Nu har halva 2010 passerat, och vi lämnar de två första kvartalen bakom oss. Så jag tänkte att det kanske är dags att summera hur första halvleken av det här spelåret varit. Åtminstone hur det varit för mig. Tyvärr har jag inte hunnit med många titlar. Left 4 Dead 2 och Final Fantasy IX stulit massor av speltid från mer aktuella titlar som Darksiders och Red Steel 2. Det var med nöd och näppe som jag ens kunde skrapa ihop tio bra titlar. Sen får man ju ta med i beräkningen att jag inte har en PS3, så titlar som Joe Danger har jag tyvärr inte tillgång till. Spel som Heavy Rain och God of War III har jag dock noll intresse av.

Men här är i alla fall listan över de tio bästa spelen jag spelat hittills i år!

#10 – Sky Crawlers: Innocent Aces


Ett spel som säkert passerat obemärkt under radarn på många, och hade även passerat mig om det inte vore för att jag recenserade det för Pulse. Det finns inte mycket att säga om Skycrawlers egentligen. Visst, det är ett bra spel. Men enda anledningen att det är med på listan är för att jag knappt hunnit spela mer än tio spel i år. Det är liksom ett sånt där typiskt ”OK” spel, som är rätt så underhållande när du väl spelar det men inget du minns efteråt.

#09 – Final Fantasy XIII


Som ytterligare bevis på hur svag den här listan är, tar jag med ett spel som jag egentligen inte kan säga att jag spelat själv. Men jag har tittat på när min flickvän spelat igenom nästan hela äventyret. Gills det? Kanske borde listan vara en topp 5 i stället. Final Fantasy XIII verkar vara ett väldigt polariserande spel. Visst är produktionsvärdena skyhöga, och grafiken är otroligt slipad – åtminstone när det kommer till karaktärerna.

Miljöerna är däremot ganska enformiga och tråkiga, och jag tycker man spenderar alldeles för lång tid på samma ställe. Och varför är vissa bossfighter så komiskt långa och utdragna? Storyn är ofokuserad och jag har väldigt svårt att ta till mig stridssystemet. Men eftersom jag bara varit en åskådare har ju grafiken varit den största behållningen, och där kan man absolut inte anklaga Final Fantasy XIII för att inte leverera.

Jag har en känsla av att Square Enix inspirerades av den linjära bandesignen i Mass Effect. Om man nu bara kunde göra sig av med de otroligt banala och störtlöjliga dialogerna också.

#08 – Monster Hunter 3


Var det smart av Capcom att släppa Monster Hunter 3 på Wii i stället för att släppa det på båda HD-konsolerna? I Japan var det säkert klokt. Men hur mycket förlorade man på det internationellt? Senast jag kollade stod Japan för nästan hela spelets försäljning. Nåja, nu är det med Wii. Nu är det ED-grafik och ett onlineläge som trots allt är begränsat. Jag fastnade aldrig för att spela online, och föredrar offlineupplevelsen. Så här i efterhand känner jag att jag kanske gav spelet ett lite för snällt betyg, eftersom det innehåller ett par ganska stora missar – som den splittrade och uppdelade världen. Men när ett spel lyckas bli så beroendeframkallande att du sitter timma efter timma måste det ändå göra fler saker rätt än fel.

#07 – Max & The Magic Marker


Ännu ett spel som passerat många obemärkt, men som till skillnad från Sky Crawlers faktiskt är med på listan för att det helt enkelt är ett riktigt bra spel. Konceptet liknar lite Scribblenauts, och du kan rita precis vad du vill med din magiska penna. Det du ritar kan sedan användas som gunga, båt, trappa, våg eller sköld. Vad du än kommer på. Och de danska utvecklarna har gjort ett bra jobb med att låta bandesignen inspirera spelarens kreativitet. Jag gillade verkligen Max & The Magic Marker, och tycker det är synd att det inte fått mer uppmärksamhet i media.

#06 – WarioWare D.I.Y.


Jag blev så otroligt beroende av det här spelet under ett par veckor. Jag sket nästan totalt i minispelen, och kunde inte sluta sitta och designa mina egna kreationer. Verktygen man fick var så otroligt lätta att hantera och förstå. Allt som krävdes var en kul idé, och sedan experimenterade jag mig fram och anpassade konceptet utifrån vad som var möjligt och vilka nya idéer jag fick under processen. Men det roligaste var varken att spela eller att bygga. Det roligaste var att låta flickvännen spela mina kreationer, och se hennes min när hon måste picka på en enorm lila penis för att få den att ejakulera så att konfetti faller ner från taket.

#05 – Sin & Punishment: Successor of the Skies


2010 har varit ett hårt år hittills. Många spel har spöat skiten ur mig. Ett av dem är Sin & Punishment 2, som var stundtals omöjligt att klara utan någon som hjälper till med skjutandet. Nu när Star Fox kommer till 3DS verkar det som att hoppet om en Wii-titel från serien inte är allt för trolig, och då är det tur att vi har Sin & Punishment 2. Sitt inte och vänta på Star Fox Wii, plocka upp det här spelet i stället. Jag är inte säker på att ett Star Fox hade varit en gnutta bättre än var Treasure levererar här. Men det är något mycket svårare än Nintendos rymdräv någonsin kommer klara.

#04 – Bit.Trip Runner


Ja, på tal om svåra spel. Bit.Trip Runner är förmodligen det svåraste spelet jag någonsin spelat. Det är inte ovanligt att jag måste spela en bana femtio gånger innan jag klarar den. Det känns åtminstone som femtio gånger. Men spelet har ett så underhållande och beroendeframkallande gameplay att man aldrig ger upp, och sättet som musiken påverkas av vad du gör förvandlar det till 50% rytmspel och 50% plattformsspel. Visst önskar jag att spelet hade varit lite mer förlåtande, och låtit mig plocka upp powerups så att jag slipper dö och börja om från början av en enda smäll. Men Bit.Trip Runner är ändå det här halvårets fjärde bästa spel, och kommer garanterat vara med på GOTY-listan när jag sätter ihop den kring nyår.

#03 – Red Dead Redemption


Red Dead Redemption är det vackraste spelet jag någonsin spelat, och det hade räckt långt. Men lägg sedan till en klassisk och rak berättelse om hämnd, med underbara karaktärer och fantastiskt röstskådespeleri. John Marstons öde är dessutom det mest gripande jag upplevt i den här generationen, vad jag kan minnas. Aldrig förr har ett spel lyckats underhålla mig genom att bara vara otroligt fint. Jag kan rida omkring och bara titta på naturen. När jag för första gången såg en hjort skutta förbi kändes det nästan som att se vildliv på riktigt. När jag för första gången såg en hjord av bufflar stod jag och tittade på dem länge. Du behöver inte ens spela Red Dead Redemption för att uppskatta det.

#02 – Mass Effect 2


När jag gjorde min Mass Effect 2 Vs. Red Dead Redemption var det Biowares rymdopera som gick segrande ur striden, med all rätt. Trots att några punkter som miljö och story görs bättre i Red Dead Redemption, så är Mass Effect 2 ett bättre spel. Striderna är så mångsidiga och djupa, medan spelaren alltid har många valmöjligheter angående hur man vill besegra motståndet. Karaktärerna är väletablerade och intressanta, det går inte att undvika att villa se alla deras öden och höra alla deras berättelser. Storyn lider lite av att vara mellanspelet i trilogin, där inget börjar och inget avslutas. Det är bara en bro mellan ettan och trean, liksom. Men bara spelets gameplay är fantastiskt underhållande på alla sätt och vis, oavsett hur du spelar det.

#01 – Super Mario Galaxy 2


Nintendo är den enda utvecklaren i hela världen som helt på egen hand kan bära en konsol. Visst kommer det riktigt bra tredjepartstitlar, men det är Nintendos spel som gör konsolen värd att äga. Super Mario Galaxy 2 är bara ytterligare en bekräftelse att Nintendo är världens i särklass bästa spelutvecklare, och man lyckas överträffa sin enda konkurrent – sig själv. Låter det väldigt fanboy av mig? Det beror nog bara på att jag är en fanboy. Super Mario Galaxy 2 har brister. Samma brister fanns i föregångaren också, men var aldrig lika tydliga eftersom det spelet var mycket lättare.

Men bristerna hindrar inte det här spelet från att vara inte bara årets överlägset bästa titel, utan även hela generationens. Varför det bara är Nintendo som gör såna här spel är helt bortom mitt förstånd. Varför är det bara Nintendo och indieutvecklare som vevar spelglädjens och plattformshoppandets stolta fana?

Det var min lista. Hur ser din GOTY-lista ut i dag?