Nu har det hänt! Världens största spelevenemang ställs in i coronasmittans spår. E3 har haft det svårt redan på förhand, men nu står det alltså klart att det inte blir av alls. Men allt är inte corona som snörvlar. Vi kollar även in de positiva nyheterna att vi efter alla dessa år kommer att kunna bygga Mario i Lego, och att Dreams-skapare nu kan ansöka om att få använda sina kreationer i kommersiellt syfte utanför spelskaparspelet.

E3 ställs in efter för att hindra coronasmitta

Det blir inget av det här i år! Bild: ESA

Den senaste i raden av spelrelaterade evenemang att ställas in av oro för coronasmittan är årets största och troligtvis allra viktigaste – Electronic Entertainment Expo, eller E3.

”Efter nogsamt samråd med våra medlemsföretag angående hälsa och säkerhet för alla i vår bransch – våra fans, våra anställda, våra utställare och våra långvariga E3-partners – har vi fattat det svåra beslutet att ställa in E3 2020 som var planerat den 9–11 juni i Los Angeles”, skriver branschorganisationen Entertainment Software Association, ESA, som anordnar mässan, i ett uttalande.

ESA skriver vidare att de även att man planerar att hålla ett onlineevent i juni för att visa nya utannonseringar och nyheter från branschen. Fler av de större utgivarna har också meddelat att de kommer att hålla sina shower som vanligt, eller i modifierad form. Men för själva mässgolvet i Los Angeles Convention Center är det alltså stopp.

Niklas tankar: Det enskilt största evenemanget att ställas in i sviterna av coronaviruset. Det blir inte större än så här. Man kan raljera länge och väl om att stora utgivare flytt skeppet till höger och vänster och att E3 klantade sig rejält när de läckte känsliga uppgifter om en massa journalister, men till syvende och sist går det knappast att säga att det skulle vara fel att ställa in mässan. Människors hälsa och välmående måste gå först, och att samla tiotusentals människor från hela världen i samma lokal för att kladda på en massa handkontroller och skaka en massa händer. Nä, vi kan ta det här ett annat år, om ESA klarar av att köra E3 då efter allt som hänt.

Mario + Lego = sant

Spelhistoriens störste – Super Mario – ska bli Lego. Det meddelade den danska leksakstillverkaren och Nintendo i förra veckan. I ett pressmeddelande skriver Lego att Lego Super Mario är ett interaktivt Lego-set där en Mario-figur samlar mynt på banor som byggs av Lego-bitar. I en video syns barn flytta runt figuren på en bana för att samla mynt och bekämpa fiender.

”Den nya produkten vi skapat tillsammans med Lego Group kombinerar två olika sätt att spela på – ett där du fritt bygger Marios värld, och ett annat där du spelar med Mario i världen du själv skapat”, säger Nintendo-chefen Takashi Tezuka i pressmeddelandet.

Lego Super Mario släpps någon gång senare i år.

Niklas tankar: I teorin älskar jag Lego. Jag är uppväxt med det, och det har byggts och rivts i oräkneliga timmar. För att inte tala om den gången jag fick åka till akuten för att jag stoppat en Lego-bit i näsan och sen blev helt förkrossad när läkaren efter han fått ut biten spolade ner den i vasken. Hur som helst! Jag fick tillbaka Lego-biten efter att läkaren och pappa skruvat isär vattenlåset under vasken, och nu nästan 30 år senare är jag löjligt sugen på att köpa Lego Super Mario. Det blir första gången jag köper något från det företaget i vuxen ålder som inte är Duplo till min son.

Dreams-kreationer kan få användas i kommersiellt syfte

Dreams

Om du hade skapat det här kanske du hade kunnat få tjäna pengar på det.

Nyligen släpptes Media Molecules spelskaparspel Dreams efter att ha varit i early access under en längre period. Nu har ett utvärderingsprogram öppnats upp för den som vill använda sina kreationer i kommersiella syften utanför spelet. Det kan röra sig om konstverk, musik, kortfilmer och allt annat som går att exportera från spelet med hjälp av PS4 Share.

Det har tidigare varit helt okej att använda sina skapelser utanför spelet för eget bruk, men nu går det alltså att ansöka om att får använda dem även i kommerisellt syfte.

”Vi har fått många frågor från skapare om att använda Dreams i kommersiellt syfte utanför Playstation. Vi välkomnar och uppmuntrar skapare att göra detta, men det är ny mark för oss. Vi har bakom kulisserna kartlagt hur vi kan göra det lättare för skapare att göra detta i framtiden”, skriver Media Molecule-chefen Siobhan Reddy på spelets sajt.

Utvärderingsprogrammet är just nu i ett begränsat betastadie, men det går att ansöka genom att ta sig till Dreams-sajten.

Niklas tankar: Det har varit en hel del snack om vem som äger det som skapas i Dreams, och nu verkar det vara rätt klart att det är du som äger dina egna skapelser. Jag hoppas att man tillåter all användning i eget kommersiellt syfte, så länge det inte bryter mot upphovsrätten, såklart. Alltså lär inte någon som skapat en Mario-karaktär i Dreams kunna trycka denna på en t-shirt och sedan sälja den. Men det känns åtminstone positivt att Media Molecule, och framförallt Sony, väljer att inte låsa in alla kreationer för att ingen annan än de själva ska tjäna pengar på dem. Det jag vill se efter det här är något sätt att exportera skapelser i någon sorts filformat som sedan går att arbeta vidare med i exempelvis Unity eller Unreal Engine. Då snackar vi!