Reklam i spel Ă€r inte nĂ„got nytt. Det har provats, men anses inte vara ett speciellt framgĂ„ngsrikt sĂ€tt att samla intĂ€kter. Men jag tror det hĂ€r Ă€r nĂ„got som kommer utforskas mer. Det borde i alla fall utforskas mer. Att reklam kan betala för stora produktioner Ă€r ju redan bevisat i och med tv-serier. Hur mycket betalar du för att titta pĂ„ Dexter eller Californication? SĂ„vida du inte köper DVD-samlingen â som ocksĂ„ drar in en hel del pengar â betalar du egentligen ingenting. Varför? Reklam. Reklam Ă€r det enda skĂ€let till att serier som Dexter och Californication ens existerar. Enda skĂ€let till att de visas överhuvudtaget.
SĂ„ varför inte lĂ„ta tv-spel följa tv-seriernas modell bĂ„de i upplĂ€gg och finansiering? Det Ă€r redan vanligt med spel i episodformat, dĂ€r en episod i veckan slĂ€pps under en kort period. Och vad Ă€r DLC-paket om inte kommande episoder? Hur skulle det se ut om ett spel som Uncharted 4 â utöver vanlig försĂ€ljning pĂ„ skiva â Ă€ven delades upp i fyra nedladdningsbara episoder som slĂ€pptes gratis under loppet av en mĂ„nad? Kanske via en tjĂ€nst liknande OnLive. Hur lite hade DLC-Ă€ventyren till Mass Effect 2 och Fallout 3 kostat oss om de finansierades via reklam? Gratis? Problemet med reklam i spel har varit att det inte funnits nĂ„got bra sĂ€tt att mĂ€ta hur mĂ„nga spelare reklamen nĂ„r fram till eftersom spelaren ofta rör sig fritt i vĂ€rlden. Men hur skulle det vara om reklamen placerades pĂ„ laddningsskĂ€rmen? Alla som spelar spelet kommer titta pĂ„ laddningsskĂ€rmen. Man kan till och med förnya reklaminslagen med patchar.
Visst, laddningsskÀrmen tillför ofta en atmosfÀr till spelet. Bioshock, Fallout 3 och Dragon Age 2 Àr tre exempel pÄ spel dÀr laddningssekvenserna kÀnns som en del av upplevelsen. Men Àr det inte Àven vÀldigt lÀtt att förestÀlla sig en laddningsskÀrm i Fallout 3 som gör reklam för verkliga produkter, men med ett hurtigt 50-talstema? Man gör ju redan reklam för fejkprodukter som Nuka Cola, sÄ varför inte Coca Cola? I spel som Dragon Age 2 blir det desto svÄrare att fÄ in reklamen utan att det pÄverkar helheten. Jag vet att mÄnga inte kommer gilla idén, men betalar ni verkligen hellre 500kr Àn kanske 150kr för ett spel bara för att slippa reklam? Vore det sÄ hemskt om alternativet fanns? Betala 150kr för ditt spel och fÄ reklam pÄ laddningsskÀrmen, betala 500kr för ditt spel och slipp reklam helt. Vad skulle du vÀlja?
Jag skulle Àlska det, dÄ det betyder att jag kan köpa Ànnu fler utav de spelen som jag verkligen vill testa, istÀllet för att ta de 2-3 spelen som jag tycker Àr intressantast.
Neeeej! Ta inte ifrÄn mig min sista reklamfria fristad! .. Okej, riktigt sÄ illa Àr det vÀl inte, men jag Àr allmÀnt less pÄ att konstant, jÀmt och alltid fÄ klÀmkÀcka upplysningar om vad jag borde lÀgga mina stackars slantar pÄ för att rÀknas som en fullgod mÀnniska/konsument. :S
Nej tack! Det gÄr att fÄ tag pÄ spel billigt nog redan för att man ska ha pÄ tok för mÄnga samtidigt som man vill spela, skulle det vara Ànnu billigare skulle det förstÄs vara bra pÄ sÄ sÀtt, men det skulle nog resultera i att man hade tusen spel extra liggandes helt ospelade. Till rÄga pÄ det sÄ skulle man behöva lida med reklam i spelen ocksÄ. Do not want.
Det rĂ€cker att de som av nĂ„gon anledning bĂ€nkar sig framför TV-kanaler mĂ„ste lida med reklam, jag vill inte bli utsatt för det ocksĂ„. Finns en anledning till varför man inte ser tv-serier/film pĂ„ TV utan fixar det pĂ„ annat sĂ€tt â reklam gör ju att de blir upphackade och förstörda och tar 4 timmar att se istĂ€llet för 2. Bara för att nĂ€mna nĂ„gra minus. Jag ser fördelarna i om spel i viss mĂ„n kunde finansieras med reklam, men nej tack, inte intresserad.
André:
SĂ„ du vill att spel ska kosta mycket sĂ„ att du inte köper för mĂ„nga? đ
Och skulle det verkligen hacka upp och förstöra spelet mer Ă€n laddningsskĂ€rmar gör idag? Ăven om jag skulle kunna tĂ€nka mig att investerarna sĂ€kert skulle krĂ€va att reklamen visas minst X antal sekunder, Ă€ven om laddandet redan Ă€r fĂ€rdigt.
Som jag klargjorde pĂ„ Twitter, sĂ„ nej. đ
Citerar frÄn Twitter sÄ att övriga Àr med pÄ noterna ocksÄ:
âKom pĂ„ nu efter att ha kommenterat att jag typ lĂ„ter anti mot billiga spel. Det Ă€r jag inte. Det fĂ„r gĂ€rna bli billigare med spel, men inte genom att de finansieras och förstörs av reklam. Bara för att klargöra.â
Jag ser ökad (för det finns ju som sagt redan i nÄgra spel till viss del) reklam som fel steg, tror det skulle kunna resultera i att det vÀxer Ànnu mer efter hand i spelen och det Àr inte ett scenario jag vill vara med om. Klarar mig helt enkelt bra sÄ som det Àr nu.
André:
Men om reklamen bara höll sig till laddningsskÀrmarna och dÀrmed reducerade priserna med 200-300kr, skulle du vara OK med det?
Nu kanske jag lÄter vÀldigt negativ, men om reklamen skulle ligga i laddningsskÀrmarna Àr jag rÀdd för att de skulle pÄgÄ lÀngre Àn vad de behöver. MÄnga verkar tycka att det Àr jobbigt nog att vÀnta pÄ att spelet ska ladda klart, Om man dÄ ska behöva vÀnta ytterligare 5-10 sekunder (vilket egentligen Àr löjligt lite) skulle i alla fall jag bli Àn mer irriterad.
Men vÀnta nu lite! Finns det inte redan en massa spel med reklam, jag tÀnker dÄ pÄ sportspel sÄ som FIFA, NHL och PES! Och de spelen Àr vÀl inte billigare?
Gwellmyn:
Det tror jag ocksÄ. Risken finns. Och kanske till och med poppa upp oftare Àn nödvÀndigt. Samtidigt vill jag hoppas att utvecklarna/utgivarna Àr mÄna om att det inte ska förstöra deras spel, och alla vet ju att folk ogillar mÄnga och lÄnga laddningssekvenser.
Ludde:
Fast hade spelen varit dyrare utan reklamen? Jag kan tÀnka mig att sportspel Àr sjukt dyra att utveckla eftersom licenserna för till exempel NFL, FIFA och Champions League Àr vansinnigt dyra att köpa rÀtterna till. Titta bara pÄ hur mycket en tv-kanal mÄste betala för att ens fÄ sÀnda matcherna, dÄ kan man gissa vilka astronimiska summor EA mÄste betala för att fÄ exklusiv ensamrÀtt. Det skulle heller inte förvÄna mig om det kostade att ha diverse klubblag med ocksÄ.
Men det skulle vara riktigt intressant att veta hur det ligger till med reklam i sportspel, faktiskt. Jag vill veta hur mycket licenserna kostar och hur mycket man fÄr in frÄn reklamen dÀr.
Jag skulle tycka det var helt okej om exempelvis Huvudmenyn och/eller laddningsskÀrmen var full med reklam om det resulterade i att spelen blev billigare.
Hur ofta spenderar man tid pÄ dessa skÀrmar iallafall? Inte sÄ stor tid.
Idag Àr man ju ganska van att det Àr reklam överallt ÀndÄ.
SÄ lÀnge det inte stör gameplay sÄ Àr jag helt ok med det.
Tommy:
EA betalar ett snittpris pÄ över 100 miljoner dollar per Är för en av sina kÀndare (NHL, FIFA, NFL etc.) sportlicenser och dÄ Àr inte utgifter för exklusiva spelare/lag inrÀknat.
Sedan tycker jag reklam i sportspel gör att de kĂ€nns mer autentiska. Reklamen Ă€r ett naturligt fenomen i typ all idrott idag â Ă€ven pĂ„ lĂ€gre nivĂ„.
Om det gÄr att fÄ reklam att kÀnnas som ett naturligt inslag i spel ser jag inget problem med det. Det Àr nÀr reklamen kÀnns vÀldigt krystad som det kan störa.
Jag tror alla sett exempel pĂ„ detta i nĂ„gon dyr hollywoodfilm. Fast det Ă€r en kĂ€nslig balansgĂ„ngâŠ
Personligen skulle jag bojkotta ett spel om reklamen störde upplevelsen likt tv-reklam i film och tv-serier. Jag förvÀntar mig att spelrecensenter ska förvarna mig om detta ifall det blir aktuellt. =)
Tommy: Jag vet inte riktigt. Mer okej Àn om det skulle vara del av spelet, absolut, men jag vill helst inte att reklam ska komma och störa över huvud taget. Precis som du nÀmner i texten sÄ tillför vissa laddningsskÀrmar atmosfÀr trots att de Àr just bara laddningsskÀrmar, dÄ vill jag inte ha nÄgon reklam upptryckt i ansiktet som kÀnns helt felplacerad. Det ska mycket till för att jag ska vara okej med reklam intryckt i spelen, helt enkelt. Det mÄste flyta samman pÄ nÄgot sÀtt, annars Àr jag helt emot det.
Nu kanske jag bara Àr pessimistisk, men jag har svÄrt att tÀnka mig att de skulle sÀnka priserna bara för att de fÄr in mer pengar frÄn reklam; de kan ju ta ut skillnaden i ren vinst. Lite som nÀr bokhandlarna inte sÀnkte priserna nÀr regeringen dumpade bokmomsen för att fÄ folk att lÀsa mer.
Jag betalar hellre för produkten om jag ska vara Àrlig⊠Àr pÄ vÀg att skjuta mig ibland nÀr man sitter o tittar pÄ TV och det Àr reklam hela tiden.
Sen lĂ€r det ju vara sĂ„ att det Ă€r att öppna en dammlucka om man slĂ€pper in reklam i spelen pĂ„ allvar.. utgivarna kommer vilja ha in lite mer reklam⊠och sen lite mer reklam.. och sen kommer vi snart se spel som knappt Ă€r riktiga spel ens utan bara en front för att prongla ut mer reklam precis som det Ă€r med TV-serier och andra skitprogram pĂ„ TV idag.. man levererar inte program till tittare utan man levererar tittare till reklamkundernaâŠ
LĂ€ste citatet nĂ„gonstans att âom du inte betalar nĂ„got sĂ„ Ă€r du inte kunden.. dĂ„ Ă€r det du som Ă€r produkten..â.
Jag tycker att det Àr en ganska intressant idé. Jag vill ha möjligheten att köpa och uppleva spel som idag, (mer eller mindre) reklamfria; men jag kan mycket vÀl tÀnka mig en jÀmsides modell till den traditionella försÀljningen. Om man förestÀller sig filmer som gÄr pÄ bÄde bio och tv, sÄ Àr det ju tvÄ olika lösningar för samma produkt. I den ena (bion) betalar man mer men fÄr hela pÄ en gÄng utan reklamavbrott, medan den andra Àr billigare men med reklampauser. Jag kan mycket vÀl tÀnka mig nÄgot liknande i spelbranschen, dÀr bion representerar vad vi har idag medan man hittar en mer reklambaserad lösning för de som skulle kunna tÀnka sig reklam i stÀllet för höga priser. Om vi dessutom rÀknar med betalningskanaler sÄ finns det ytterligare ett spÀnnande alternativ. Det skulle vara intressant att se hur en betaltjÀnst för spel skulle kunna se ut. OnLive Àr vÀl det, pÄ sÀtt och vis, Àven om den tjÀnstens fokus (att man ska kunna spela alla möjliga spel utan att ha en vÀrstingrigg) inte riktigt Àr vad jag har i Ätanke.
Men jag kan mycket vÀl tÀnka mig att vi kommer att se nÄgonting som liknar det upplÀgget som gÀller för film, för spel i framtiden. Först kommer en film pÄ bio/ett spel till fullpris, och sedan kommer det via reklambaserade kanaler nÀr den första vÄgen av efterfrÄga ebbat ut.
Sedan fĂ„r man ju försöka balansera det hela lite, nĂ€r det gĂ€ller innehĂ„llet i reklamen. Jag vet inte hur effektiv reklam för tamponger, rakhyvlar och tandkrĂ€m skulle vara (i nĂ„got spel), och jag tror inte att nĂ„gon skulle kĂ€nna sig sĂ€rskilt bekvĂ€m med att det stĂ„r âVĂ€lkommen till vĂ„r verklighetâ pĂ„ laddningsskĂ€rmen mellan nivĂ„erna i ett framtida Call of Duty.