Vi är äntligen i februari, och spelåret kickar igång på riktigt. För egen del har vi tre favoritserier som får nya spel de kommande veckorna, och riktigt många ser ut att ha riktigt mycket att sätta tänderna i framöver. På nyhetsfronten lapar vi i oss lite fler Switch 2-detaljer, sörjer att supportstudion Iron Galaxy säger upp 66 anställda, och kikar på helgens stora PSN-krångel.

Nintendo-patent verkar bekräfta musfunktion

Switch 2-kontroll

Kontrollen verkar få musfunktionalitet när den används stående.

När Nintendo Switch 2 nyligen visades upp för första gången späddes ryktena om att kontrollerna har en musliknande funktion på. I den korta videon syns kontrollerna glida fram över en yta just som möss. Nu har en japansk patentregistrering i mångt och mycket bekräftat funktionen.

Switch 2-patent

Bild: Nintendo via World Intellectual Property Organization

I patentet, som registrerades 2023 men blev offentligt i veckan, syns kontrollen på ritningar användas ungefär som en mus, och i den beskrivande texten nämns en ”sensor för muskontroll”. På bilderna syns en hand hålla i kontrollen med fingrarna på triggerknapparna, som vänster och höger musknapp. Tummen är på styrspaken, som eventuellt kan fungera som någon sorts scrollknapp.

På patentritningarna ser det ut som att både vänster och höger kontroll kan användas som mus, men det är oklart om de går att använda samtidigt, eller om det är för att tillgodo se både vänster- och högerhänta.

Niklas tankar: Fram till april (den 2 för att vara exakt) griper vi verkligen efter halmstrån och suger i oss varenda liten Switch 2-detalj. Inte för att vi måste, snart vet vi ju allt, utan för att det är så kul! Med Switch 2 verkar Nintendo köra på säkra kort, och varför ändra på ett vinnande koncept? Men den lilla detaljen med musfunktionalitet i kontrollerna är där knasiga Nintendo lyser igenom lite, och det gläder mig att det verkar stämma. Mario Paint 2 when?

Iron Galaxy säger upp 66 anställda: ”Sista utvägen”

Iron Galaxy

Iron Galaxy har jobbat på spel som Rumbleverse, Killer Instinct och The Last of Us.

Chicago-studion Iron Galaxy har sagt upp 66 anställda, skriver bland andra Video Games Chronicle. På Linkedin skriver studion, som är mest känd för battle royale-spelet Rumbleverse och som support- och portningsstudio, att uppsägningarna är ”sista utvägen” för att ”säkra vår långsiktiga överlevnad”.

Studion ska ha haft 250 anställda 2022 och man skriver att man de senaste åren ”gjort uppoffringar” för att hålla teamet intakt, men nu har man ”fått slut på manövreringsutrymme”.

Iron Galaxys battle royale med wrestlingtema, Rumbleverse, släpptes i augusti 2022, men stängdes ner bara ett halvår senare. I övrigt har studion som support- och portningsstudio för spel som Call of Duty, The Last of Us, Destiny och Killer Instinct.

Uppsägningarna fortsätter alltjämt i den allt mer instabila spelbranschen. I en enkät gjord av Game Developers Conference uppgav fler än en av tio utvecklare att de blivit av med jobbet det senaste året.

Niklas tankar: De e röva, och som vanligt hoppas vi att alla drabbade landar på fötterna, även om det verkar allt svårare i dessa tider. Iron Galaxy kanske inte är den sexigaste studion, men de flesta som följer amerikansk spelmedia har nog någon gång charmats av nuvarande och tidigare chefer som Dave Lang och Adam Boyes. Nedskärningarna kan nog även ses som ett tecken på att det kan vara extra svårt nu för studior som är beroende av andras spel för supportutveckling och portningar. Något säger mig att de uppdragen blivit rejält mycket färre sedan spelbranschens stålbad inleddes.

Playstation Plus-kompensation efter att PSN låg nere

Playstation Network nere

Under nästan ett dygn låg PSN nere.

Under nästan 24 timmar låg Playstation Network nere under helgen som gick. Det innebar att många inte kunde spela sina digitalt köpta spel, oavsett om de var onlinespel eller single player-spel.

När tjänsten fungerade fullt ut igen, sent på lördagen, hade den alltså legat nere nästan ett dygn. Nu ber Sony om ursäkt för det hela, men berättare inte vad som låg bakom. Alla Playstation Plus-abonnenter får sin prenumeration förlängd med fem dagar som plåster på såren.

För många drabbade förde det hela tankarna till 2011 då PSN hackades och låg nere i över en månad.

Niklas tankar: Det är alltid lite olustigt när en så stor tjänst dyker under så pass lång tid. Som tidigare nämnts tänker man direkt på 2011 då 77 miljoner användares personuppgifter och kreditkortsinformation kom i hackares händer. Som tur var slapp vi det den här gången, men man undrar ju vad som orsakade det. Vi håller tummarna för att våra uppgifter är säkra och att PSN kan hålla sig uppe framöver.