Då har jag äntligen spelat igenom Heavy Rain. Något jag har längtat efter att göra ända sedan det släpptes. Jag måste säga att det levde upp till mina förväntningar. Faktiskt överträffade det dem. Jag hade förväntat mig en QTE-fest, utan dess like och visst är det väl som så. Men eftersom spelet till 99% bygger på QTE, så blir det inte samma känsla som i Resident Evil 5 eller Dante´s Inferno. I Heavy Rain känns det naturligt och inte alls som något effektsökeri. Jag tycker att det funkade skitbra. Eller nu ljög jag lite. Det ska funka skitbra, men för mig gjorde det inte det.
Heavy Rain är inte bara konsolexklusivt, det är även kontrollexklusivt! Något som för mig, som har tokspelat 360 det senaste året, visade sig vara min största fiende i spelet. Kan avslöja så mycket att jag fick det allra värst tänkbara slutet i spelet, och skyller till stor del på placeringen av knapparna. Alldeles för många gånger blev det feltryck från min sida, eftersom det sitter i ryggmärgen att X inte sitter längst ner!
Men även fast jag inte var bästa vän med handkontrollen, måste jag ändå säga att det var en väldigt angenäm upplevelse. Vid tillfälle kommer jag garanterat spela igenom det flera gånger. Spelet bygger till stor del på vilka val du gör, och eftersom du får så otroligt många val att välja emellan, har det ett högt omspelarvärde. Historien är väldigt spännande och engagerande. Kan kanske ha något att göra med att jag själv är en pappa? Huvudkaraktärerna är alla fyra intressanta att ledsaga och eftersom de alla har olika infallsvinklar på historien blir det en bra variation. Heavy Rain är ett spel du gärna streckspelar, och jag tror nog att det är då, upplevelsen blir allra bäst.
Just upplevelse, är det ord som passar bäst in på Heavy Rain. För det är inte ett spel, det är en upplevelse. En upplevelse som jag anser att alla, som är det minsta intresserade av TV-spel, ska pröva på. Låt dig inte avskräckas av att det verkar vara en QTE-kavalkad med karaktärer som har alldeles för långa armar. Heavy Rain är mer än så.
Tack till Mattias Andersson på onlajn.se för lånet av PS3 och spel
Långt innan spelets release hade jag redan avfärdat spelet som en väldigt dyr film, vilket inte imponerade mig ett dugg. Att jag sedan avskyr hur QTE-effekterna har misshandlats under 00-talet, gör inte saken bättre. I efterhand, dock, när intrycken har börjat ramla in, så verkar det som att spelet är mer intressant än jag först trodde; konceptet med många val och konsekvenser är något jag älskat länge. Särskilt efter den här texten så börjar jag för första gången överväga ett framtida inköp av spelet…
Heavy Rain har verkligen delat massorna i två läger, verkar det som. Jag tycker personligen att det är årets bästa spel.
Johannes:
Och jag räknar mig till det andra läget, som tycker att även om det är en otroligt bra upplevelse (jag har inte spelat det själv, så jag ska inte säga mycket om det) så gillar jag INTE riktningen som det tar spelmediet i. Jag gillar absolut inte hur spel blir mindre och mindre interaktiva.
Frågan är om det verkligen går att säga att Heavy Rain inte är interaktivt? I mina händer och ögon är det väldigt interaktivt. Som spelare får du ju faktiskt välja vad som ska hända och stå för konsekvenserna av ditt beslut eller misslyckande.
Johannes:
Jag säger inte att Heavy Rain inte är interaktivt. Den som säger att Heavy Rain inte är interaktivt vet antingen inte vad Heavy Rain är, eller vet inte vad ordet interaktivt betyder. Det jag säger är att spel blir mindre och mindre interaktiva. Quicktime events, scriptade händelseförlopp och filmsekvenser ersätter mer och mer gameplay.