Det som från början var tänkt att dyka upp slaviskt varje söndag får istället bli något som skrivs lite mer spontant. Idag har ni tur, för idag var jag på humör. Denna gång listar jag mina fem favoriter att hålla i handen.
Topp 5: Handkontroller
En av de absolut viktigaste aspekterna med en konsol är hur handkontrollen känns i handen. Det är väldigt få konsoler med kass handkontroll som överlevt, fråga Atari. Mensom vanligt med mina listor så handlar det dock om favoriter, och det blir därav väldigt personliga intryck som spelar in, bland annat så kan jag ju inte ta med handkontroller som jag inte testat under längre perioder. Här har ni i alla fall mina fem favoriter genom åren.
5. Wavebird (Gamecube)
Originalkontrollern till Gamecube var inte dum alls, men var tillverkad av något konstigt material som gjorde att stickorna självdog efter väldigt lite användande. Om jag endast kommit i kontakt med måndagsexemplar ska jag låta vara osagt. Men på samma sätt var Wavebirden fatastisk, inte bar a för att det var den första förstapartstillverkade kontrollen som var trådlös (Atari hade någon, jag vet, men det räknas inte) utan också för att den kändes lika robust som originalet kändes bräckligt. Att man använde radiovågor för den trådlösa överföringen snarare än modern teknik var inget jag personligen kände av, ergonomiskt sett så var det mesta också frid och fröjd och jag som hatade N64-kontrollen såg det som en rejäl uppgång.
4. Xbox 360-kontrollen
Jag gillade verkligen inte svarta boxens kontroll. Stor, klumpig och ologisk beskrev jag den som, och även om det i efterhand visat sig att den införde en del nya attribut som senare skulle komma att bli standard, så står jag fast vid att kontrollen inte gav något vidare bra helhetsintryck. Men lagom till konsolens uppföljare hade man verkligen koll på vad folk ville ha och idag är det få som inte tycker att 360-kontrollen är bland de bästa någonsin. Jag säger både jag och nej, för den ligger sinnessjukt skönt i handen och har riktigt sköna trigger-knappar. Men samtidigt tycker jag den fortfarande är lite klumpig, i alla fall den trådlösa modellen. Därtill tycker jag att styrkorset är det sämsta under 2000-talet och knapparna (A, B, X och Y) känns lite väl plastiga, hårda och halkiga. För vissa spel känns kontrollen optimal, men långt ifrån alla.
3. Classic Controller (Wii)
Det är något speciellt med en kontroll som du kan kontrollera så många olika spel till. Allt från gamla NES-spel till Neo Geo och Mega Drive hanterar dosan med bravur och aldrig någonsin har den känts otillräcklig. I handen känns det som en SNES-kontroll, med två analoga stickor. Det första jag tänkte när jag först såg och fick hålla i den var att det exakt så som N64-kontrollen borde ha varit. På minuskontot finns det dock ett par saker som gör att den tappar lite fotfäste i listan. Dels tycker jag att det är extremt störande med sladden som man måste koppla in i en Wiimote. Jag hade mycket hellre sett att det som fanns som ett alternativ snarare än ett tvång. En annan sak som retat mig är att man inte kan kontrollera Gamecube-spel med den, trots att det rent tekniskt borde vara fullt möjligt. Det känns lite snålt, på något vis.
2. Super Nintendo-kontrollen
Less is more brukar det heta och även om SNES-dosan var en rejäl utveckling av NES-kontrollern så är den idag ytterst begränsad. Men jag gillar den väldigt mycket och troligtvis är det knutet lika mycket i hur skön och bra den var att hålla i, som hur roligt det var när jag spelade med den. Sen måste jag säga att den estetiskt sett är rätt snygg, vilket man inte kan säga om konsolen i sig. Den rundade designen kunde man se föraningar i redan på Toploader-versionen av NES och det gav verkligen spelandet en hel del mer komfort än vad NES-kontrollen representerat. Man fick inte längre djupa jack i händerna av långa spelsessioner och tur var väl det, för det fanns en hel del spel till SNES som bokstavligen klistrade en framför tv:n.
1. Playstation-kontrollen
Nu vill jag vara väldigt tydlig med att det här ska vara den versionen som Playstation lanserades med, alltså den utan stickorna. För hur bra och praktiskt, rent av viktigt det än må vara med två analoga stickor så var dosan helt underbar att hålla i innan DualShock kom in i bilden. Precis som SNES-dosan var den logiska utvecklingen av NES-dosan så var också Playstation 1-kontrollen något som kändes som en naturlig evolution. Givetvis spelar de första intrycken av Playstation 1 med i bilden, då grafikhoppet mellan SNES och PSX för mig var gigantiskt, även om det med dagens ögon kanske inte verkar som det. Playstation 1-kontrollen är den som jag idag har starkast band till och även om både Dualshock, 2 och 3 är helt fullgoda efterföljare så når de inte riktigt upp till samma nivå.
Retroglasögonen sitter där de ska.
Med det så tackar jag för mig. Tack för att ni läste!
Trevlig lista. Min topp 5-lista skulle nog se ut ungefär såhär:
1. Gamecube-kontrollen
2. 360-kontrollen
3. PS1-kontrollen
4. Xbox-kontrollen (den lilla versionen)
5. SNES-kontrollen
Det var dock ett bra tag sedan jag höll i en Gamecube-kontroll, men jag minns den som väldigt skön och den passade perfekt i händerna.
GC-kontrollen var VÄLDIGT skön i händerna, men som sagt så hade jag ett par stycken som gick sönder efter väldigt kort tid.
Vill förövrigt berömma dig för en väldigt snygg och läsvärd blogg! Tummen upp! Ska slänga in en länk till dig när jag har tid.
själv så är min lista annorlunda.
1: Gamecube, otroligt skön att hålla i, har antingen haft tur (eller har du haft otur) för min GC har endast börjat krångla nu… och jag har haft den sen gamecubes sverigelansering.
2: 360
Ännu en gång, skön att hålla i, väldigt praktiskt utförande på den, bra batteritid. min första handkontrolls R-Analog stick gick sönder, dock efter nästan ett år.
3: N64
Otroligt ohållbar styrspak, ovanligt utförande och det tog ett bra tag att bli van med att spela med det men den rena nostalgin jag får när jag håller i den alldeles för konstiga handkontrollen gör den fantastisk för mig.
4:Dreamcast
Fantastisk att hålla i, dock konstig viktbalans och knapparna är VÄLDIGT DÅLIGT placerade, otroligt irriterande när man spelar ett FPs som Soldier of Fortune, bra med tangentbord och mus för sånt då.
5: SNES
rätt skön och hålla i, men viktigast är det faktum att dom bästa spelen fanns till dess konsol.
ingen PS1 kontroll för mig… tycker inte om den bara…
I princip som min lista minus Classic Controller och Playstation-kontrollen, där den sistnämnde verkligen INTE passar för mina händer.
Synd att listorna kommer mindre sällan än det var tänkt, gillar dem verkligen 🙁
Tack! Ska försöka vara mer kontinuerlig då 😉
Whaaat? PS1-kontrollen som inte ens har analogt! Jag vill nog bara ha med Gamecube och Xbox 360 på min lista.
Jag håller i stort sett med om listan, en del omplaceringar här och där. Xbox 360 och Wavebird skulle båda ha varit klara vinnare om inte deras styrkors hade varit så kassa.
Min personliga favorit är dock Dualshock 2. Jag tycker att spakarna (även om de känns sladriga mot 360 spakarna) var en naturlig utveckling av kontrollen och den längre sladden är guld värd.
Min lista:
1. Dual Analog Controller
Tydligen en riktig raritet men jag gillar den för att den är mer anpassad för större händer.
2. XBOX 360 controller
Den här hamnar högre upp än gamecuben eftersom den har mer tryckvänliga knappar.(Mer dämpning)
3. Gamecube Wavebird
En bra handkontroll som har det man vill ha och har dessutom den analoga spaken på rätt ställe. Titta hit SONY de borde ha förstått att den analoga spaken är den primära styrfunktionen i det flesta spel idag.
4. Sega Dreamcast controller
Gillar idén med en display på kontrollen. Det borde fler kontroller ha för att det är perfekt om man vill kolla på saker att ha det på kontrollen istället för en massa mätare som täcker skärmen. Sedan kan man ha sin personliga information i t.ex. split screen. Är det verkligen så dyrt att sätta in en display på handkontrollen?
5. Nintendo 64 controller
Väldigt skön kontroll med tryckvänliga knappar gör att den hamnar här. Både styrkors och analog spak känns naturligt.
Bra lista, men skulle nog välja dualshock 2 framför Ps1:ans orginal kontroll, den känns för liten och lätt efter man spelat med en dualshock.