”Call of Juarez bjuder på achievement för att döda så många svarta fattiga sluminvånare på en gång som möjligt”
Det är populärt att diskutera kön i den svenska spelbloggosfären. Det är inte lika popuärt att diskutera ras. Visst dyker det upp då och då. Resident Evil 5 är kanske det mest kända exemplet. Men när debatten väl dyker upp, som med Resident Evil 5, tycker jag diskussionerna blir felvinklade till att handla om rasism. Jag tror Resident Evil 5 i grunden handlar lika lite om rasism som jag tror Dead or Alive: Beach Volleyball 3 handlar om kvinnoförakt. Jag tror inte en grupp speldesigners på Capcom sitter och hatar svarta, och därför ville göra ett spel där man skjuter svarta människor i Afrika. Däremot tror jag det handlar om att inte riktigt tänka sig för ordentligt. Att inte på egen hand koppla varför en vit västerländsk man som skjuter ihjäl svarta infödingar i Afrika inte ser så bra ut med tanke på världsdelens historia av imperialism. Visst har vi rätt att förnärma andra, men då tycker jag även vi har ett ansvar att förstå varför de blir förnärmade.

Sedan Resident Evil 5 lade in några lite mer ljudhysade personer här och där i spelet, har vi inte hört mycket kring vita män som skjuter mängder av bruna människor. Ändå är det förmodligen mer vanligt nu än någonsin förut. Det har blivit något självklart. Något som vi tar för givet utan att tänka på det. I tv-spel skjuter vi rymdvarelser, zombies och bruna människor. Nazister är så 10 år sedan. Än en gång, jag säger inte att det handlar om rasism. Men att bruna människor ständigt antagoniseras i så många actionspel borde tas på lika stort allvar som att kvinnor objektifieras i lika stor utsträckning. Jag minns upprörda röster kring Saints Row: The Thirds så kallade ”Whored Mode”, där man både slaktar lättklädda kvinnor. Eller Duke Nukem: Forevers ”Capture The Babe”. Och all den kritiken grundades i något, absolut. Men samtidigt missar vi att spel som Call of Juarez bjuder på achievement för att döda så många svarta fattiga sluminvånare på en gång som möjligt.

”För elva år sedan inleddes en period där mörkhyade muslimer i mellanöstern blev det farligaste som finns”
Man brukar säga att populärkultur speglar samhället av sin tid. För elva år sedan inleddes en period där mörkhyade människor blev det farligaste som finns. Vår tids stora hot, som högerextrema partier reser sig upp mot över hela Europa medan Amerikas republikaner talar om att militarisera sina södra gränser. Max Payne är inte längre kvar i New York, utan befinner sig nu i Sydamerika. Och skjuter en hel del bruna människor. Call of Duty-spelen flyttar från Europas slagfält, och spenderar mer tid åt att skjuta bruna människor i mellanöstern. Battlefield och Medal of Honor följer med. Call of Juarez flyttar framåt i tiden, för att skjuta våra farliga bruna människor i Mexiko. Bodycount — som beskrevs som en andlig uppföljare till Black — flyttar från södra Ryssland och hamnar i stället mitt i ett afrikanskt inbördeskrig, där du sedan skjuter ner bruna människor från båda sidorna. Listan kan göras lång.

Även om det handlar mer om att spegla en tid där droger och olja styr världskonflikterna och inte om att faktiskt pusha en rasistisk agenda, är det upp till utvecklarna att inse när de behandlar känsliga ämnen. Det är till exempel upp till ett spel som Call of Juarez att skildra Mexikos drogkrig på ett ansvarsfullt sätt, vilket man misslyckades katastrofalt med genom att bland annat sprida falska lögner om krigets offer. När spelen går ut på att slakta rymdvarelser och zombies är det inte lika viktigt att lägga skjutandet i samhällskontext. Men i en värld där NASA inte längre skjuter upp raketer verkar rymdvarelser inte vara lika populära måltavlor, och när fokus då skiftas till bruna människor i varma länder kommer det med ett ansvar som jag inte vet om dagens spelutvecklare är redo att axla.