En topplista över något är alltid bra när man inte riktigt vet vad man ska skriva om, eller när man behöver köpa lite tid medan man skriver ett större och bättre inlägg om något mer intressant. 😉 Och det är precis min situation just nu, så här får ni min lista över världens enligt mig bästa spellåtar!

Reglerna för listan är att jag bara tar med en låt från varje spel. Annars skulle listan i stort sett bara bestå av Final Fantasy och Zelda. Och hur kul hade det varit?

#25 — Rainbow Road (Mario Kart)

En klassiker som nu mer alltid finns med i alla Mario Kart-spel, i olika versioner och remixar. Vilken version är bäst? Svårt att säga. Nästan omöjligt att säga. Och det spelar egentligen ingen roll. Jag har inget mer att säga. En väldigt älskad låt, som egentligen spelar mer på nostalgi än något annat.

.

#24 — Killer Instinct Theme

Jag minns när jag var liten, och köpte Killer Instinct. Förutom Street Fighter II var det mitt första fightingspel någonsin. Visst var grafiken ursnygg ,och de otroligt osmakliga karaktärerna var det coolaste jag någonsin sett (jag hävdar fortfarande att Fulgores design äger). Men det som gjorde spelet till ett speciellt köp var skivan man fick med soundtracket som man fick med. Visst var de flesta låtarna generiska och ganska tama. Men så fanns det några guldkorn. Ledmotivet var ett sådant guldkorn, och sällan har ett spel känts så tungt och hårt som när man lyssnade på det här. Det kändes som något taget direkt ur Terminator.

.

#23 — Dire dire Docks (Super Mario 64)

Jag hatar vattenbanorna I Marios alla spel. Det gör säkert du också. Det är inte så vi vill att Mario ska röra sig. Långsamt, klumpigt och segt. Att man inte kan hoppa under vatten borde vara tillräckligt med anledning för Mario att hålla sig ovanför ytan. Däremot är vattenbanornas musik alltid riktigt bra. Koji Kondo är helt enkelt riktigt bra på vattenmusik, ända från Super Mario Bros, till Ocarina of Time och Dire Dire Docks. Det får i alla fall mig att tolerera plaskandet.

.

#22 — Propaganda (Beyond Good & Evil)

Beyond Good & Evil har ett väldigt mångkulturellt soundtrack. När Cristophe Heral valde att Propaganda skulle framföras på bulgariska var det för att dra referenser till Sovjet. Det ligger alltså en hel del tanke bakom spelets soundtrack, mer än bara en trallvänlig popmelodi. I början av låten hör man ett inspelat telefonsamtal mellan Heral och en kvinna, för att illustrera hur storebror ser dig. Att det är en så genomtänkt och ambitiös låt gör bara att jag gillar den så mycket mer.

.

#21 — Blissful (de Blob)

de Blob är inte bara 2008 års kanske mest underskattade spel, utan har även ett av världens kanske coolaste soundtrack. Vad du gör i spelet påverkar musiken, och medan färgerna skvätter så flyter den lena jazzen ur högtalarna. Bakgrundskören lägger till några ”whao” och ”duru” beroende på vad du målar upp på väggarna. Du känner dig så smooooth när du rullar fram och sätter färg på tillvaron, och jag älskar verkligen hur soundet får mig att tro jag befinner mig i en hemlig jazzklubb nånstans i 60-talets Kuba. Den här låten borde vara mycket högre upp på listan egentligen.

.

#20 — Tomorrow Hill (Wario Ware Smooth Moves)

Under de senaste tiden har det blivit mer och mer vanligt att tv-spel får egna poplåtar. Det är inte längre bara melodier som loopar på banorna, utan ”riktiga” låtar som vi skulle kunna höra på vilken radiostation som helst.  Tomorrow Hill är en sådan låt, och precis som Loco Roco gör den mig bara så himla glad.

.

#19 — Loco Roco Theme Song

Söt, sötare, sötast, Loco Roco. Det är ett supergulligt nonsensspråk som jag faller pladask för. Det är inte sådär frånstötande som Jamba kan vara, utan bär på en värme och charm. Skaparen av språket är Tsutomu Kouno, som ville ha något som inte skulle stänga ute spelare som inte talar japanska. Loco Roco handlar inte om låtarnas texter, utan om glädjen som förmedlas. Ren och skär supergullig glädje.

.

#18 — Mysterious Destiny (Bayonetta)

Det är något speciellt med hur Bayonettas soundtrack är producerat, och jag kan inte sätta fingret på varför jag tycker soundet känns så unikt. Och jag har svårt att tänka mig ett spel där låtarna dessutom passar det estetiska bättre. Till skillnad från MadWorlds väldigt direkta aggressivitet i musiken, så är det något mer diskret som gör låtarna i Bayonetta så passande. Det är oerhört välproducerat, och passar utmärkt till det hektiska men ändå eleganta kaoset på skärmen.

.

#17 — Train Theme (Spirit Tracks)

Tågåkandet I Spirit Tracks kunde lätt bli långtråkigt och enformigt. Jag förstår för allt i världen inte varför Nintendo inte bara låter oss utforska ett bärbart Zelda fritt till fots längre. Men precis som vattenbanorna i Mario-spelen så räddas Spirit Tracks tågpartier av en fantastisk melodi. Tyvärr fick det min DS att känna sig väldigt begränsad, och jag hoppas formen håller i sig till Skyward Sword med Riktig orkestermusik. Tack.

.

#16 — Survival (MadWorld)

Som ett fan av (bra) hiphop måste jag ju ha med MadWorld på den här listan. Ett japanskt våldsspel till Wii med ett rapsoundtrack låter kanske inte som en lyckad kombination. Men låtarna är överraskande välproducerade, och för tankarna till favoriter som Aesop Rock. Det är inget jag skulle stoppa i mp3-spelaren, men inom spelets kontext kan jag inte föreställa mig något bättre att lyssna på medan jag kör vägskyltar genom huvudet på folk.

.

#15 — One-Winged Angel (Final Fantasy VII)

Världens kanske mest episka tv-spelslåt någonsin. Jag minns hur awesome man tyckte det var när man för första gången hörde den, och ”OMG de sjunger ’Sephiroth’!!” Sång i tv-spel var inte direkt vanligt att höra 1997. Uematsus storslagna körsång är en riktig publikfriare under spelkonserter, och en av de mest kända och populära låtarna han gjort. Även om jag föredrar melodier framför episka kompsitioner, så måste jag erkänna att den episka känslan sången förmedlar gör att den förtjänar en plats på listan.

.

#14 — Ballad of the Wind Fish (Link’s Awakening)

Världens mest orättvist behandlade låt. Ballad of the Wind Fish måste återupplivas i ett framtida Zelda-spel. Gameboys ljudchip slaktade den underbara melodin till den mån att det nästan inte gick att lyssna utan hörselskador. Det är en av Zeldas bästa melodier, men har aldrig fått blomma ut på riktigt. Så snälla, Nintendo. Ge oss Ballad of the Wind Fish i Skyward Sword. Den förtjänar det.

.

#13 — Hot Head Bop (Donkey Kong Country 2)

Donkey Kong Country-serien är kanske den västerländska spelserie med bäst musik enligt mig. Det är få som förnekar att Rare gjorde riktigt bra spelmusik under sin era. Och det var med Donkey Kong Country 2 som de nådde sin absoluta topp, då David Wise gav oss ett av spelvärldens bästa soundtrack någonsin. Tidigare i år släpptes remixalbumet ”Serious Monkey Business”, där David Wise själv remixade spåret ”Re-Skewed”. Precis som många andra av Rares hörnstenar har Wise nu lämnat utvecklaren, men fortsätter att välsigna oss som frilansare.

.

#12 — Midna’s Desperate Hour (Twilight Princess)

Twilight Princess var en enorm besvikelse när det kommer till musiken. Inte nog med att Nintendo inte valt att uppgradera från midi och använda sig av riktig orkestermusik, melodierna var även väldigt svaga jämfört med tidigare spel. Kanske för att det var första spelet på länge som inte lät musik spela en större roll. Men när Link bar den döende Midna på ryggen genom ett regnigt Hyrule Field, var Midna’s Desperate Hour något av det vackraste och mest känslomässiga vi hört från serien.

.

#11 — There’s a Zombie on Your Lawn (Plants Vs. Zombies)

Tack vare Portal kommer vi förmodligen få se fler poplåtar relaterade till tv-spel. Söt, varm och charmig humor blandat med svängiga melodier. Plants Vs. Zombies har inga spektakulära visuella egenskaper att locka vårt intresse med, så i stället gjorde man en musikvideo av Laura Shigiharas charmiga låt som en trailer. Och det funkade utmärkt. Ett par miljoner views och massor av uppmärksamhet.