Vi hade en hel del att säga om Power-ups från detta år. Så mycket så vi faktiskt blev osams. På Svampriket förespråkar vi vänskap så det gick inte för sig. Vi kristalliserade våra argument och kom slutligen fram till att vi har två vinnare i år. Därför samsas nu Anders och Samson och får var för sig berätta, i samma inlägg, om just sina favoriter

Ice-launch, InFamous 2

Infamous-spelen går tvärt emot den rådande trenden när det gäller Power-ups. När andra spel byter ut svampar och stjärnor mot fetare vapen och mer ammunition så fullkomligt sprudlar det med power-ups i InFamous universum. Inte så konstigt egentligen, då spelen handlar om superhjältar med superkrafter.

Genomgående för både första och andra spelet är att de båda har just en power-up som är så bra, så viktig, att den i slutändan definierar spelet i sig. I InFamous var det förmågan att glidflyga som verkligen öppnade upp spelet och bjöd in spelaren på ett helt nytt sätt. Denna förmåga är intakt även i del två, men som med så mycket annat så vrider man upp reglagen på max i uppföljaren. Ungefär halvvägs in i spelet får du, baserat på tidigare val, möjligheten att skjuta upp dig själv högt upp i luften genom att skapa en rejäl is-pelare under dig själv. I ett sandlåde-spel med starka parkhour-moment blir denna power-up snabbt ovärderlig, inte minst när man kombinerar den med den tidigare nämnda glidflygar-kraften.

Det finns verkligen massvis och åter massvis med power-ups i båda InFamous-spelen, där du kan göra elaka, häftiga och bombastiska saker, men för mig har det alltid varit de krafter som erbjuder mer frihet som i slutändan gett mig mest.

Anders Brunlöf

Mr Toots, Red Faction Armageddon

Visst Anders, Islunch är säkert ball.
Mr Toots är en knähög enhörning som du bär baklänges och när du drar honom i svanen pruttar han en regnbåge som förintar allt.

(droppar micken i golvet)

Samson Wiklund

Bubblare:

  • Tanouki-dräkten, Super Mario 3D LandVi fick vänta i 23 år men när vi åter trädde in i den mystiska dräkten förstod vi vad vi saknat.