Det har varit lite synd om Tim Schafer. Sällan har en så kritikerrosad spelutvecklare haft det så svårt att hitta mainstreampubliken. Det finns vissa spelutvecklare som Tim Schafer och Suda 51 som står där med sina hyllade spel och aldrig verkar uppnå de stora säljsiffrorna. Schafer skapade ett av spelhistoriens bästa och mest originella äventyrsspel, och dess kommersiella fiasko var i stort sett spiken i kistan för genren och hans sista spel med LucasArts. I sin comeback försöker han sedan återuppliva en redan döende plattformsgenre med Psychonauts, som trots hyllningarna inte heller lyckades nå de kommersiella framgångar det förtjänade.
Brutal Legend var enligt många Schafers allra sista chans. Om metaläventyret med Jack Black inte blev en kommersiell succé skulle det inte finnas mycket hopp kvar. Ingen skulle våga finansiera Double Fines nästa projekt om spelen gång på gång visar sig floppa. Allt såg ut att vara ett recept för framgång. Electronic Arts gav spelet en enorm PR-budget, Jack Black var det stora affischnamnet och slash em up-genren mådde bättre än någonsin.
Problemet var bara att Electronic Arts PR satte krokben för spelet, och många blev tagna på sängen när de upptäckte att spelet till slut var lika mycket strategi som slash em up. Kritikernas omdömen var generellt sett positiva, men med några bittra äpplen. Och försäljningen? Inte i närheten av vad Electronic Arts – efter alla enorma summor PR-dollar – hade hoppats på. Schafer hade bränt vad som hade kallas hans sista chans till att äntligen få till en AAA-hit.
Och kanske var det så det blev. Kanske är det därför som Double Fine nu för tiden ägnar sig åt små nedladdningsbara titlar. Och vet ni vad? Det är det bästa som någonsin hänt dem. Ingen skulle kalla Costume Quest för en flopp, och nu kammar Stacking hem ännu större framgångar. Det nedladdningsbara formatet verkar passa Double Fine, och jag tror mig veta varför. Jag har alltid tyckt att Schafers spel vilat mer på produktion framför gameplay. Spelmomenten i sig har alltid varit hans spels svaga sida. Jag tror att det lite mer begränsade formatet tvingar dem att prioritera annorlunda. Varken Stacking eller Costume Quest har röstskådespelare, medan varenda en av hans tidigare titlar prioriterat just den ingrediensen skyhögt. Kanske är det bra för Schafers spel att få gameplay prioriterat framför produktion och presentation.
Men Tommy, du menar väl inte att Costume Quest lägger fokus på gameplay framför presentation och dialog? Nej, inte riktigt. Men Costume Quest visar upp en skärpa som inte funnits där förut. En skärpa som inte fanns i Brutal Legend. Stacking är i sin tur ett till och med bättre exempel. I Stacking prioriteras gameplay över allt annat, och konceptet bygger på en oerhört originell idé.
Innan det här inlägget blir på tok för långt vill jag bara säga att stora AAA-produktioner helt enkelt inte passar alla. Double Fines första två nedladdningsbara spel har visat att Schafer hittat hem, och det tredje spelet – Trenched – kommer visa oss att de fortfarande utforskar fler genrer och originella koncept än 99% av alla andra utvecklare. Att sumpa sin sista chans var det bästa som hänt Schafer.
Jag kan till viss del hålla med om det du skriver, men jag stör mig på en sak i texten: SÅ involverad har väl inte Schafer varit i alla dessa småspel som skapats av Double Fine efter Brütal Legend? Det känns snarare som att han tagit ett steg tillbaka och låtit andra på Double Fine göra ”sina” spel.
På DoubleFines hemsida stod det t ex ang Trenched: ”It is a tower defense mech shooter, and the brainchild of young Bradley Muir, Double Fine’s combat connoisseur.”
Och i en förhandstitt för Costume Quest: ”Dreamt to life by Double Fine lead animator Tasha Harris, Costume Quest marks Double Fine’s departure from triple-A brick-and-mortar Schafer-led titles. Harris is now one of a handful of Double Fine employees who will lead their own projects, with Schafer providing a supporting role where needed.”
http://www.ugo.com/games/costume-quest-double-fine-preview
Därför tycker jag att det blir lite skevt att hela tiden skriva som om spelen till största del vore Tim Schafers förtjänst… även om det väl inte förändrar textens budskap på något betydande sätt. 🙂
Kristian:
Det har du rätt i. Från början skrev jag bara Double Fine, och använde Tim Schafer som ett skäl till var de hamnat. Men jag tyckte det fick budskapet att halta eftersom jag inte vet hur många från Double Fine som hade något med Schafers tidigare titlar att göra. Därför var det hälsosammare för texten att helt enkelt använda Tim Schafer som en frontfigur för företaget som knyter samman det med hans tidigare titlar som påverkat utvecklarens position idag. Plus att det inte blir en lika bra rubrik utan Schafer. 😉 I andra delen av inlägget är jag mer försiktig med att nämna honom, för det är som du säger orättvist att ge honom all credit, precis som det inte är rättvist att låta honom axla all skuld. Det är lite utav Miyamoto-syndromet.
Intressant text. Jag kan väl hålla med på de flesta punkter, även om jag gillade Brütal Legend så mycket att jag tycker att det är synd att Double Fine inte gör den typen av spel längre. Samtidigt måste man medge att de här senaste nedladdningsbara spelen förmodligen varit de största kommersiella framgångarna som Double Fine haft, åtminstone sett till pengar in/pengar ut-ration. Dessutom har de ju också tveklöst varit väldigt underhållande. Jag gillade speciellt Stacking, tyckte det var hur charmigt som helst.
Vi får se vad framtiden för med sig. Jag hoppas lite att DF återvänder till AAA-marknaden, med lärdomarna från den här perioden, och fortsätter att göra mästerverk som förhoppningsvis når ut till större publiker. Det förtjänar de.
Intressant text, har tänkt lite i samma banor av och till, men jag håller ändå med Ercarret här. Jag hoppas att det kommer större titlar igen, titlar som Shafer är mer inblandad i dessutom. Jag vill dock att de dessutom fortsätter med småspelen. De här spelen som släpps nu är ju 4 helt olika team som fått göra lite vad de vill. Om ett av teamen får fortsätta hitta på ett litet spel, och de andra tre skapar ett stort så har de ju liksom båda delarna! Win-win!
(petnogan i mig påpekar också att du skrivit Stacked istället för Stacking på ett ställe!)
Ina:
Och som jag fattat det bestämde Schafer att man skulle dela upp fyra mindre produktioner såhär innan man egentligen visste hur det skulle gå för Brutal legend. Så kanske hade de här små spelen blivit gjorda ändå, och att man jämsides hade skapat nya AAA-titlar.
Fast lite synd är det ju ändå om det aldrig kommer en uppföljare till Psychonauts…