På sista tiden har esportens steg mot mainstreammassan skett med särskilt långa kliv, och aldrig förr har det nått ut till så många svenskar samt fått så mycket uppmärksamhet i media. Samtidigt växer sig event som EVO större och större. Nu är bara frågan hur stort det kan komma att bli. Kommer det någonsin befinna sig på samma nivå som hockey, golf, tennis eller fotboll? Eller är det för evigt dömt att endast vara en stor del av en nördig subkultur, medan spelare som Jung Woo Seo och Daigo Umehara aldrig kommer ha samma hushållsstatus som Raphael Nadal och Christiano Ronaldo? Det finns saker som talar både för och emot esportens riktiga genombrott. Själv tror jag ett steg mot att tävlingsformen ska bli taget på allvar är att spelare måste börja använda sina riktiga namn i stället för halvtöntiga alias. Visst, det är en del av subkulturen. Men subkulturen betyder inte mycket när det kommer till att ta det mainstream.
Det som enligt mig håller tillbaka esport är svårtillgängligheten. Jag anser mig vara mer insatt i spel än de flesta. Men när jag kollade på en Starcraft II-match för ett par veckor sedan förstod jag inte en enda sak av vad som pågick på kärmen. Då har jag trots allt spelat Starcraft, och har koll på grundstenar som resource gathering och trupproducerandet. Ändå var jag helt förlorad, och visste varken vilka av alla figurer som tillhörde vilken spelare eller vad de gjorde. Detsamma gällde när jag såg min första World of Warcraft-match, och inte förstod en enda sekund av det trots att jag spelat World of Warcraft i tre månader. Sätt vem som helst framför en fotbollsmatch, och genast förstår personen vad som händer och vad sporten går ut på. Utan att behöva förbjupa sig i offsideregeln eller när målvakten får plocka upp bollen med händerna.
Då är Super Street Fighter IV och Counter-Strike mycket mer publikvänliga, och det är såna spel som kan ta esporten till massorna. Spel där vilken åskådare som helst kan förstå vad som händer, medan de allra mest insatta dessutom kan avnjuta de strategiska elementen på djupare nivåer.
Offlineregeln? Är det när alla spelare går av linjen? :p
Ett annat problem med e-sporten är att det går så sjukt fort, kolla på Dota/HoN/LoL t.ex. Man hinner ju knappt uppfatta vad som händer även om man är väldigt insatt i spelen.
Haha, offside, såklart. ^^,
Och jag håller helt med om farten, plus att tv-spel oftast har fler regler än andra sporter. Kommentatorerna har nog mer att göra i esport.
Offline-regeln kan ju också vara när allas iPhone är satt på flygplans-läge!
Dock så måste jag flika in att ”vanliga” sporter också kan uppfattas som att gå för fort för den oinsatte. Handboll och Hockey är bra exempel. Därtill kan krångligheten och känslan av att inte veta vad som händer också ”tränas” bort, oavsett sport.
I mitt fall gäller det amerikansk fotboll, som jag inte fattade ett jota av. Men efter ha plöjt mig igenom samtliga säsonger av Friday Night Lights så har jag också börjat förstå spelets charm, olika roller och regler.
Därför tror jag ändå på esport i förlängningen, men jag tror det kommer dröja ett tag till innan ett större genomslag. Och som du säger så är nog Street Fighter en mer publikfriande esport att se på, även om man inte heller där kanske förstår all teknik bakom matcherna.
Är inte ett potentiellt problem om esport ska kunna jämföras med andra, mer traditionella sporter också att esporten i sig med jämna mellanrum förändras då helt nya spel släpps och blir populära medan andra försvinner?
Hur många kommer att bry sig om dagens esport-spel om 20, 25 eller 50 år? Med fotboll finns det ett gäng närmast legendariska spelare och turneringar att blicka tillbaka på över flera decennier, det finns tydligt etablerade ligor, det finns en gedigen historia inom sporten. På det sättet tror jag det en slags gemensam, stabil grund bland fotbollsintresserade som gör att sporten sträcker sig över flera generationer och blir till någonting större än ”bara” sport. Att sportens förutsättningar i princip inte förändrats under alla dessa år (visst, det FINNS förändringar, men det är fortfarande uppenbart att det handlar om samma sport) tror jag är en starkt bidragande orsak till det. Det finns någonting bestående där.
I esport känns det däremot som att det oftare handlar om spel som är populära under några år tills uppföljaren släpps med helt andra förutsättningar (t ex för att spelföretag vill tjäna mer pengar eller göra ett spel mer tidsenligt med ny grafik) alternativt att något spel i samma genre helt enkelt tar över. Jag ser det därför som svårare att forma en stabil och stark popularitet under ett längre perspektiv för enskilda spel i esport på sätt som andra sporter åtnjuter.
Sen kan jag såklart föreställa mig mer av en kontinuitet om man väljer att betrakta esport i genrer snarare än enskilda spel, med förutsättningen att spelare är kapabla att röra sig i samma genre mellan olika spel utan att tappa i popularitet. Dock tror jag ändå att det blir svårare att jämföra fightingspelare mellan olika decennier än om man gjorde samma sak med fotbollspelare, just för att spelen uppdateras och ibland byts ut mot helt andra.
Eller är jag helt ute och cyklar nu!?
@Kristian: Du är helt ute och cyklar.
Nej, det vara bara lite för roligt att svara så efter din långa och vettiga kommentar.
Jag är helt med dig angående detta.
Frågan är om det går att råda bot på det? Ska man dela upp epsorter till enskilda spel (dagsläget) eller försöka sammanfoga dem i ngn slags OS-liknande sammanhang kanske?
jag fattar t ex inte tjusningen med fäktning eller 100m bananskal men titta på OS är ju skoj =)
Vet inte om tanken håller hela vägen men det känns som att dina exempel: hockey, golf, tennis eller fotboll alla är förhållandevis lättillgängliga. De flesta har testat lite fotboll eller har någon gång stått på en is med en gammal klubba. Tänker att för att e-sport skulle kunna få liknande status skulle det behövas samma typ av spel. Lite enkla ”Super Mario” eller ”Angry Birds” alltså. I nuläget tävlas det ju bara i riktiga hardcore-spel som endast inbitna spelentusiaster har någon relation till.
Även om nästa generations tv-konsumenter har ett annat förhållande till spel är det trots allt förhållandevis liten del som har någon relation till t.ex. Starcraft eller Counterstrike.
Intressant läsning Tommy!
Jag tycker det finns en viss poäng i att jämföra e-sport med traditionell sport. Framför allt tror jag att det är viktigt för spelarna själva och för oss som bevakar scenen att ta den på allvar – även om det ibland görs svårt av utövarna själva, speciellt eftersom många är väldigt unga.
Däremot tycker jag att det inte är helt relevant att försöka passa in e-sporten i samma kategori som traditionell sport eftersom det inte är det. Det är sportens nya uttryck, ett utlopp för nya generationers tävlande. Kanske kan man se det som att e-sport och traditionell sport delar samma stam men sedan grenar ut åt två olika håll?
I så fall kan man se spelbyten och snabbt skiftande profiler som en naturlig utveckling av det.
Spännande framtid hur som helst…
Visst är den snabba utvecklingen och utbytandet ett problem, även om jag (kanske lite naivt) tror den tekniska utvekcklingen kommer stanna av lite nu. Samtidigt har vi ju några fasta serier som Street Fighter, FIFA och Starcraft som varit del av scenen under decennier. Problemet är ju som ni säger att det kan dö ut när som helst, precis som arenashooters i form av Quake och Unreal gjorde — hur starka de än såg ut att vara under sin storhetstid. Den stabilitet som man behöver för att kunna bygga något på finns inte.
Esport lider väl av samma problem som t ex fäktning: det är extremt få som är intresserade av att titta på det, oavsett hur insatta de är. Att det sedan är snabbt och förvirrande gör det ju inte lättare att ragga ny publik.
SC2 är ganska lätt att följa? Det hjälper om man är insatt men kommentatorerna brukar vara väldigt duktiga på att peka ut vad som händer och vad som är skickligt och så vidare. Så upplevde jag det medan jag följde det, nu mera kollar jag inte på så mycket esport. Kollar du utan kommentatorer kollar du fel =D
Cs är ett ganska svårt spel att följa eftersom det visas helt i förstapersons vy mestadels. Att bara kolla på frags är inte så underhållande och det kan vara svårt att hänga med när man byter mellan spelare osv. Kommentatorer hjälper ganska mycket men det känns som att man ändå kanske missar rätt mycket. Inte insatt alls i cs skall tilläggas.
SSF4: AE är väldigt underhållande för den som är lite insatt. Jag tror inte att man uppskattar det så värst mycket om man inte vet vad olika termer är. Det är ett väldigt tekniskt spel även på ganska medelmåttig nivå. Som länkar, fadc, cansels osv. Kommentatorer hjälper häller inte så värst mycket för att få djupare förståelse, men de tillför underhållning som behövs i ett sådant ganska repetitivt spel.
Wow…har aldrig kollat.
Att sluta använda sina nick är kanske ett steg mot mainstream och mer tv vänligt. Jag skulle inte bry mig särskilt mycket om det skulle bli så.
Själv har jag spelat all spel innan jag kollat på proffsen och på så sätt har jag aldrig underskattat dem. Men jag kan förstå hur andra kan se det på det sättet. Och det är faktiskt lite synd.
Mina spekulationer på esport är att det inte kommer att nå samma popularitet som vanlig sport. Förhoppningsvis så kommer det i alla fall växa i och med spelsläpp så som det har gjort med SC2 och till viss del MvC3 och SF4. Och en svensk kanal som sänder esport skulle kunna ge mig en anledning att titta på tv igen.
Men som det är nu så ser jag på speedrunners live, ungefär som tv, samt andra videos på nätet som jag följer.
Sådär, antar att det är mina tankar om detta för nu, tack för en bra skriven text =)
Btw, läste inte kommentarerna innan detta, fail.
Mats
Jag håller inte med dig här. Fäktning känns väldigt marginaliserat, medan e-sportsändingarna lockar hundratusentals tittare varje vecka.
Uppfattar det som att intresset för e-sport bland gamers är väldigt stort och det i sig är en grupp att räkna med.
E-sporten har många kniviga problem att ta tag i för att bli mainstream men jag tror inte att bristande intresse är ett av dem.