Jag får ofta frågor kring podcastande. Hur ska man göra, vilken teknik och liknande så jag tänkte jag kanske skulle sammanfatta mina kunskaper och åsikter i ämnet så jag i fortsättningen bara kan hänvisa hit.

Podcastskolan

KOSS SB45, ca 499:- (livstidsgaranti!)

Jag kommer inte gå in på tekniken för mikrofoner och sånt, det finns hundra åsikter om vad som är bra. Själv använder jag ett helt vanligt headset från Koss som jag köpte på Kjell & Co för  399 SEK.

Om du inte har lyxen att befinna dig i samma rum som dina medpratare i din podcast kommer ni behöva använda någon typ av fjärrsamtal. Det vanligaste alternativet, som även jag brukar använda, är Skype. Det är gratis och enkelt. Tyvärr innehåller inte Skype något inbyggt system för att spela in samtalen. Det finns dock hundratals metoder att använda. Ett av de mest populära är ett Skype-plugin som heter Pamela. Det kostar dock ca 15 dollar. Personligen använder jag Mac och Pamela är tyvärr PC-exklusivt. Istället använder jag ett väldigt finurligt litet program som kan spela in ljud från mer eller mindre vad som helst. Det heter Audio Hijack Pro 2 och är mer än dubbelt så dyrt som Pamela (32 dollar), men eftersom jag använder det till mer än bara podcasts tyckte jag det var värt det.

Det finns såklart billigare alternativ.

Så, nu har du hård- och mjukvara för att börja spela in. Något du kommer märka är att det är mycket biljud som tas upp i inspelningen; brus och andra rumsliga ljud är ständigt närvarande. Här finns det dock tekniker som kan fixa mycket av det.

En bra sak att göra varje gång man börjar spela in ett avsnitt är att inleda med ca fem sekunders tystnad där alla mickar är igång, men ingen säger något och alla sitter still (vi håller andan till och med). Detta är för att kunna skapa en brusreferens, mer om detta senare.

Under inspelningens gång är det en bra ide att sitta med papper och penna (eller notepad) och bara anteckna de misstag som ni råkar göra och vid vilken tidpunkt i inspelningen dessa uppkom. Mina brukar se ut så här ungefär.

Efter några timmar är ni klara med själva inspelningen och vill såklart direkt börja redigera. Det första att göra är att ”städa” klippen från alla bakgrundsljud. Detta kan man göra direkt i de flesta ljudredigeringsprogram. Personligen har jag ett externt program som enbart gör brusreducering för jag tycker resultatet blir bättre. Det jag använder heter Sound Soap 2 och är löjligt dyrt, flera tusenlappar faktiskt (jag fick det genom min utbildning).

Principiellt om brusreducering fungerar det genom att du först berättar för ditt program vad som är brus. Det är här de där fem sekunderna vi spelade in i början av avsnittet kommer väl till pass.

För själva redigeringen i sig använder jag ett program som finns både för Mac och PC. Audacity (uttalas ådäsitty) heter det och är gratis.

För er som inte tänker slanta upp flera tusenlappar för Sound Soap finns det en brusreducering i Audacity. Den funger väldigt enkelt. Använd markörredskapet och markera de där 5 sekunderna i början. Gå sedan till menyn ”Effects”, där finns alternativet ”Noise Removal”. Klicka på ”Get Noise Profile” så försvinner dialogrutan. Tillbaka i programmet markerar du hela klippet nu och tar samma menyval igen. Här kan du dra den lilla knappen mellan ”less” och ”more” för att justera aggressiviteten i brusfiltret. Provlyssna med ”preview” tills du är nöjd.

Tänk på att en liten mängd brus är acceptabelt att lyssna på utan att det stör. Tar man i för mycket kommer brusfiltret även ta bort delar av era röster så ni låter metalliska eller som om ni pratade i en burktelefon. Här får man köra lite på magkänsla.

Nästa steg innan vi börjar klippa själv programmet är att vi måste se till era respektive volymnivåer. Skype har (mig veterligen) ingen inbyggd volymjusterare om man är fler än två i samtalet, men en snabb testinspelning där alla säger något (en i taget) kan vara bra att göra och sedan snabbt ta en titt på klippet i ljudredigeringsprogrammet för att kontrollera nivåerna innan man börjar själva avsnittet. Ett knep att ta till om man råkat glömma kontrollera nivåerna innan inspelningen är att använda effekten ”Compressor” i Audacity. Markera hela klippet, gå till menyn ”Effects” och välj ”Compressor”. Ställ in -16 db i threshold, ratio på 2:1 och attack time till o.1 och bocka i ”normalize to 0 db after compressing”.

Det finns andra genvägar som också kan nyttjas för detta, förslagsvis Levelator; Ett superenkelt program där du bara droppar ljudfilen på programmet så jämnar den ljudnivåerna automatiskt åt dig.

Så, nu har du en ett rent och fint ljudklipp med jämn volym att börja redigera. Själva redigeringen i Audacity är rättfram. Alla unika ljud som musik och mellanklipp och liknande hamnar i egna spår och sedan kan du skjuta fram eller bak klipp för att sätta timingen korrekt.

Överst till vänster har du de viktigaste verktygen. Markören behöver jag nog inte förklara. Nästa till höger är ett verktyg som sänker volymen på delar av ett klipp. Du väljer verktyget och klickar sedan vid vilken tidpunkt i klippet förändringen ska börja (i bilden är detta ”1.70”), håller du inne musknappen kan du genom att dra upp eller ner justera volymen som gäller före punkten. Klicka sedan på näst punkt där du vill förändra volymen på nytt (”2.10”), ändra nivå med musknappen intryckt och Audacity kommer visa dig hur den kommer tona upp eller ner mellan punkterna. (se bilden)

Innan du börjar klippa in musik och ljudeffekter i ditt avsnitt (om du ska ha sånt det vill säga) är det en bra ide att ta fram dina anteckningar med de där misstagen ni gjorde och ta bort dem från ljudflödet (markera och tryck delete, det är inte svårare än så.) Börja bakifrån så du inte osynkar med de tidspunkter du antecknat. Efter detta är det fritt fram för jingelmusik och allt annat kul du vill ha med i programmet. För att slippa lyssna genom hela avsnittet medan jag redigerar brukar jag i mina ”misstagsanteckningar” också skriva ungefär när det är dags för nästa segment där det ska bytas bakgrundsmusik eller en jingel ska in. Dela gärna segmenten till varsinna spår (markera det som ska tas ut, gå till ”Edit”-menyn och välj ”split”.

Så. Med allt detta färdigt är det bara att exportera allt som en mp3-fil. För att Audacity ska kunna göra detta behöver du ladda ner LAME mp3-encoder (gratis) och sedan i Audacity gå in på inställningar och under filformat peka på de filer du nyss laddat ner.

Kvalitetsmässigt är det inte så petnoga vad du väljer. Det beror mest på hur mycket uttrymme du har för dina filer på webben. Jag kör som standard på 44100 Hz sample rate, 32 bit och en bitrate på 128. Visst kan man ösa på med mer om man vill ha bättre ljudkvalite, men eftersom inspelningen sker över Skype i headset spelar det, för min del, ingen roll.

Nästa gång ska vi prata om hur man får upp sin podcast på webben och hur man förvandlar en nedladdningsbar ljudfil på en hemsida till en podcast med hjälp av RSS och givetvis hur man får den att dyka upp i iTunes.