Ny vecka, ny depp i branschen. Nedläggningsvågen verkar aldrig lägga sig, och nu är det anrika Monolith Productions som stängs ner av ett Warner Bros. som verkar helt oförmöget att förvalta sin spelavdelning. Bra då att vi följer upp med lite gladare nyheter – att Monster Hunter Wilds går som tåget, och att Command & Conquer-källkod blir öppen.

Monolith Productions stängs ner – Wonder Woman skrotas

Wonder Woman

Det blir inget Wonder Woman-spel, och inget annat från Monolith heller för den delen.

Den anrika amerikanska studion Monolith Productions läggs ner av ägarbolaget Warner Bros. Det rapporterar Bloombergs Jason Schreier, och uppgifterna har sedan bekräftats för Ethan Gach på Kotaku. I samband med det skrotas det stora Wonder Woman-spel som studion arbetade på.

Även två andra studior, Multiverse-utvecklaren Player First Games, samt mobilfokuserade studion Warner Bros. Games San Diego stängs ner. Det är sedan tidigare känt att Multiversus tas offline den 30 maj.

I vintras meddelade Warner Bros. vd David Zaslav att spelavdelningen av företaget underpresterat. I ett uttalande till Kotaku om studionedläggningarna skriver Warner Bros. att man ska fokusera på sina ”huvudsakliga varumärken” Harry Potter, Mortal Kombat, DC och Game of Thrones.

Det är i nuläget oklart hur många anställda som påverkas av nedläggningarna.

Monolith Productions grundades för 30 år sedan och ligger bakom spel som Blood, No One Lives Forever samt F.E.A.R.-spelen. På senare tid har studion hyllats för Middle-Earth: Shadow of Mordor (och War) och Nemesis-systemet i dem.

Niklas tankar: De e väldigt mycket röva. Det borde vara förbjudet att bara stänga ner en så anrik studio hipp som happ. Monolith har varit närvarande så länge jag spelat och jag minns Blood som ett riktigt bra tidigt fps. Studion har varit väldigt inflytelserik och med F.E.A.R. mer eller mindre revolutionerade man hur fiender beter sig i shooters. När man sedan tog fram Nemesis-systemet till Sagan om Ringen-spelen visade man än en gång sin innovativa sida. Att Warner Bros., som av allt att döma inte riktigt vet hur man bedriver spelutveckling på ett bra sätt, kommer och stänger ner Monolith för att utvecklingen av ett enda spel inte går som planerat är riktigt deppigt och ett underbetyg till filmjätten. Vi hoppas som vanligt att så många som möjligt landar på fötterna och hittar nya, bättre, jobb efter det här.

Fler än 40 miljoner samtida Steam-spelare – Monster Hunter Wilds-succé bidrar

Monster Hunter Wilds

Glada miner i Monster Hunter Wilds.

Under helgen som gick slogs ett nytt rekord för antalet samtida spelare på Steam – 40 miljoner. Milstolpen nåddes på söndagseftermiddagen när Steams statistiksida rapporterade 40 275 012 spelare. Det är första gången speltjänsten når över just 40 miljoner spelare. En bidragande anledning är nysläppta Monster Hunter Wilds som enligt SteamDB nådde 1,38 miljoner samtida spelare. Det gör det senaste Monster Hunter-spelet till det femte mest samtida spelade på Steam någonsin, och det slår storspel som Elden Ring, Cyberpunk 2077 – och till och med Dota 2.

Monster Hunter Wilds är oerhört populärt på Steam, trots att PC-versionen kritiseras för att plågas av prestandaproblem och annat grafiskt mankemang. Bara 57 procent av fler än 56 000 användarrecensioner på Steam är i skrivande stund positiva.

Niklas tankar: PC-spelande fortsätter alltjämt att växa och det är imponerande att se att ett spel som Monster Hunter Wilds kan vara så populärt trots dess tekniska tillkortakommanden. Själv har jag inte haft jättemycket problem med hur det flyter, men visst ser det lite knasigt ut på sina ställen. Vi får innerligt hoppas att kritiken är tillräckligt högljudd för att Capcom ska försöka se till att det blir bättre, och att man inte bara ser på de oerhörda spelarsiffrorna och tänker att allt är frid och fröjd.

Fyra Command & Conquer-spel blir open source

Command & Conquer

Nod-ledare Kane, nu som open source.

Utgivaren EA har släppt källkoden för fyra klassiska Command & Conquer-spel fri, skriver bland andra Polygon. Det är originalet, Command & Conquer, Red Alert, Renegade och Generals som nu blir open source. Det innebär att den som vill kan modifiera de kultförklarade strategispelen, något som även kan ha stor betydelse för bevarande av dem för framtiden.

Utöver att göra källkoden för de fyra spelen lägger EA till Steam Workshop-stöd för flera andra, mer moderna, Command & Conquer-spel, och släpper ett stödpaket för moddare.

Niklas tankar: Det känns bra att avsluta med en liten, men positiv, nyhet denna vecka. Det kan vi nog alla behöva! Det känns inte särskilt likt ett företag som EA att göra källkoden till gamla spel öppen, men vi applåderar såklart beslutet. Det kommer att göra mycket för bevarandet av den superklassiska serien framöver, och det är nästan så man blir sugen på att dra igenom de fantastiska kampanjerna igen.