Jag var säkert inte ensam om att bli upprörd och irriterad när Grand Theft Auto: Chinatown Wars kom till iPhone för bara en sådär 20-40kr (vad de nu tar för spel till iPhone). Detsamma gäller även spel som Ace Attorney. Det är svårt att se det som annat än en loska i ansiktet på alla som köpte DS- och PSP-versionen av spelet för ett par hundralappar. Så mycket kostar inte en kassett.
Det hela vittnar om att det inte alls handlar så mycket om att de måste ta 400kr för ett spel, utan snarare att de gör det för att de kan. Eller handlar det mer om att DS- och PSP-försäljningen täcker produktionskonstnaderna, medan iPhone-försäljningen bara är en bonus? Mycket möjligt. Tidigare i år släpptes Puzzle Quest 2 till både Xbox Live Arcde och Nintendo DS. Till Xbox Live Arcade kostade spelet 150kr, medan man var tvungen att punga ut med det dubbla för den underlägsna DS-versionen. Varför?
Nu när det supersöta Ivy The Kiwi? ska släppas till både DS och Wii, återstår det att se hur mycket den fysiska versionen kommer kosta jämfört med den som släpps över Wii Ware. Men här gör Ivy The Kiwi? något rätt — man släpper miniversioner av spelet till WiiWare och DSiWare, medan spelet kostar mer och bjuder på mer om man köper det på kassett eller skiva. Fler borde ta efter det. Gränsen mellan DLC-spel och fysiska fullproduktioner minskar mer och mer för varje år.
Det handlar inte bara om att fysiska spel ska kunna konkurrera med sina nedladdningsbara versioner, utan även om att inte fucka konsumenterna totalt. Nu ska Plants Vs. Zombies släppas till både Xbox Live Arcade såväl som Nintendo DS, där det på det sistnämnda formatet ska kosta $20. Frågan är hur mycket det översätts till här i Sverige.
Billigare spel brukar nämnas som en av fördelarna med digital distribution, och även om det verkar vara fallet så kan man ju undra varför spelen som ligger på Microsofts On Demand-tjänst kostar så mycket. Hur många av våra 100-lappar går till skivor, fodral , distribution och butikernas hyllplatser egentligen?
Måste bara få tillägga att GTA till iPhone kostade 75 kronor vid release (nu vet jag dock inte vad det ligger på). Men visst är det billigare än PSP och DS-versionen i vilket fall. Jag har en viss aning att det kan ha med att spelen till iPhone inte behöver täcka kostnaden för den förlusten? Sony och Nintendo gör vid försäljning av själva konsolen. Fast Nintendo har väl deklarerat att de inte säljer med förlust, vad vet jag? 🙂
Det är ju samma sak när det gäller konsol vs PC-versioner. Trots att PC-versionen är överlägsen rent grafiskt och kontrollmässigt (eller exakt samma om man kör med xboxkontroll till TVn) så är samma spel oftast 2-300 kronor billigare där.
Så slutligen så var jag en av dem som var glada när jag fick köpa GTA för 75 kronor till min iphone 😉
Kan det inte också ha att göra med licenskostnader? Har för mig att det kan vara rätt dyrt att få ge ut spel på premiumplattformar som DS/PS3/XBox/etc medan AppStore är billigare?
Micke:
Mest handlar det nog om fysiskt Vs. DLC. Om vad butikerna ska ha, vad materialet och distributionen kostar. Men det har ju även med licens att göra, absolut. Men behöver det vara så?
Afton:
Så du menar att Apple — till skillnad från MS, Sony och Nintendo — inte säljer hårdvaran med förlust? Och ja, det är ju bra att spelet bara kostar strax under 100-lappen. 🙂 Det är viktigt med billiga spel för att industrin ska växa, tror jag. Det krävs att man har spel som ett ganska stort intresse för att spendera 600kr på det. Så är det inte med film och musik, och därför är det fler som konsumerar storfilmerna än det är som konsumerar storspelen.
Tommy: Jag menar nog det ja, men det är ju visserligen ingen annan än dom själva som vet det.
http://www.dailytech.com/Apple+Makes+Over+400+Profit+per+16+GB+IPhone+500+per+32+GB+Model/article15528.htm
Ger en liten bild av det i alla fall, sen huruvida det stämmer med sanningen eller inte vet man ju aldrig 😉
Sen för övrigt så har ju faktiskt prisraset i spelbranschen gynnat alla spelkonsumenter mer eller mindre. Om vi jämför de häftigaste maskinerna på 80-talet NES och Master System så har jag en prislapp på Mega Man 2 som ligger på 599:- vilket är ett ganska normalt pris för ett nytt spel till Xbox eller PS3 i dag, sedan är så klart 75 kronor ännu lägre än 300 😉
Personligen köper jag väldigt få spel till fullpris utan har inget problem med att vänta ett halvår för de flesta spelen. Sedan kostar ju de flesta multiplattformspel typ 2-300 mindre på PC redan så där går det lite lättare att motivera ett nytt fullprisspel för 379;-
Men vart får man tag på Ivy the Kiwi till Wii egentligen? Fysisk utgåva då.