Eftersom jag struntar totalt i majoriteten av storspelen som visas upp till Playstation 3 och Xbox 360 tänker jag inte uttala mig så mycket om deras presskonferenser på E3. Ja, Sony må spela tråkigt safe och Microsoft må ignorera alla som inte är amerikanska Kinect-ägare. Men Sony och Microsoft har åtminstone en klar vision som de förmedlar med tydliga budskap. Sonys publik vet att Sony fortsätter satsa på högpresterande hårdvara med bärbara PS3-upplevelser. Microsofts publik vet att Microsoft fortsätter satsa på den än så länge framgångsrika Kinect. Men jag har aldrig sett en E3-presskonferens vara så otydlig som Nintendos presskonferens var i år. Jag har aldrig sett så många förvirrade åskådare som jag såg i år. Jag tror inte jag var ensam om att vara osäker på om kontrollen var konsolen, eller om Wii-U var ett tillbehör till Wii. Vi fick ju aldrig se själva konsolen, medan trailern visade New Super Mario Bros. Wii. Nintendos utannonsering av Wii-U känns inte bara framstressad, utan rentav framtvingad.
Ett tag kändes det som att man inte skulle visa upp något, när Iwata betonade att Wii-U är för nästa år och att 2011 handlar om 3DS. Jag tror inte det var meningen att man skulle visa upp Wii-U det här året. Och varför skulle man? Varför stjäla strålkastarljuset från den alldeles nylanserade och haltande 3DS? Jag tror Nintendo ursprungligen tänkte satsa järnet på 3DS, men läckorna och ryktena kring Wii-U blev till slut på påträngande att man inte hade kunnat komma undan med att inte visa upp den. Det enda som får mig att tvivla är det faktum att man inte ens verkar ha en 3DS-show. Inga nya utannonseringar att visa upp, och inte ett enda releasedatum. Inte ens Kid Icarus, som var det första 3DS-spelet man visade upp, har fått ett datum än. Inte ens Skyward Sword fick ett datum! Betyder det här att det inte finns några nya spel i produktion till 3DS? Eller är det bara det att Nintendo helt enkelt inte bryr sig tillräckligt för att visa upp dem på sin presskonferens?
Men åter till Wii-U. Varför tycker jag det känns som att Nintendo inte alls var redo att visa upp den? Låt mig svara frågan med en fråga: hur många nya spelkonsoler har utannonserats utan att man även utannonserat en enda konsolexklusiv titel vid lansering? Det enda vi fick se var portningar från 360 och PS3, spel som kommer vara gamla när Wii-U släpps. Klippen vi fick se var inte ens inspelade med en Wii-U! Vi fick heller inte veta konsolens tjänster eller se operativsystemet. Vi fick heller inte veta datum eller prislapp, vilket kanske inte är så ovanligt om man inte heter Apple. Den som ville veta hårdvarans prestandaspecifikationer fick också lämna konferensen ovetande. Tänk tillbaka på alla andra konsolutannonseringar, och se om du kan hitta en lika innehållslös presskonferens där vi varken får spel, datum, hårdvara, prislapp, funktioner eller ens får se själva konsolen i fråga. Nintendo har uppenbarligen inget att visa än, och därför tycker jag det kändes framtvingat av läckor och rykten.
Så vad är deras vision med Wii-U? Tyvärr är den lika ”all over the place” som presentationen av konsolen. Med Wii-U nöjer man sig inte bara med den lukrativa casualpubliken som Sony och Microsoft börjat naffsa i. Nu vill man även ha tillbaka hardcorepubliken, och jag förstår faktiskt inte varför de ödslar resurser på att jaga en publik som redan är oerhört bekväma med Playstation och Xbox 360. Prestandan i Wii-U verkar inte stiga över PS360 tillräckligt för att få dem att hoppa över. Wii-Us hårdvara kommer dessutom bara tillåta Nintendo att behålla eventuella hardcoreköpare en sådär två år, innan Playstation 4 eller Xbox 720 kommer och fördubblar prestandan. Jag tror Nintendo distansierar sig från casualpubliken för att konsolen inte ska få en för stark casualstämpel, medan man absolut inte kommer kunna fånga upp hardcorepubliken eftersom prestandan inte bjuder på tillräckligt. Det slutar alltså i att konsolen inte riktar sig till någon, i stället för till alla. Efter ett par år kommer Nintendo ge upp hardcorepubliken helt och hållet, och frågan är om det kommer vara för sent då.
Och om du fortfarande inte tycker Nintendo skötte konferensen dåligt, ställ dig då den här frågan: hur många gånger har en ny konsolannonsering fått företagets aktier att sjunka sju punkter? Aktievärden är en indikator på investerares säkerhet. De vill ha tydliga besked vad de placerar sina pengar i, och efter Nintendos E3-konferens kände sig ingen säker på något.
”Wii-Us hårdvara kommer dessutom bara tillåta Nintendo att behålla eventuella hardcoreköpare en sådär två år, innan Playstation 4 eller Xbox 720 kommer och fördubblar prestandan.”
Precis det jag tänkte. De skulle ha förbättrat den grafiska sidan och prestationen ännu mer, så att Wii U kan ge PS4 och XBOX720 en match.
Men nu gör de ju samma sak igen som de gjorde med Wii. Det de för fram i kontrollväg tappar de i prestanda. De skulle ha tänkt minst två steg framåt.
Bra inlägg. Jag håller helt med dig. Vi får se hur länge till som Nintendo kommer att vara en av de stora aktörerna på marknaden. Risken är att de placerar sig själva så långt ute i periferin att de till slut är irrelevanta för alla.
Det har hänt förr.
Vill inte lägga mig i diskussionen för mycket då min partiskhet är för stor att tala om, men det finns alltid två sidor av ett mynt, och det bör man inte glömma bort innan man säger för mycket. Vidare så betyder det inte att bara för att de inte visar upp det så finns det inte.
Otvivelaktigt så är det dock sant att många vid presskonferensens slut förmodligen hade fler frågetecken än innan den började.
Mycket bra inlägg Tommy! Jag summerar det hela med att säga: amen! Jag är föga imponerad av denna nya konsol, eller ska man snarare kalla det konsoltillbehör. Min åsikt är att Nintendo försöker att skapa ett behov som inte finns. Tankarna går till ord som ”onödigt” och ”varför”. Kontrollen verkar sjukt osmidig. Nintendo lär dra in mer intäkter på nya kontroller och reparationer än på försäljningen av själva konsolen – eftersom den lär ha en benägenhet att åka i golvet.
Håller helt med, jag kallar den här med för ”PeeU”.
TGMaduin:
”Vidare så betyder det inte att bara för att de inte visar upp det så finns det inte.”
Jag antar att du syftar på spelen. Och självklart, flera utvecklare arbetar säkert på spel. Att man inte visar upp dem antyder dock att de inte är redo att visas upp, vilken i sin tur antyder att man ursprungligen inte planerat att visa upp konsolen under den här E3-mässan. För vem har någonsin visat upp en konsol innan det finns spel att visa tillsammans med den? Därför tror jag den ofokuserade, otydliga, förvirrande och oimponerande visningen beror på att utannonserandet tvingades fram av läckorna och rykten.
Antingen det, eller så känner Nintendo att de helt enkelt inte längre behöver visa några spel.
Nja, syftade väl mer på teknik och möjligheter med konsolen som folk tycks mena inte kommer finnas bara för att det inte har pratats om det ännu. Att man matchar utvecklarnas krav på prestanda för en titel de utvecklar till Xbox 360 eller PS3 utesluter ju inte heller att konsolens prestanda KAN hänga med en bra bit även mot Microsofts och Sonys nya konsoler.
Än en gång så vill jag bara peka på att det är alldeles för tidigt att göra några utsagor om konsolen.
Sen kan det mycket väl ligga något i att utannonseringen tvingades fram, men det lär vi ju aldrig få veta heller.
Om jag fick det att låta som att funktionerna som inte visades inte heller kommer existera var det jag som uttrycke mig klantigt, för det var aldrig vad jag menade. Jag kritiserar visningen mer än jag kritiserar konsolen. Och konsolens tekniska möjligheter kan jag bara basera på vad teknikdemonstrationerna av fågeln och Zelda-spindeln visade upp.
Alltså, av ett sådant stort företag har jag svårt att tro att deras presentation av WiiU var framstressad. Jag tror att likt det fula namnet att den var mycket välplanerad för att skapa så mycket diskussioner/nyfikenhet som möjligt. Ifall det nu är så, vilket jag absolut inte vet, så har dom lyckats jävligt bra, för varenda gamingsite/blogg pratar om den.
Kollar man på PSVITA, där vi gick ifrån presskonferansen utan ett enda frågetecken, hur mycket uppmärksamhet får den?
blutt:
Vet inte om det är speciellt rättvist att jämföra skriverierna kring Wii U med skriverierna kring en bärbar konsol som utannonserades för flera månader sedan. Men om Nintendo avsiktligt lät bli att berätta om varken spel eller hårdvara i jakt på en positiv hype-effekt, så skulle -7% aktiedrop tyda på att den planen baktände. Jag tror inte det skulle skrivas mindre om man utannonserat några fräsiga spel.
Tommy: Positiv hype-effekt sa jag aldrig, varisig den är negativ eller positiv så är det alltid värdefullt med publicitet. Nu är jag ingen hejare på aktier o dylikt, men jag tror att aktien hade fallit i vilket fall som helst med tanke på Nintendos dåliga siffror senaste halvåret. Det ända som hade ökat den skulle vara en PS360Wii 2015, och känner man inte Nintendo bättre så gick man helt enkelt på en nit.
Sen tror jag inte heller rykterna om en ny konsol hade blommat upp ifall man inte hade planerat att visa upp något på årets E3. Jag tror också att det oftast är företaget ifråga som medvetet startar alla lösa rykten innan den stora bomb släpps.
blutt:
Du menar alltså att:
1) Anledningen till att aktievärdet droppade hela 7% direkt efter utannonseringen av Wii U inte har något med investerarnas osäkerhet inför konsolen att göra, utan att det är en försenad effekt av sjunkande försäljningssiffror för Wii?
2) Och att den enda utannonseringen som inte hade fått aktierna att droppa hade varit om man lämnade casualkonceptet från Wii:s vinstdrivande storhetsdagar av raketaktier, för att i stället konkurrera direkt med Sony och Microsoft?
Att negativ publicitet skulle vara värdefullt tänker jag inte ens börja diskutera. :p
Men du kanske har helt rätt i att presskonferensen och utannonseringen var helt planerade och förberedda precis som Nintendo vill ha det. I så fall har Nintendo begått misstaget att tro att kontrollen räcker, och de inte behöver visa vare sig konsolen, funktionerna eller några spel.
Tommy:
1. Jag menade att många höll nog i sina aktier i väntan på vad Nintendo hade o visa upp på E3, och tack vare förvirringen blev nog många väldigt osäkra och sålde med tanke på att man trodde det var ytterligare ett tillbehör till Wii. Är urkass på aktier och börssnack, men enligt Gameplayer så föll dom 5.7% samt att det inte bara var Nintendo som sjönk utan även stora delar utav börsen. Var fick du 7% ifrån?
2. Förväntningarna var ju att Nintendo skulle släppa en supermaskin som skulle knäppa Sony och Microsoft på fingrarna, och får man inte vad man förväntar sig i kombination utav dåliga siffror föregående halvår så resulterar oftast det i stor besvikelse och rädsla för sina investeringar. Nintendo är numera inte så kända för att safe:a enbart för att trygga sina aktieägare, utan dom satsar på nya upplevelser istället för råbarkad systemstyrka. Enligt dom som har testat WiiU så har jag inte hört någon negativ kritik, änsålänge iaf.
Nej, vi behöver inte diskutera om varför negativ kritik kan vara bra för publiciteten 🙂
Nintendo är nog smartare än vad dom utger sig för att vara. Att utannonsera en pryl som ska ge Nintendo profit och bära företaget de nästkommande åren tror jag man inte gör utan en gravt välpolerad affärsplan, känns nästan som att aktiefallet var förväntat från deras håll.
Jag tror inte att läckor tvingat fram avtäcknandet av konsollen; istället tror jag det handlar om att Wii har en kraftig negativ säljspiral just nu. Tidigare konsoller har släppts 3-4 månader (DS och Wii) efter avsnöjanden på E3. 3DS tog 8-9 månader men jag tror de ursprungligen planerade Q4 som säljstart där.
Nintendo vill inte förlora det momentum som de byggt upp, de ser dessutom att 3DS inte säljer så bra som planerat. Det här tvingar ut Nintendo på E3 för att behålla folks uppmärksamhet.
Men!
Det kan också handla om att Nintendo vill få med sig så många utvecklare som möjligt den här gången. Tredjepartsstöd har ju varit Nintendos akilleshäl länge och med uttalade hardcore-ambitioner så kan det här vara helt rätt.
Det är också ett sätt att sätta de nya idéerna i folks huvuden. Likt DS kan det vara svårt för folk att förstå hur bra det kan bli så tankarna kan behöva mogna lite. Nintendo lär spä på med information under året, exempelvis på TGS, så att hypen byggs.
BLUTT:
1) Precis, folk blev förvirrade och osäkra. Det är vad jag menar. Så jag tar svaret på frågan som att det var presskonferensen som skapade osäkerheten och inte Wii. Hoppas jag förstod rätt.
”samt att det inte bara var Nintendo som sjönk utan även stora delar utav börsen”
Inte enligt Forbes: http://tinyurl.com/62m84wk
”The benchmark Nikkei 225 index ended flat.”
2) Så om jag tolkar dig rätt beror aktiedroppen på att man förväntade sig att de övergav den framgångsrika casualformulan och släppte en dyr powerhardcoremaskin. Mja… jag har lite svårt att köpa det. =/
”Nej, vi behöver inte diskutera om varför negativ kritik kan vara bra för publiciteten :)”
Jaså, det har gått från ”är alltid värdefullt” till ”kan vara bra”. 😉
Det rör sig åt rätt håll.
”Nintendo är nog smartare än vad dom utger sig för att vara.”
Absolut. Men det betyder inte att de inte kan misslyckas nu, eller att de inte har misslyckats förut. Jag säger dock inte att konsolen är ett misslyckande, bara att jag tycker presskonferensen var det.
TOBBEFIX:
Må vara att visningen är mer framstressad för att behålla momentum och folks uppmärksamhet riktat mot Nintendo, snarare än framtvingad av ryktena. Och visst kan det vara för att få med tredjepartsutvecklarna, även om man redan visat dem konsolen bakom stängda dörrar. Men det ursäktar enligt mig inte den totala bristen på ett enda spel. UbiSoft har ju visat upp en trailer för ett WiiU-exklusivt spel idag, så jag tycker Nintendo hade kunnat göra detsamma, om än bara en teaser. Oh well.
Jag skummade visserligen bara igenom Nintendos presskonferens i efterhand, men jag håller med dig om den övergripande känslan. Jag menar, ingen vet ju ens hur konsolen kommer att se ut. Vilka funktioner den har. Hårddiskstorlek? BluRay? Onlinestöd?
Sedan kändes det mest som att det som sades om hur kontrollen kunde användas, mer var spekulationer än konkreta spelidéer. Jag hade gärna sett en lite mer direkt demonstration av hur skärmen verkligen skulle förändra spelandet. Jag bor själv, så jag kan använda min TV när jag vill; att kunna spela utan TV är således föga intressant för mig. Och så kändes mycket av presentationen – ”inte för mig”. Vilket är synd, eftersom jag var rätt nyfiken på Wii U inför E3.