Efter en kort paus är nyhetssvepet äntligen tillbaka! Denna vecka tar vi oss an alla barns favorit och alla föräldrars skräck, Roblox. Vi kollar även på Nintendos märkliga, och dyra, väckarklocka, och att inte mindre än två nya studior med tidigare Disco Elysium-utvecklare har startats.

Rapport: Roblox överdriver spelarsiffror och är ett ”pedofilt helvete”

Roblox

Det ser inte jättebra ut för Roblox. Bild: Roblox

Överdrivna spelarsiffror och ett tillhåll för pedofiler. Det är slutsatserna som en ny rapport från gör om Roblox. Det är blankningsbolaget Hindenburg Research som menar att Roblox Corporation har överdrivit antalet aktiva spelare på den populära plattformen med mellan 25 och 42 procent medan antalet speltimmar ska ha blåsts upp med över hundra procent, skriver bland andra Eurogamer (via The Wall Street Journal).

Enligt rapporten prioriterar företaget tillväxt över att skydda barn och unga mot pedofiler och innehåll som är olämpligt för barn. Roblox beskrivs som ett ”pedofilt helvete” som utsätter unga för ”grooming, porr, våldsamt innehåll och extremt kränkande språk”. Plattformen har bland annat förbjudits i Turkiet för att inte göra tillräckligt för att skydda barn mot övergrepp.

Roblox-aktiens värde sjönk efter det att rapporten publicerades. Värt att notera är att Hindenburg Research är ökända för att attackera företag med sina rapporter för att kunna blanka aktier.

Roblox Corporation har dementerat uppgifterna att man skulle ha överdrivit spelarsiffrorna och pekar dessutom på tidigare initiativ för att få ner mängden olämpligt innehåll på plattformen-

Niklas tankar: Har Hindenburg Research en agenda i sin rapport? Absolut? Ser det ändå jäkligt illa ut, och verkar Roblox bli värre och värre för barn att ”spela” för varje dag som går? Hundra procent. Plattformen är omåttligt populär, främst bland minderåriga, och det känns verkligen inte som att ägarna gör ens i närheten tillräckligt för att se till att spelarna är säkra från pedofiler, grooming, porr och andra hemskheter. Hur framtiden ser ut för Roblox är svårt att sia om, men i nuläget verkar knappt någon vuxen ha något positivt att säga om det och suckar uppgivet när man fråga om deras barn spelar.

Nintendo släpper väckarklocka

Nintendo Sound Clock: Alarmo

Nintendo släpper en väckarklocka. Tja, varför inte? Bild: Nintendo

Nintendo upphör aldrig att överraska, något som befästes ytterligare när man i förra veckan meddelade att man släpper en väckarklocka. Nyheten tog, bokstavligen, den spelande världen på sängen. Nintendo Sound Clock: Alarmo beskrivs som ”en interaktiv väckarklocka som är utformad för att tillföra lite Nintendo-charm till ditt hem och din dagliga rutin”.

Klockan har rörelsesensorer som känner av hur du rör dig i sömnen. Med hjälp av informationen spelar den sedan ljud från olika Nintendo-spel som Mario, Zelda, Pikmin och Splatoon för att hjälpa dig vakna – eller varva ner när det är dags att somna.

Nintendo Sound Clock: Alarmo har en internetuppkoppling och kan ladda ner nya scener från andra spel åt den som kopplar sitt Nintendo-konto till den.

Klockan verkar komma till Sverige i januari och få ett pris på drygt 1 500 kronor.

Niklas tankar: Jag hade absolut kunnat tänka mig att ha en väckarklocka med Nintendo-tema, om jag inte redan hade en mobiltelefon som gör det jobbet åt mig. När den dessutom tittar på mig när jag sover, vill ha internetuppkoppling – och kostar 1 500 jäkla kronor – då blir det ett nej tack på den.

Två studior sprungna ur Disco Elysium-utvecklarna – nästan samtidigt

Longdue Games

Konceptbild från Longdue Games kommande spel. Bild: Longdue Games

Studion bakom det hyllade rollspelet Disco Elysium, ZA/UM, imploderade på ett spektakulärt sätt. Nu, knappt två år senare, har inte mindre än två nya studior sprungna ur ZA/UM presenterat sig för omvärlden – på samma dag, skriver Video Games Chronicle.

Longdue Games består bland annat av tolv tidigare ZA/UM-anställda, men även veteraner från Bungie och Rockstar. Studions första spel beskrivs som en spirituell uppföljare till Disco Elysium som ”utforskar det känsliga samspelet mellan det medvetna och det omedvetna, det synliga och det osynliga”.

Den andra studion heter Dark Math Games och har 20 personer från ZA/UM bland sin personal. Dark Math Games har även släppt en trailer för XXX Nightshift, ett detektiv-rollspel som utlovar ”en djup rollspelsupplevelse i singleplayer med många verktyg och lager av spelmekanik”.

Det är i nuläget oklart när något av spelen kommer att släppas, men de är troligtvis båda två i ett ganska tidigt utvecklingsstadie.

Niklas tankar: Det var en väldigt sorgligt att det gick som det gick för ZA/UM efter det komplett briljanta Disco Elysium, men vi fick åtminstone en extremt intressant dokumentär om det hela. Studion ska nyligen ha gjort sig av med en fjärdedel av sin personalstyrka och ha skrotat såväl en expansion som en uppföljare till Disco Elysium och ett sci fi-spel. Det är rätt oklart vad som kommer att hända där, men det är åtminstone glädjande att flera anställda nu får släppa spel på annat håll. Båda spelen låter precis så pretentiösa som man vill att spel från folk som jobbat med Disco Elysium ska vara.

Disco Elysium är ett unikt och fantastiskt spel som alla som har det minsta intresse av klassiska PC-rollspel och spel över lag som är otroligt välskrivna borde testa.