Vad som är årets snyggaste spel är aldrig en lätt en uppgift att utse, en del väljer att gå efter teknisk briljans, snygga shaders och annat krafs. På Svampriket tycker vi det är sanslöst tråkigt. Som att ge den snabbaste bilen högsta betyg för komfort ungefär. Nej Snygghet för oss är en kombination av välanvänd teknik, art direction och elegans. Därför är spel som Resistance, Gears of War och andra grafiska muskelverk rätt lätta att stryka från nomineringslistan. Hos oss krävs det mer.
Bastion
Supergiant Games tar hem bucklan i år för sin otroliga charm och sin sanslösa detaljnivå. Det sägs att konceptet med den svävande staden tog fram för att de ville ha isometrisk vy men också se himlen. Det bindgalna receptet ledde till 2011 snyggaste spel, alla kategorier. Om vi ska bryta ner det i fraktioner ser vi först och främst en mjuk och len animation på alla figurer och bakgrunder. Färgvalet sedan osar myspys och för tankarna till Fylke när det är som allra trevligast. Karaktärsdesignen är enkel och tydlig, men med omvälvande djup. Se bara på Zulfs prydliga mörka hår i bjär kontrast mot pojkens rufsiga ljusa. Allt för att förtydliga de kulturella skillnaderna mellan Ura och Caldeonia. Fiendedesignen följer en liknande stig.
Världen som byggs upp under dina fötter bidrar också det till den sköna helheten. Mjuka fina animationer som skapar en rigid men också lätt känsla. Att världen i sig också är fullproppad med gammalt gods, krukor, tyger och annat krimskrams får det verkligen att pirra i oss som spenderat veckor med att förlora oss i charmiga fantasyböcker med lummiga beskrivningar av värdshus med täljda ölkrus och skattkistor av tyger, guld och juveler.
Bastion är en pärla som får gammalt hederligt hantverk att kännas modernt och 2011 utan nostalgikänslor kring tvådimensionell grafik.
Se själva!
Ojoj, vilken diss mot Rayman Origins där på slutet! 🙂
Ser riktigt fint ut, tummen upp för det valet!
btw: Det ska vara bilen och inte bilden i inledningen? Bilder brukar inte ha komfort senast jag kollade
@Dempe: Vad pratar du om? Är du full eller? *vissel-vissel*
Sorry, men ni har inte övertygat mig. Rayman ser mycket mer levande ut än detta. Detta är mest stela ritade träplattor. Ser inte var det speciellt utmärkande kreativa är rent visuellt. Ser ut som vilket tecknat spel till iOS som helst. Ser inte hur det skulle vara bättre än Resistance bara för att det är en tecknad stil istället för polygoner. R3 är ju inte direkt tråkig realism heller utan en färgfylld fantasivärld med starka serietidningsvibbar. Åtminstone har det mycket mer liv. Och exempelvis rayman sprudlar av liv och rörelse. I Bastion ser jag bara döda block som på sin höjd glider in i bild. Fint ritade, visst, men döda.
@Spel-Malmer: Jaha. Tyck så om du vill.
Kirby’s Epic Yarn är min etta! Det var längesen jag spelade något som var så enhetligt men ändå nya fantastiska världar och banor hela tiden. Riktigt, riktigt snyggt. Jag har inte spelat Bastion, så jag kan tyvärr inte uttala mig om det. Det verkar fint iallafall!
God jul! 🙂