Halloween och höstlov. Denna vecka går i barnens namn och det blir inte särskilt mycket tid över till Call of Duty, Dragon Age och annat. På nyhetsfronten uppmärksammar vi denna vecka att Netflix stänger en AAA-studio utan att släppa ett enda spel, att Roblox inför förändringar för barnkonton efter kritik – och att Prince of Persia-teamet splittras.

Netflix stänger AAA-studio

Netflix

Hur går det egentligen för Netflix spelsatsning? Bild: Netflix

Den Netflix-ägda AAA-studion som internt kallas ”Team Blue” har stängts ner, skriver Stephen Totilo i sitt nyhetsbrev Game File. Studion, som aldrig släppte något spel, har ägnat de senaste åren åt att rekrytera namnkunniga personer i branschen som den Chacko Sonny, exekutiv producent för Overwatch, Joseph Staten, tidigare kreativ chef för Halo-serien, med flera.

Enligt Stephen Totilo skulle ”Team Blue” gå utanför Netflix-mallen med mobilspel och satsa på större upplevelser för flera plattformar och med en högre budget.

Niklas tankar: När nyheten att Netflix skulle börja med spel på sin plattform trodde jag faktiskt inte att det skulle bli en så pass stor satsning som det blivit. Kvalitetsspel som Into the Breach, Oxenfree 2 och Curse of the Golden Idol har kommit till mobilen genom Netflix och det kändes som något som fick mig att tänka om varje gång jag funderade på att slopa abonnemanget. Men på senare tid har de intressanta släppen kommit mer sällan, och när man nu stänger den kanske mest ambitiösa av studiorna man äger dyker det upp frågetecken. Är det här början på slutet på Netflix spelsatsning, eller bara ett farthinder på vägen?

Roblox inför förändringar för barnkonton efter rapport

Roblox

Små, positiva, förändringar hos Roblox. Bild: Roblox

Nyligen släpptes en rapport där Roblox anklagas för att inte göra tillräckligt för att skydda barn och unga från övergrepp och grooming på plattformen. I augusti blockerades Roblox i Turkiet av samma anledning och tidigare under sommaren publicerade Bloomberg en granskning av plattformens problem med illasinnade användare.

Nu meddelar Roblox Corporation att man inför förändringar för att ge föräldrar mer kontroll över, och insyn i, sina barns spelande, skriver Bloomberg. Unga under 13 år måste nu ha en förälders godkännande för att kunna använda vissa chatfunktioner och barn under 9 år behöver tillåtelse för att spela spel med medelmycket våld och ovårdat språk. En ny typ av konto lanseras också, som ger vårdnadshavaren större insyn i barnets aktivitet online och dess vänner.

Niklas tankar: Alla dessa rapporter om hur utsatta barn kan vara när de spelar Roblox gör mig väldigt ovillig att låta mina egna barn spela det. Därför är det positivt att Roblox Corporation åtminstone själva verkar se problemet och försöker göra något åt det. Detta gör såklart inte att Roblox plötsligt blir en helt säker plats att vara på, men varje beslut som detta är åtminstone ett steg i rätt riktning.

Prince of Persia: The Lost Crown-teamet splittras

Prince of Persia: The Lost Crown

Prince of Persia: The Lost Crown, ett av de bästa metroidvania-spelen på länge. Bild: Ubisoft

Tidigt i år släppte Ubisoft metroidvania-spelet Prince of Persia: The Lost Crown. Även om spelet hyllades av kritiker blev det ingen kioskvältare, och nu ska teamet bakom ha splittrats. I ett uttalande till Eurogamer mer eller mindre bekräftar Ubisoft att det inte blir någon uppföljare till spelet, och att utvecklarna i Montpellier nu arbetar med andra projekt.

Det är oklart exakt vad utvecklarna bakom Prince of Persia jobbar med nu, men Ubisoft bekräftade i förra veckan rykten att Montpellier-studion utforskar möjligheterna för ett nytt Rayman-spel. Enligt Insider Gaming jobbar tidigare Ubisoft-veteranen Michel Ancel som konsult för projektet. Ett kontroversiellt drag eftersom Ancel lämnade företaget 2020 och då hade anklagats för toxiskt ledarskap.

Niklas tankar: Prince of Persia: The Lost Crown förtjänade verkligen ett bättre öde än det fick. Det är ett av de bättre metroidvania-spelen jag spelat på många år, och det finns knappt ett negativt ord att säga om det. Att det inte verkar bli någon uppföljare är verkligen en stor förlust, och jag tror inte att Ubisoft förstår hur speciellt det är. Vi får väl åtminstone vara glada att teamet finns kvar i nya roller och inte, som brukligt i branschen nu för tiden, fått sparken.