaliserade den i en glasslåda, på en kyrkogård, bakom en grav tillhörande Henry Herbert Hale, son till Henry och Sarah Warren Hale, död den sextonde juli 1858, ett år gammal.

Superhemlig glasslåda

Sist ut, och med hjälp av en liten extrapush från Antti Ilvessuo, var kistan i Los Angeles. Och nu var alla fyra kistor till funna.

Forumiterna hade så klart, till skillnad från mig som försöker hålla lite dramaturgi i det här, inte väntat på det kompletta setet innan de öppnade kistorna. Så fort första kistan hittades var de direkt på och öppnade den, vilket ni kan se nedan i en onödigt lång och jävligt klantig unboxing.

Med undantag från kistan som hittats i Helsingfors var innehållet i alla tre kistor identiskt. En nyckel och en metallplatta med en inskription.

Superhemligt kistinnehåll”Midday in Year 2113 1st Sat in Aug One of Five keys will open the box Underneath the Eiffel Tower”

Utöver detta innehöll kistan i Helsingfors även ett antikt fickur, och så hade varje platta en inskription på baksidan. Tre av dem löd ”It seemed like forever ago”, den fjärde ”It is utterly beyond our power to measure the changes of things by time”.

Och nu har vi någonstans kommit tillbaka dit vi började. En av de fem nycklarna kommer öppna lådan. Men bara fyra har hittats, om man inte räknar den i digital form.

Jakten på den femte nyckeln pågår febrilt. Kanske finns svaret i de juridiska dokumenten? Eller kanske i någon av de många gåtorna i Trials Evolution som fortfarande inte är lösta? Dessutom har jakten på påskägg i Trials Fusion bara börjat. Finns fortsättningen på mysteriet där, eller kommer RedLynx påbörja något nytt och försöka toppa det här? Är det ens möjligt?

Superhemlig kod

Antti Ilvessuos senaste ledtråd. Kan du se chiffret gömt i botten av bilden?

Och som om det inte räckte så dyker Antti Ilvessuo upp i forumet och kastar in en dynamitpinne. Nu senast med en referens till den kända statyn Kryptos (som forumiterna så klart tog direkt) med ett gömt pigpen-chiffer i botten som översatt betyder ”Exocortex”. Kanske kommer det leda till den femte nyckeln?

Ju mer spelarna har nystat i den här gåtan, desto fler frågor har dykt upp. Vad kommer vara i lådan 2113? Kommer det ens finnas någon låda? Med tanke på att vi alla antagligen kommer vara döda vid det laget, spelar det någon roll?

Det är svårt att inte fascineras av RedLynx påskägg. Inte bara för att de är så ofantligt genomtänkta och sträcker sig genom både tid och rum, utan för att de alla tycks ha en grundläggande idé. Mitt bland foruminlägg om att knäcka koder och översätta latinska texter dyker filosofiska diskussioner upp. Många saker som listats ut under gåtans gång har inte varit en del i att nå målet utan snarare en del i ett större tema. Mänsklig nyfikenhet, determinism, framtiden och det förflutna, olösta och olösliga mysterier. Lika mycket som det är en gåta är det en hyllning till gåtor. Och även om man, som jag, inte är smart nog att hänga med, går det hur bra som helst att stämma in i hyllningskören.

Mer läsning

Kotakus första artikel om påskäggen i Trials Evolution

Kotakus andra artikel om påskäggen i Trials Evolution

FatShady visar hur man tar The Fifth Key och pratar om bakgrunden

Forumtråden om påskäggen i Trials Evolution

Forumtråden om påskäggen i Trials Fusion

En någotsånär komplett lista över hemligheterna som hittats i Trials Evolution

Intervju med Antti Ilvessuos, översatt från finska

*Nja, förväntas och förväntas. Meddelandets huvudsakliga syfte var egentligen bara att skryta om vilken fancy ny utrustning man hade, och inte att faktiskt få kontakt med någon. När meddelandet väl når fram till punkten man siktade på kommer stjärnklustret ha flyttat på sig.

**De här ledtrådarna må ha tagit spelare bort från spelet, men de ledtrådar jag har nämnt är bara en liten, liten del av påskäggen som finns i Trials Evolution, många av vilka ännu inte är lösta.

***Bilden är inte exakt den som dök upp på hemsidan, utan en modifierad version. En av forumanvändarna märkte att det fanns små, otydliga mönster på bilden som laddats upp, och genom att använda symbolerna man fått tidigare som ett exkluderingsfilter fick man fram bilden av trilobitfossilet i bakgrunden.