För några månader sedan gick Cliffy B på Jimmie Kimmel och utannonserade Gears of War 3. Det var en ganska stor grej som fick mycket publicitet. Jimmie Kimmel själv höll på att trilla av stolen när han fick veta att aprilreleasen handlade om april 2011 – inte april 2010. Och det är lätt att förstå varför Kimmel blev så förbluffad att han frågade Cliffy B varför han promotade spelet så långt innan. Jag kan väl gissa att ingen skådis eller regissör någonsin kommit till en talkshow i samband med en film som inte kommer kunna ses på biograferna förrän om över ett år framåt.
För ett par dagar sedan fick vi dock veta att Gears of War 3 inte ens kommer ut i april nästa år. I stället skjuter man upp releasen tills hösten. Men man försäkrade oss om att det inte handlade om att man inte skulle hinna få spelet awesome i tid. Hösten ansågs bara vara ett bättre releasefönster. Man väljer med andra ord att utan någon nödvändig anledning skita blankt i datumet man utannonserade på internationell TV. Man skulle kunna släppa spelet när man lovade att släppa det, men ångrade sig bara sådär. Varför då ens ge oss ett releasedatum ett helt år i förväg? Vad har hänt som fick dem att ångra sig?
Hur ofta skjuts biovisningar upp på samma sätt som releasedatum för spel skjuts upp? Aldrig, vad jag kan minnas i alla fall. Inom filmindustrin sätter man ett datum ganska sent, och sedan håller man sig till det datumet. Samtidigt sitter vi här i spelvärlden fortfarande och väntar på Gran Turismo 5.
Vi kommer även få vänta på Little Big Planet 2. Tidigare i år försenades Metroid: Other M, Splinter Cell Conviction, Fable III, Portal 2, Crysis 2, Dead Rising 2, Blur och Brink. Listan kan göras lång, och det är snart en regel att spel försenas. Snart kommer vi inte ens lyssna på utgivarna när de annonserar releasedatum, för vi vet att det förmodligen är bullshit.
Sen har vi ju spelen som av någon anledning utannonseras långt, långt, långt innan de ens är i närheten av att vara klara. Ta evighetsprojekt som Alan Wake, Final Fantasy XIII eller The Last Guardian till exempel. Vad är egentligen vitsen med att utannonsera The Last Guardian tre år innan spelet ens är tillräckligt klart för att få ett datum?
Var det Sony som pressade Ueda att visa upp något under konsolens första lite kämpiga år? Eller är det utvecklarna som är så sjukt galet ivriga att få visa upp sina kärleksbarn? Är det verkligen bättre för hypen än att vi skulle fått höra om spelet först nu på årets E3 eller TGS? Säga vad man vill om att Valve aldrig visar oss Half-Life 2: Episode 3 (eller Half-Life 3?), de låter oss åtminstone inte vänta tre år för att sedan försena spelet fem gånger innan det äntligen når butikerna.
Varför de utannonserar så långt i förväg?
Hype?
😉
Det enda i filmväg jag kan komma på just nu är det sjätte Harry potter filmen som sköts fram ett halvår och det utannonserades bara några få månader innan släppet.
Det är trist att förseningar är så vanliga i den här branschen. Utgivarna borde lära sig att sätta datum när de är helt hundra på att produkten hinner komma ut i tid.
Kan ju inte vara bra för hypen med en lång utdragen väntan och uppskjutna releasedatum. Jag är inte helt säker på att Gran Turismo 5 är mer hypat idag än det hade varit om det släpptes för ett eller två år sedan. Och det är ju helt uppenbart att Alan Wake förlorade väldigt mycket på sina förseningar.
Dom får gärna annonsera ut spelen långt innan. Om dom bara kan hålla datumen. Dom får hellre sätta datum för långt bort, och släppa tidigare än väntat.
Ok.
vad sägs om:
Försök till Hype?
😉
mmm… Det kan man reflektera över.
Detta kan ju bli resultatet annars….
http://www.gamebreaker.tv/game-breaker/the-demise-of-apb/2010/10