Vi lämnar spelfyllda mars bakom oss och går in i några veckors lunk innan allsköns E3-läckor och rykten börjar poppa upp på nätet. Denna vecka förvånas vi av att Lindsay Lohans stämning av Take-Two fortfarande var igång, att Rare ville införa dödskostnad i Sea of Thieves – och tipsar om lite långläsning om Nier-skaparen Yoko Taro.
Lindsay Lohan förlorade i rätten mot GTA-utgivare
Skådespelaren Lindsay Lohan stämde 2014 GTA 5-utgivaren Take-Two för att spelet innehåller en karaktär hon hävdar är baserad på henne. Nu har stämningen gått igenom ett par instanser till New Yorks högsta rättsliga instans som ogillat överklagandet, rapporterar Polygon.
Stämningen handlade om karaktären Lacey Jonas som är med i ett uppdrag där spelaren ska ta skandalösa paparazzi-bilder av henne. Rätten är enig i att karaktären inte är baserad på just Lindsay Lohan, men säger samtidigt att spelkaraktärer, likt bilder och filmer, kan anses vara liknelser av verkliga människor.
Niklas tankar: Ska jag vara helt ärlig trodde jag att den här grejen var över för längesedan, men jag antar att Lohans advokater inte ville ge med sig. Beundransvärt, men i slutändan rätt onödigt kan tyckas. Jag skulle inte bli förvånad om Rockstar tittat på Lohan när de skapade Lacey Jonas, men karaktären är så generisk att det skulle kunna vara vilken ung kändis som helst, som även rätten anser.
Rare skrotade dödskostnad i Sea of Thieves
I nuläget finns ingen bestraffning för att dö i Sea of Thieves – utöver risken att andra spelare stjäl ens insamlade skatter, dödskallar och djur under tiden man får vänta på att komma tillbaka. Men i den senaste uppdateringen av spelet hade utvecklarna Rare tänkt att det skulle kosta spelare en del av hens guld för att få återvända från dödsriket. Men idén skrotades strax innan uppdateringen.
Letting everyone know we've heard the feedback and the proposed 'Death Cost' in #SeaOfThieves is, well, dead. We messed up with the messaging around this, and it's now gone. Thanks for the honest feedback & discussion on this. https://t.co/83pYg5HPbq
— Joe Neate (@JoeNeate1) March 26, 2018
På Twitter skriver Sea of Thieves-producenten Joe Neate att språket kring dödskostnaden inte blev rätt, och att man därför slopade den.
Niklas tankar: För att vara ett spel där det suger enormt att bli nerjagad och dödad av andra spelare är blotta tanken på en dödskostnad vansinnig. Särskilt för mig som oftast spelar själv, och stup i kvarten blir dödad av grupper av flera spelare. Det var en himla tur att man tog sitt förnuft till fånga och införde kostnaden. Kanske skulle man börja med att införa, typ, fler saker att göra i spelet innan man börjar fundera på att bestraffa spelarna? Och nej, det är inte ”språket” kring uppdateringen som är problemet.
Lästips: Nier-skaparen Yoko Taros mörka inre
Vi avslutar veckans svep med ett tips på riktigt bra långläsning. Kotaku var på Game Developers Conference här o, sistens och träffade där den excentriske Yoko Taro, mest känd för fjolårssuccén Nier: Automata. I intervjun får vi läsa om varför han nästan alltid bär mask, hur det är att vara känd och om att vara en obotlig pessimist. Mycket nöje!
Kotaku: Nier: Automata’s Director: ’I Might Be Broken In Some Way’