Jag tänkte egentligen inte skriva det här inlägget. Jag påbörjade det tidigare i veckan, men skrotade det halvvägs. Själva idén kändes helt enkelt inte tillräckligt rolig och kvalitativ. Men eftersom Ludde fortfarande har sin paus (han är tillbaka nästa månad!) och jag bär Svampriket på mina egna axlar tills dess, så tänker jag offra lite kvalitet för kvantitet. Det här inlägget kommer alltså handla om de små i-landsproblemen som stör mig nästan varje dag. De små taggarna som skaver på kanterna av mina fantastiska spelupplevelser. Förhoppningsvis är jag inte ensam om dem. Förhoppningsvis kan du känna igen dig i några av dem, och lida tillsammans med mig.
Glömma undertexter
Eftersom jag har lite halvskräpig hörsel föredrar jag att ha undertexter i spel. Jag tycker alltid det är lite besvärligt att höra vad som sägs utan dem, speciellt när det pågår explosioner och skit runt omkring mig samtidigt. Därför är det enormt frustrerande när jag påbörjar ett spel, och en bit in i introt inser jag att jag glömt aktivera undertexterna. Jag trycker då på startknappen, och då händer en av tre möjliga saker. 1) Spelets startmeny kommer upp, och jag kan gå in i optionsmenyn för att aktivera undertexterna. 2) Startknappen fungerar inte alls, och jag är därmed tvungen att antingen kolla igenom hela introt utan undertexter eller börja om. 3) Startknappen avslutar introt och låter mig plötsligt styra spelets karaktär utan att ha någon jävla aning om vad tusan jag ska göra eftersom jag missade hela introt.
Obligatoriska mellansekvenser
På tal om att trycka bort filmsekvenser… vissa vill man såklart se. Som introt. Men andra vill man gärna trycka bort. Som till exempel när man dött på en boss, och inte vill se monstrets introduktion ännu en gång. Castle Crashers är ett exempel på ett spel som tvingar dig se mellansekvenserna om och om igen när du försöker igen. Det går såvitt jag vet inte att trycka bort. Jag säger ”såvitt jag vet” eftersom vissa spel är jäkligt kluriga på det viset. Man kan aldrig vara riktigt säker på vilken knapp det är. Det första ma provar är startknappen, men det är inte alltid rätt. I till exempel Dragon Age II måste man trycka på B-knappen. Eller om det är X-knappen. Start gör ingenting när du vill trycka bort dialoger du redan hört. I andra spel är det konstigt nog selectknappen som gäller, medan vissa spel är riktigt luriga och inte låter dig trycka bort filmerna förrän 10 sekunder in i dem. Du måste alltså sitta och trycka i 10 sekunder innan du kan vara säker på att du måste se om filmen.
Blinkande kontroller
Blinkande kontroller är ett i-landsproblem av två anledningar. Den första är när kontrollen hela tiden blinkar som galen, precis som den blinkar när batterierna håller på att dö ut. Så man trycker fram huvudmenyn, och ser att det är TVÅ streck kvar. Så varför blinkar den hela tiden?! Jag har fortfarande inte löst mysteriet, men det är sjukt irriterande när jag vill fokusera i ett spel. Är jag ensam om att uppleva det här?
Vänner är inte achievements
Något som händer mig nästan varje gång jag spelar är att jag ofta tror att en vän som kommer online egentligen är en achievement. Det inträffar när jag gör något coolt i ett spel, och en vän kommer online direkt därefter. Till exempel om jag spelar ett högoktanigt fps, och kanske slänger en granat som dödar fem fiender samtidigt, för att exakt sekunden efter höra det där välbekanta ljudet och se något poppa upp där nere i kanten eller uppe i hörnet. Min hjärna tror då genast att det självklart är en achievement jag fick för att döda fem killar med en enda granat, eller något annat ganska coolt och awesome. Så jag slänger en blick mot det som poppade upp och… FredFearless is online… Fuck. 🙁 Och det som nyss var så coolt och awesome känns plötsligt helt meningslöst nu när jag inte fick något för det. Microsoft måste fixa olika ljud och popups för vänner och achievements.
Ett dussin skärmar när spelet startas
Jag skrev ett inlägg om reklam i spel, och tyckte det lät som en bra idé om det innebar sänkta spelkostnader. Men det vore otroligt smärtsamt om sponsorerna dessutom visades upp när spelet startades, eftersom det redan är så mycket skit som står ivägen mellan mig och min spelupplevelse. Det tar helt enkelt för lång tid att börja spela. Jag minns förr, då man pluggade i kassetten och satte igång 10 sekunder senare. Men nu tas man först till konsolens operativsystem. Där måste man först logga in, och sedan trycka igång spelet. Sedan måste man genomlida en hel drös av skärmar. Du måste se utvecklarens logga, till exempel SquareEnix. Sedan utgivarens logga, till exempel Electronic Arts. Sedan varumärkenas logga, till exempel LEGO och Batman. Sedan varumärkets ägares logga, till exempel DC Comics. Sedan spelmotorns logga, till exempel CryEngine. Om du har tur kan du trycka bort dem, men vissa — som till exempel Yar’s Revenge — tvingar dig att verkligen titta på varenda jävla skärm.
Behöva byta spel
Men det i-landsproblem jag hatar allra mest är ändå att fatta handkontrollen, duka fram något gott på bordet, bädda ner mig perfekt i soffan, för att sedan upptäcka att FEL SKIVA ligger i konsolen! Det kan vara flickvännen som spelat Final Fantasy XIII, eller bara jag som glömt att jag spelade något annat igår. Jag måste då resa mig upp, gå fram till konsolen, öppna luckan, ta ut skivan, gå fram till spelhyllan, ta ut fodralet, lägga i skivan, ta ut rätt fodral, ta ut skivan, lägga den i konsolen, stänga luckan och gå tillbaka till soffan för att försöka sätta mig lika bekvämt igen. Jag hatar det, och det är delvis därför jag föredrar nedladdningsbaraspel. Det måste finnas ett sätt att låta mig ha flera av mina spel i samma konsol. En skivväxlare, kanske? Jag vet inte. Men lös det!
Det var mina värsta i-landsproblem. Känner du igen dig? Eller lider du av helt unika problem?
Håller helt och hållet med om undertexterna. De ska ALLTID vara där, och oftast kollar jag att de är aktiverade innan jag startar ett nytt spel. Ibland glömmer jag bort det dock.
Tror det är Uncharted-spelen som faktiskt FRÅGAR om man vill ha undertexter SAMTIDIGT som introt spelas. Så borde det vara i alla spel! 🙂
Haha, jag känner igen mig väldigt väl i allt du tar upp. Särskilt det där med den där blinkande kontrollen. Mätaren för batteriet verkar verkligen inte stämma för jag tycker kontrollen börjar blinka och tappa kontakten trots att det är tre bluppar kvar på mätaren. Mycket skumt och irriterande!
De obligatoriska mellansekvenserna är verkligen störda. Tro fan att man inte vill se ett bossintro för sjätte gången.
Vänner är skit, men det är fler saker som dyker upp som låtsasachievements. Håller man på att ladda ned någonting? När det är klart så får ploppar det alltid upp en achievem…oh, nevermind. Men vänner är värst. Jag har ännu inte kopplat upp headsetet och brustit ut i ett ”vad fan håller du på med, din jävla tölp!” när det hänt, men ibland känner man nästan för det. 😛
Undertexter är en underlig sak. Jag vill alltid ha ett sådant alternativ, men jag använder det bara ibland. Jag tror att mycket beror på hur bra utvecklaren mixar ljudet. Det finns vissa spel där jag har texten på av andra anledningar än att jag inte hör det som sägs, men många gånger känns det som att utvecklare kan göra ett bättre jobb med att lyfta fram det man faktiskt behövde höra.
De andra sakerna är bara mindre irritationsmoment i min bok, som vanligtvis inte stör mig så mycket. Obrytbara mellansekvenser håller jag i teorin med dig om, men det är sällan jag faktiskt stör mig på det. Man blir ju generellt sett bara störd av det om man fastnat och måste spela om en sekvens om och om igen, eller om man spelar om spelet – inte för att skryta, men jag fastnar sällan i sådana situationer. Det händer givetvis att jag fastnar i spel, men då är det oftast i skjutspel, och där finns det sällan särskilt många mellansekvenser. Jag tycker nog överlag att det är ganska få mellansekvenser nuförtiden. Men det finns här och där, och när det där händer så stör det mig; det störde mig faktiskt som senast i Mass Effect 2:s Arrival-DLC.
Jag stör mig inte på blinkande kontroller, men du har ju glömt det värsta av allt! Det som konkurrerar ut till och med ”vänachievements” – att batterierna i handkontrollen dör mitt under en multiplayermatch. Sådant kan göra mig vansinnig.
Det har, när jag tänker på det, kanske ett samband med att jag inte stör mig på blinkande kontroller. Jag tenderar att inte bry mig alltför mycket. 😛
Wow, känner igen mig i allt. Irriterar mig även på att byta skiva i ett spel medan jag spelar. Sedan har vi det klassiska problemet att spelet fryser sig. Irriterar mig även på att skaka wiimoten när jag ska hoppa, rulla eller dylikt.
När det gäller undertexter så är Singularity en mardröm där undertexter inte ens existerar, vilket gör det ännu svårare att höra när de bryter på ryska och samtalsnivån är grymt låg. Tråkigt.
Hela multiplayermatchen borde fan pausas när någon förlorar sina batterier. 😀
@Tommy: jag har inte råkat ut för det i MP, men det är nog inte omöjligt att det händer i coop. Några spel har ju så att spelet pausas om hosten gör det, och att spelet pausas om batterierna tar slut – så om hosten får slut på batterier, så borde ju rimligen hela sessionen pausas. Fan vad drygt det skulle vara, för alla andra. 😀
Jag är till och från nästan döv (tjuter i mitt ena öra) och vill gärna ha undertexter, kan relatera till din irritation att de ibland finns och ibland inte.
När det gäller batterier så såg jag ett barnprogram där de testade ett gäng olika märken (tror det var ett barnprogram). De flesta märken räcker länge men tappar nästan direkt full styrka/kraft (då kan det bli glapp fast batteriet är långt ifrån slut), det man vill ha är batterier av bättre kvalitet som pumpar ut med full kraft hela tiden tills de dör men de är dyra. Minns tyvärr inte märkena som gällde för att få full sprutt till död.