Hjälp! Det finns för många spel att spela just nu! Vilken tur att vi kan slappna av med lite spelnyheter istället. Denna vecka uppmärksammar vi anklagelserna om sexuella trakasserier på Naughty Dog, att Oculus släpper ett nytt headset tidigt nästa år och en namninsamling om att brittiska politiker ska ändra lagstiftningen kring hasardspel så att den innefattar dataspel och loot boxes.
Naughty Dog svarar på trakasserianklagelser
En före detta designer på studion Naughty Dog fick sparken efter att ha anmält till HR-avdelningen hos ägaren Sony Interactive Entertainment att han blivit utsatt för sexuella trakasserier på jobbet. Det skriver designern David Ballard själv på Twitter. Enligt Ballard ska han ha blivit erbjuden 20 000 dollar för att hålla tyst om sin tid hos Naughty Dog, men vägrade. Han skriver vidare att den senaste tidens skandaler kring sexuella trakasserier i Hollywood gjorde att han vågade komma ut och berätta.
In February 2016 I had a mental breakdown at work & Sony Playstation HR became involved. When I told them about the harassment they… 2/
— David Ballard (@DBal) October 14, 2017
Nu har Naughty Dog svarat på anklagelserna i ett uttalande på sin sajt.
”Vi har inte hittat några bevis på att Mr. Ballard har anmält att han blivit trakasserad på något sätt på Naughty Dog eller Sony Interactive Entertainment. Trakasserier och olämpligt beteende har ingen plats hos Naughty Dog eller Sony Interactive Entertainment”, skriver man i uttalandet.
Niklas tankar: Det är såklart ord mot ord just nu, men om det stämmer att Ballard fått sparken efter att ha anmält sexuella trakasserier är det väldigt allvarligt. Att spelbranschen skulle ha lika mycket problem med det här som filmbranschen hade verkligen inte kommit som en skräll, och stora studior med gott anseende som Naughty Dog måste i så fall vara ett föredöme för andra. Förhoppningsvis kan det här leda till att branschen tar sig i kragen och ser över hur anställda behandlas på jobbet.
Oculus släpper nytt headset nästa år
Oculus Go – så heter Facebookägda Oculus nästa virtual reality-headset som visades upp under veckan som gick. Headsetet, som är sladdlöst, behöver varken dator eller mobiltelefon för att köras och ska enligt Oculus vara lätt att bära och använda och ha en högupplöst skärm, integrerat ljud och en liten handkontroll för styrning. Oculus Go ska även vara kompatibel med appar och spel som utvecklats till mobilheadsetet Gear VR.
Oculus Go släpps i USA tidigt nästa år och kommer att kosta 199 dollar. Det är i nuläget oklart om och när den släpps i Sverige
Niklas tankar: Jag har lite svårt att förstå vad Oculus Go ska vara bra till. Är det för folk som inte har en Android-telefon som passar i en Gear VR, eller är det något mer? Det skulle dock kunnat vara ett sätt att sänka tröskeln för virtual reality och göra det enklare för fler att testa på det, eftersom den verkar lättanvänd och smidig. Men för någon som redan är lite skeptisk till virtual reality eftersom jag tycker att tekniken ofta är för krånglig och inte tillräckligt bra verkar det här inte jättehett. Påminner inte Oculus Go dessutom väldigt mycket om Googles Daydream?
Brittiska regeringen måste diskutera loot boxes
Brittiska politiker måste diskutera hur lagarna kring spel om pengar ser ut i spel. Det eftersom ett medborgarförslag om ämnet fått över 10 000 underskrifter, rapporterar Eurogamer. Författarna till förslaget vill att lagarna för spel och dobbel ändras så att de innefattar dataspel och så kallade loot boxes.
Det här är inte den enda uppmaningen till regeringen att ändra lagarna så att de innefattar loot boxes. En parlamentsledamot har skickat in frågor till berörd minister gällande att skydda unga och lättpåverkade från hasardspel och loot boxes i dataspel.
Niklas tankar: Loot boxes är en svår fråga att handskas med. Inte nog med att det är ett ganska unket sätt för utgivare att kräma mer pengar ur konsumenterna, kopplingen till hasardspel och enarmade banditer är inte heller orimligt, även om det handlar om pengar in och digitala vinster ut i ett stängt system. Hur som helst så tror och hoppas jag på att utgivare hittar bättre sätt att tjäna mer pengar på sina spel än att sälja lådor med slumpmässigt framlottat innehåll.