Här hittar ni listans första del, som innehöll plats 25 till 11. Visst, det är (som ni påpekade) många låtar från Nintendo-spel. Men det beror bara på att jag är Nintendo-fanboy. 😉 Kommer det vara lika mycket Nintendo på topp 10?

#10 — King K. Rool (Donkey Kong Country)


Om det skulle göras upp mellan världens två bästa bosslåtar någonsin skulle det förmodligen stå mellan Ganon, Sephiroth och King K. Rool. Och i all ärlighet skulle den tjocke reptilen vunnit om jag fick bestämma. Aldrig förr har musiken byggt upp stämningen så mycket som när jag mötte K. Rool. Nu var det allvar. Nu var det svängigt. Donkey Kong Country är och förbli ett av världens bästa spelsoundtrack.

#09 — Dr Wily Stage 1 (Mega Man II)


När man sätter ihop såna här listor är det lätt att låta legendariska låtar gå före ens personliga smak. Det är lätt att välja vad som förväntas, vad som uppfattas som att höra hemma på en sån här lista. Men inte jag! Det är därför det inte finns något från Metroid på listan. Men den här låten är en sån låt. Mega Man-musiken är sån musik. Och precis som med Castlevania har jag ingen relation till serien. Jag har inte spelat det mycket, men kan ändå inte låta bli att älska musiken. Det här är låten som enligt mig beskriver Mega Man-musiken allra bäst.

#08 — Blinded By The Light (Final Fantasy XIII)


Jag har inte spelat Final Fantasy XII, och efter att ha sett många timmar av min flickväns spelande har jag heller ingen som helst lust att göra det. Spelet gjorde mig besviken. Men något som faktiskt levererade i FFXIII var musiken. Jag älskar hur man skänkt stråkar en framträdande roll, och ingen låt gör det bättre än Blinded By The Light – seriens kanske bästa stridstema. Mer hårda stråkar, tack!

#07 — Still Alive (Portal)


The One. The only. The legendary. Det största som träffat spelmusikvärlden sedan… ja, har vi någonsin fått en större hit? Medan det mestadels är Final Fantasy-spelare som gillar Final Fantasy-låtar, och Zelda-spelare som gillar Zelda-låtar, så älskades Still Alive av alla. Även om de inte ens spelat Portal. Det är helt enkelt en så otroligt älskvärd och riktigt rolig popdänga. Portal 2 har enorma krav att uppfylla rent musikaliskt. Låt oss hoppas att Jonathan Coulton står för låtskrivandet även denna gång.

#06 — Red Carpet (World of Goo)


Här har vi nog listans joker. En överraskning bland ganska förutsägbara val. Stycket som hamnade som bakgrundsmusik till banan Red Carpet I World of Goo är egentligen bara ett intro till ett längre stycke. Kanske var det på grund av Wiis brist på utrymme som fick utvecklaren att kapa sina låtar, men i just Red Carpets fall var det genialiskt. Det är så mycket känsla i hur det byggs upp för att falla, och passar otroligt utmärkt till banans smarta samhällskritiska budskap.

#05 — Bloody Tears (Castlevania II)


Jag har aldrig gillat ett Castlevania-spel. Kontrollen är stel och fienderna billiga. Jag har försökt, men misslyckats. Min totala avsaknad av relation till serien hindrar mig dock inte från att älska Bloody Tears. Att det hölls en spelkonsert här i Sverige tillägnad Castlevania och endast Castlevania i vintras säger en hel del om seriens musikaliska arv. Det finns spelmusik man älskar till stor del på grund av relationen man har till spelet. Sen finns det spelmusik som helt enkelt står som något fantastiskt på egna ben.

#04 — Gusty Garden (Super Mario Galaxy)


Det tog alldeles, alldeles för lång tid innan Nintendo omfamnade orkestermusik i sina spel. Efter den enorma midi-besvikelse som var Twilight Princess visade man äntligen var orkesterskåpet ska stå, och levererade Marios bästa soundtrack någonsin. Jag log hela vägen igenom Super Mario Galaxy, men jag log lite extra när jag svingade omkring på stjälkarna i Gusty Garden. Nu är det upp till Skyward Sword att stjäla Zeldas orkesteroskuld.

#03 — Gerudo Valley (Ocarina of Time)


Hur väljer man en låt från världens kanske bästa spelsoundtrack någonsin? Musiken i Ocarina of Time är en sådan intim del av spelet att välskrivna melodier var ett måste. Och Koji Kondo levererade sitt enligt mig bästa soundtrack någonsin. Det är egentligen omöjligt att välja mellan alla fantastiska stycken, men låten som till och med fick mig att stanna upp i spelet ett par minuter för att bara lyssna är Gerudo Valley.

#02 — Terra’s Theme (Final Fantasy VI)


Om hela spelvärlden skulle rösta fram världens bästa spellåt hade det inte förvånat mig om Terra’s Theme vunnit. Länge höll jag de ödsliga tonerna som världens vackraste stycke spelmusik, från ett av världens mest stämningsfulla intron i ett av världens bästa spel. Det har gått över tio år sedan jag hörde tonerna för första gången, och de kan fortfarande få mig att rysa.

Och…

Nummer…

Ett…

Är…

Ingen…

Annan…

Än…

Just…

#01 — You Are Not Alone (Final Fantasy IX)


För mig är det ett fullständigt solklart val. Det tog mig alldeles för lång tid innan jag började spela Final Fantasy IX. Men tio år efter releasen fick jag äntligen uppleva vad som jag anser vara det bästa i serien. FFIX har även det enda soundtracket som kan konkurrera om min kärlek med Ocarina of Time, trots att det saknar nostalgiövertaget. Att säga att You Are Not Alone är en fantastiskt bra spellåt vore förolämpande – You Are Not Alone är en fantastisk låt, punkt. Det är den absolut bästa spellåten jag någonsin hört, och en av mina favoritlåtar någonsin.

Oavsett om det är pianoversioner, orkesterversioner (som faktiskt manade fram två tårar), sångversioner eller den originella versionen så överträffar den allt jag någonsin hört i spel. Att den sedan spelades vid en oerhört dramatisk scen under slutet av spelet gör det inte sämre. Nobuo Uematsu, jag bugar djupt och tackar för alla skatter du givit oss. Och jag hoppas på fler.