Så kom den då till slut, Playstation 5 Pro. Den som har oändligt med pengar behöver i vinter inte välja mellan performance och graphics. I denna veckas – av sjukdom försenade – nyhetssvep kollar vi in PS5 Pro, att Microsoft sparkar 650 anställda och att hela personalstyrkan på Annapurna Interactive slutat i protest.

Här är Playstation 5 Pro

Playstation 5 Pro

PS5 Pro eller ett samarbete med Adidas?

Efter månader av spekulationer har Sony till slut visat upp Playstation 5 Pro. I en nio minuter lång video berättar systemarkitekten Mark Cerny om den kraftfullare versionen av konsolen. Huvudpunkterna är snabbare grafikprocessor, avancerad ray-tracing samt AI-driven uppskalning med namnet PSSR, Playstation Spectral Super Resolution, som ska funka med såväl nya som äldre spel. Enligt Sony är renderingen av spel 45 procent snabbare än på vanliga Playstation 5, något som ska ”göra upplevelsen mycket jämnare”. Avancerad ray-tracing ska, å sin sida, kunna studsa ljusreflektioner två eller tre gånger snabbare än tidigare medan PSSR  använder maskininlärning för att göra bildskärpan högre.

PS5 Pro Game Boost ska kunna ge bättre prestanda i fler än 8 500 Playstation 5-spel och bakåtkompatibla Playstation 4-spel. Bland spelen som får prestandaförbättringar hittas bland andra Alan Wake 2, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7 och The Last of Us Part 2 Remastered.

Playstation 5 Pro släpps den 7 november och kostar 800 euro. I Sverige blir priset troligtvis någonstans kring 9 000 kronor. Såväl skivläsare som ställ för att ha konsolen stående upprätt säljs separat.

 

Niklas tankar: Som så många befarade blir Playstation 5 Pro en riktigt, riktigt dyr best och frågan är hur stor skillnad det egentligen blir. Enligt Digital Foundry, som brukar kunna sina grejer, är PS5 Pro närmast att jämföra med en PC med ett 4070-grafikkort, vilket faktiskt skulle göra den ganska så prisvärd. Men det är tydligt att PS5 Pro inte är för gemene man, utan för den som vill ha den allra bästa spelupplevelsen prestandamässigt, men absolut inte vill hålla på att krångla med en dator. Man skulle kunna avfärda Pro som alldeles för dyr för en alldeles för liten uppgradering, men vi ska inte glömma att det finns väldigt många människor som har väldigt mycket pengar. Jag gissar att PS5 Pro kommer att sälja som smör och till en början vara svår att få tag i, och att vi kommer att få vänja oss vid att det helt enkelt är minst så här mycket nya konsoler kommer att kosta i framtiden. För mig blir det dock absolut inget köp, det är verkligen alldeles för mycket pengar.

Microsoft sparkar 650 anställda

Xbox köper Activision Blizzard

Microsofts köp av Activision Blizzard ger oönskade konsekvenser.

Microsoft ska säga upp runt 650 anställda på sin spelavdelning, rapporterar Stephen Totilo i nyhetsbrevet Game File. I ett mejl till anställda skriver Microsofts spelchef Phil Spencer att nedskärningarna är kopplade till att man köpte Activision Blizzard för 69 miljarder dollar i fjol. Enligt uppgifter ska majoriteten av de drabbade inte vara spelutvecklare utan administrativa och support-roller på Activision Blizzard.

Det här är den andra stora nedskärningen hos Microsoft i år. I januari meddelades att 1 900 anställda skulle sägas upp från Xbox, Bethesda och, främst, Activision Blizzard. Den här gången ska ”inga spel, enheter eller upplevelser” att påverkas av nedskärningarna.

Niklas tankar: Nu var vi här igen. Det är såklart oundvikligt med uppsägningar efter ett så stort uppköp som Microsoft gjorde med Activision Blizzard, men det är ändå röva när det väl händer. Konsolidering är sällan av godo för de anställda – eller konsumenten för den delen – och nu ser vi effekterna av sammanslagningen. Vi hoppas innerligt att alla drabbade landar på fötterna… Som vanligt.

Hela Annapurna Interactive slutar i protest

Annapurna Interactive

Annapurna Interactive, nu utan anställda.

Hela personalstyrkan på utgivaren Annapurna Interactive har slutat efter meningsskiljaktigheter med företagets ägare Megan Ellison, skriver Jason Schreier på Bloomberg. Annapurna Interactive-chefen Nathan Gary och hans team lämnade in sina avskedsansökningar efter att förhandlingar om att få bli en självstyrande del av moderbolaget strandat.

”Alla 25 medlemmar i Annapurna Interactive-teamet har kollektivt sagt upp sig. Det var ett av de svåraste besluten vi någonsin tvingats fatta och vi gjorde det inte lättvindigt”, skriver Nathan Gary i ett uttalande.

En talesperson för Annapurna har även bekräftat händelsen för Bloomberg. Det hela orsakade oro hos utvecklare som samarbetar med Annapurna, men enligt talespersonen ska alla nuvarande spel och projekt fortsatt ska hanteras av dem.

Annapurna Interactive har de senaste åren gjort sig kända för att ge ut indiespel av hög kvalitet som Outer Wilds, Cocoon och svenska Lorelei and the Laser Eyes och det var inte längesedan som det stod klart att man ska samarbeta med finska Remedy för att göra film och tv-serier av Control och Alan Wake. Annapurna ska även finansiera hälften av Control 2. Det avtalet är dock med filmavdelningen Annapurna Pictures, och påverkas därför inte av uppsägningarna på Annapurna Interactive.

Niklas tankar: Det här är väldigt mystiskt och oroväckande. Annapurna har gjort sig ett namn som en utgivare man kan lita på, som väljer helt rätt projekt att backa och i princip bara släpper spel av hög kvalitet. Något står uppenbarligen inte rätt till när hela personalstyrkan väljer att lämna när förhandlingarna strandat. Vi hoppas att inget mer fuffens är på gång och att de som slutat kan hitta nya bra jobb, och att Annapurna kan fortsätta ge ut fantastiska spel.