I våras skrev jag ett inlägg om hur Electronic Arts verkade försöka bli lika hatade som på den gamla goda tiden. Den trenden har därefter fortsatt, även om man inte gått om Activision. Men Electronic Arts ligger inte längre på en stadig andraplats. Från många håll hörs massor av ilska riktad mot Capcom, och i en omröstning på GameFAQs placeras den japanska utvecklaren bara 0,3% under Activision med 22,4% av rösterna.
För bara ett par år sedan var Capcom älskade av alla efter att ha givit oss retrokärlek med Mega Man 9 och återupplivat Street Fighter, samtidigt som man dessutom vågat satsa på nya namn i spelkatalogen. Så vad hände? Visst har det alltid funnits kritik som riktats mot Capcom, men inte något som gjort dem lika hatade som Activision. Att Resident Evil-serien lämnat skräck för action är det många som varit missnöjda över, men jag har aldrig fått intrycket av att Resident Evil 5 varit ett hatat spel – trots anklagelser berörande imperialistiska undertoner.
Det känns som att all drama kring Keiji Inafune var lite av ett startskott, men det är inget jag tänker gå in på närmare här eftersom det kan vara ett inlägg i sig. Efter några hårda ord om den japanska spelindustrin och prat om en mindre kreativ roll på Capcom bestämde sig Mega Man-pappan för att lämna företaget. Efter det beslutet verkar det som att Capcom gjort allt för att dra ner Mega Man. Vi har inte hört något om Mega Man 11. Mega Man Universe lades ner, och kort därefter följde Mega Man Legends 3 med ner i papperskorgen. Och när vi tittar på de nya karaktärerna i Ultimate Marvel Vs. Capsom 3 ser vi att Capcoms egna ikoniska lilla blåa robotpojke fortfarande saknas. Så inget Mega Man 11, inget Mega Man Universe, inget Mega Man Legends 3 och ingen Mega Man i Ultimate Marvel Vs. Capcom 3. Börjar ni ana ett mönster? Är det en tillfällighet?
Och på tal om Ultimate Marvel Vs. Capcom 3 så har det blivit ännu en anledning för fans att hata Capcom. Super Street Fighter IV och Super Street Fighter IV Arcade Edition fick inte så mycket kritik som jag trodde de skulle få. Men när man går samma väg med Ultimate Marvel Vs. Capcom 3 ser även den mest hängivne Capcom-älskaren att spelarna inte alls bjuds på tillräckligt med material för att rättfärdiga prislappen. Jämför UMvsC3 med SSFIV så ser du att den sistnämnda bjuder på mer. Capcom försöker alltså få oss att betala mer för mindre. Jag förstår inte varför Capcom inte lägger karaktärerna och banorna som DLC, så att spelarna får välja vilka de vill betala för. Det som finns i uppdateringen är dessutom saker som redan borde funnits där från första början, som till exempel spectator mode. Varför låta fansen betala för funktioner som konkurrenterna (Mortal Kombat) har out of the box? Och jag ska inte ens gå in på hur man hanterat Dead Rising 2 från början till slut.
Capcom måste helt enkelt rycka upp sig. Det har varit för mycket dålig PR för dem på sistone. Som när de släppte spelet MaXsplosion, vilket uppenbarligen var en rip off av Twisted Pixels Splosion Man. Inte blev det bättre av att Twisted Pixel tydligen hade pitchat Splosion Man för Capcom, men blivit nekade. Det är unket på hög nivå, och Twisted Pixel hade inte ekonomiska muskler för att ta sig an den japanske speljätten i en rättegång. Capcom kan inte fortsätta behandla sina fans som skit. Som när de bestämde sig för att det bara ska gå att ha en ena sparfil i Resident Evil: Mercenaries (som i sig redan är ett försök till att sälja ett bonusläge som fullprisspel). En enda sparfil, som dessutom inte kan raderas. Så vad händer om du vill spela om? Vad händer om du vill sälja eller låna ut spelet? Vad händer om ni är flera i hushållet som vill spela? Sluta vara korkade, Capcom. Ni förlorar på det i längden.
Jag håller fullständigt med, varför skiter de i Megaman och särskilt legends det är ett spel som jag iallafall skulle älska om de gjorde, när de vet att deras retrotitlar säljer dessutom. Vafan handlar det om, orkar de inte gör spel eller vafan. Splosion man och Mercenaries ska vi inte ens gå in på för det är riktigt ruttet behandlat av dem.
De titlar som de släppt och cashat in på, eller har tagit konstiga beslut med, tänker jag inte kommentera.
Men jag måste dock undra lite vad som är skillnaden mellan Blizzard och Capcom i frågan angående nedlagda titlar. Att Inafune valt att gå vidare är iofs tråkigt, och jag vet inte vem som håller copyn på den Blå Bombaren, men kan det inte vara positivt att titlar lagts ner? Anledningen till att jag vill jämför med Blizzard är för att de har lagt ner eller fryst titlar som många suttit och väntat på och har alltid givit samma anledning: Det var inte bra nog.
Kan det inte vara samma sak här? Jag vet inte vad ni tycker, men det jag har sett om Mega Man Universe har varit horribelt i mina ögon. Kan det inte vara så att om Capcom sitter på rättigheterna till RockMan och Keni går att de inte vill släppa titlarna för att de inte håller måttet?
Eller kan det kanske finnas något hedersfullt bakom? Som att en karaktärs fader inte är kvar och man väljer att inte vanära denne genom att pumpa ut hans skapelse det första som händer?
UMvC3 vs SSFIV förstår jag inte alls? Är det inte 12 nya karaktärer, balansering, samt att det släpps till reducerat pris? För jag är ganska säker på att det är väldigt likt vad SSFVI var, förutom att UMvC3 innehåller fler nya karaktärer?
Also:
– Balans: Free, mandatory update
– Map-pack: $5.99
– Ny karaktär / x12: $4.99 / $59.88
eller
– Nytt spel: $39.99
Just sayin’
@Niclas: Känns som att SEGA vägrar ge upp på sin lilla blåa maskot, oavsett hur hemska spelen är. Medan Capcom ger upp på sin lilla blåa maskot trots att hans senaste spel varit riktigt uppskattade.
@Nidde: Capcom får göra spel med Mega Man, om de vill. De kan ha med honom i UMvC3, om de vill. Han skulle faktiskt vara med där från början, men man skar bort honom i sista minuten.
Senast jag hörde något var det inte möjligt att köpa enskilda banor och karaktärer. Vill du som hängivet fan ha någon av karaktärerna måste du betala $40, ovanpå de $60 du redan betalat för originalversionen (inte ens Activision släpper DLC-paket för $40). Har det ändrats, eller har jag missuppfattat det hela?
Jag bara snittade på vad standardpriset för ett map-pack brukar vara, och vad Wikipedia rapporterade att de tillgängliga DLC-karaktärerna kostar per styck. Poängen var att istället för att de släpper allting som DLC och tar $60+ för allting så släpper de ett helt nytt spel i kartong för $40. Ultimate är ju inte riktakt mot någon annan än de som är dedikerade fans (som skulle köpa allting ändå) eller inte skaffade första releasen, så jag ser inte vad problemet är. Om du är nöjd med utbudet i MvC3 så behöver du ju inte skaffa UMvC3.
Jag tror att i frågan om DLC så är det att marknaden har hittat ett sätt att återfå kontrollen och tjäna in det som de förlorar på piratande. Vi som är vana vid att allting skall komma med i en grå kassett från början blir ledsna i ögat för att vi ser det i en annan vinkel.
http://steamunpowered.eu/wp-content/uploads/2011/06/2yRYk.png
I mina ögon är det helt enkelt så att vi som konsumenter får lära oss att detta är var vi befinner oss just nu. Självklart blir det inte någon revolution om ingen säger emot, men är det verkligen så illa som det skriks om?
@Nidde: Vissa tycker $40 (ovanpå de $60 man redan betalat) är ganska mycket för ett DLC-paket (inte ens Activision tar så mycket). Om du tycker priset är helt lagom för 8 nya bakgrunder och 12 nya karaktärer, så visst. Och om du tycker ”du behöver inte köpa” är ett bra argument för att Capcoms fans inte ska känna sig frustrerade, så visst. På så vis kan ju inget spelföretag någonsin kritiseras av sina fans, för vi behöver ju inte köpa.
Det var ju du som jämförde UMvC3 med SSFIV! Berätta hur det är ett bättre värde! SSFIV släpptes ju för fan till fullpris!
Och du yrkar för att att de istället för att släppa allting i ett paket att de skall ha allting separat, men om du är en sådan person som sitter och köper DLC till ditt spel hur lång tid innan du faktiskt har köpt alla karaktärer? Är det isf inte bättre att allting ligger klart i en förpackning som är billigare än summan av sina delar?
Och om du anser att de skall släppa allting separat som DLC så använder du samma argument som mig, ”du behöver inte köpa”. Försök att övertyga mig att det inte hade gråtits lika många floder och att ”frustrationen” hade varit mindre om alla nya karaktärer bara släppts som DLC istället.
@Nidde: Nej, jag säger inte alls att man bara ska kunna köpa karaktärerna separat. Förstår inte hur du fantiserar ihop att jag skulle fördöma ett rabatterat DLC-paket.
Du får dessutom ta och läsa på lite, för du verkar inte speciellt insatt och kommer med faktafel i dina påståenden. Läs på om hur mycket SSFIV (som jag också tycker var skit) faktiskt kostade, och vad man faktiskt fick. Läs sedan på om vad Capcom gav för anledning till att SSFIV såldes på skiva, och varför UMvC3 såldes på skiva.
Känns som jag sagt allt jag vill få sagt, så jag är klar med att älta i det här nu.
Jag får be om ursäkt att mitt minne svek mig: SSFIV ANNONSERADES till fullpris men LANSERADES till reducerat pris.
Men att fördöma ett rabatterar DLC är PRECIS vad du gjort, bara för att det kräver en skiva. Och det är inte som att spelet inte kommer fungera utan första versionen, så ditt argument om de $60 som spenderats på första spelet är inte giltigt heller. Inte om jämförelsen är SFIV och SSFIV, för där skedde EXAKT samma sak.
Dock väntar jag fortfarande på förklaring varför 10 karaktärer har ett högre värde än 12 karaktärer?
Anledningen sägs också vara att uppdateringen till SSFIV var för stort för att DLCa, vilket jag anser är sämre anledning än att Jorden kastade Earth 2 mot Japan. Om de kan släppa 8GB inFamous via PSN så kan de DLCa det nya i SF. Jag betvivlar att uppdateringarna i UMvC3 skulle ta mindre plats, så om det är godkänd anledning för SF, varför inte för MvC? Bara för att de inte sa att det var en anledning?
Jag skulle vilja, hör och häpna, att det inte skulle kosta så fasansfullt mycket med nedladdningsbara karaktärer och bakgrunder.
$40 är rimligt för att köpa en skiva med originalspelet inklusive uppdateringarna (karaktärer, bakgrunder, you name it) – så som de gjorde med SSF4 – För de som saknar originalspelet.
MEN! Jag tycker att de som redan köpt originalspelet till fullpris ($60) inte ska behöva betala mer än säg kanske $10-20 för att ladda ner patchningar, karaktärer och bakgrunder (och vad nu mer som kan tänkas finnas i UMvC3).
Jag håller inte med alls, för jag tycker ditt resonemang blir ologiskt.
Självklart anser jag att all DLC skall vara så gratis som det går, tolka mig inte fel på det, men den världen lever vi tyvärr inte i.
Men det du säger då är att de som köpte spelet från början, de som såg till att det ens var värt att bygga vidare på, skall betala totalt $70 för UMvC3, medan de som inte köpte första versionen bara skall betala $40? För jag vägrar glömma bort det lilla faktum att även om spelen är väldigt lika och första gruppen spenderar total $100, för att de köpte första spelet OCH köper de andra spelet, att de faktiskt har TVÅ spel.
Att gå in på anledningen till att SSFIV kom till världen går möjligtvis att debattera, men själv ansåg jag att det var väldigt true-to-source med tanke på alla iterationer av SFII som kom; jag var långt ifrån förvånad helt enkelt. Dock så väntar jag fortfarande på en förklaring till varför Tommy anser att det är så himla stor skillnad på UMvC3 och SSFIV, så att det senare blir ett mycket bättre värde.
Att Capcom behandlar Mega Man så här är som att Nintendo skulle ta bort Mario i huvudrollen i ett Super Mario-spel.
Det är ren och skär tragedi.
Jag har växt upp med Mega Man sedan barnsben.
En barnidol och legend förtjänar bättre än det här.
Nidde jag fattar inte alls ditt argument mot Samsons förslag. Den första gruppen som köpte spelet, och som möjliggjorde att UMvC3 skapades, har ju betalat för att spela spelet i ett helt år innan det nya kommer. Javisst de betalar mer men de har också haft mycket mer nöje med spelet.