Det är förmodligen ingen som missat att Mass Effect 3 släpptes förra veckan. Det är förmodligen inte heller många som missat allt hat som riktats mot EA och Bioware både innan och efter releasen. När Mats Nylund gästade Svampriket skrev han till exempel om hur Jennifer Hepler attackerats för något hon sagt i en flera år gammal intervju. Och det hon sa var inte ens i närheten av förfärligt. Men efter Dragon Age 2 känns det som att något hände med internets inställning till Bioware, och Mass Effect 3 har fallit offer för massvis av mer eller mindre befogad kritik från fans. Just nu bombas spelet sönder av nollor från användare på Metacritic, och snittet kretsar kring 4-5 beroende på plattform.
Anledningarna till hatet och utdelandet av nollor i betyg är spridda. Vissa användarrecensioner gnäller på slutet, medan andra kritiserar att spelet innehåller homosexualitet. Men en av de vanligaste orsakerna verkar vara att spelet hade DLC (From Ashes) redan från första dagen. Det här är tydligen en enorm dödssynd, och innebär enligt internet att Bioware har skurit bort en del av det färdiga spelet för att sälja det separat. Man köper alltså en ofärdig produkt för fullpris. Jämförelsen att beställa en pizza där två bitar fattas har gjorts. Men är det verkligen så när ett spel inte har en bestämd kvantitet, som en liter mjölk? Är det verkligen fel om DLC-materialet inte fyller ett enormt gapande hål i spelets huvudstory, som är tydligt även för den som inte vet att det finns DLC? Eller om DLC-materialet inte existerade överhuvudtaget?
”It takes about 3 months from ’content complete’ to bug-fix, certify, manufacture, and ship game discs. In that time we work on DLC. DLC has fast cert and no mfg., so if a team works very hard, they can get a DLC done in time to enjoy it with your 1st playthrough on day 1. The content in ‘From Ashes’ was developed by a separate team (after the core game was finished) and not completed until well after the main game went into certification.”
Så om vi lägger ihop Christina Normans förklaring till varför “day one DLC” kan vara så viktigt, med Casey Hudsons förklaring kring hur DLC-materialet till Mass Effect 3 producerades, är det då verkligen något värt att hata Bioware för? Är det verkligen rättvist att bombardera spelet med nollor i betyg på diverse sajter? Jag förstår mycket väl ilska och missnöje när det kommer till hur DLC missköts av vissa utgivare. Jag har själv skrivit inlägg där jag varit på pöbelns sida, som när vi måste betala för att låsa upp material som redan ligger på skivan vi köpt. Men jag tycker inte det här är ett fall där det är rättvist att lyncha Bioware eller Electronic Arts.
Men med det sagt tror jag att de flesta av oss köper spelet som nöjda konsumenter, och att det här (som alltid) handlar om en liten men högljudd skara.
Kul att du tar upp den andra sidan av debatten eftersom de flesta jag pratat med om saken är blinda i raseri. Personligen gillar jag inte alls inställningen att vi som konsumenter på något sätt är berättigade att ta del av allt innehåll till ett spel som utvecklare ens petat på innan release. Jag förstår helt enkelt inte vad den enorma skillnaden är på att dlc:t, om det faktiskt är utvecklat som en separat entitet tänkt att fylla ut en annars ”komplett” upplevelse, släpps dag 1 eller tre månader efter släppet. Mer än att det garanterat lär sälja i färre exemplar i det senare fallet.
Vanligt problem i utveckling att du har en fast deadline men upptäcker att du inte kommer hinna färdigt. Att bryta ut en begränsad del till ett annat team och fokusera på att kvalitetssäkra och leverera i tid med huvudprodukten är en sund strategi. Vad som gjordes fel var det marknadsföriska, att även om sidoteamet blev klara till day-1, hade de kunnat vänta med release av sin dlc. Förmodligen tänkte de på spelarna som alltid vill ha innehåll så snabbt som möjligt.
Detta må förklara varför vi fick Day 1-DLC, men gör det inte mindre irriterande för oss konsumenter. En skitstorm känns oundviklig när man gör sådant och därför även som ett dumt val då Bioware fått mer och mer kritik, speciellt sedan de försvunnit in i EA’s klor.
Lite finess får man väl ändå ha?
Alla jag känner har endast negativt att säga om slutet, det är nästan så jag inte vill ta mig dit själv för hittills har det ju varit så bra. :/
Jag har svårt att köpa argumentet att man ska försena färdig DLC för att folk inte fattar hur spelutveckling går till. Visst, det känns surt när utvecklare låser material på skivan, men det har de ju inte gjort. De har gjort ett spel och när det var färdigt gjorde man DLC. Hade man inkluderat DLCt hade det tagit tre månader längre innan vi fick spelet. och då hade man hunnit utveckla ny DLC.
Det är ett färdigt spel som man har chans att få en expansion på så fort man vill. Var nöjda.
Jag som aldrig laddar ner DLC bryr mig inte så värst mycket. Efter ett jag klarat ett spel så är jag nöjd. Det jag stör mig mest med Mass Effect 3 är att man inte kan importera sitt ansikte om man spelat från det första spelet. Man har en känslomässig relation till din karaktär. Det av något blir jag riktigt bitter på. Det är ju vad en stor del av spelens koncept som känns bortkastat.
Allvarligt! Kommer jag inte kunna spela min Tara Shep?! Varför ha med detta i två spel och sedan slopa?
David:
Vad menar du? Syftar du på möjligheten att importera din karaktär från föregångaren? För det går alldeles utmärkt!
Tommy: Ja, det gör det, dock inte med utseendet. Det får du glatt göra om.
Careface:
Är du helt säker på det? För det upplevde inte jag. Jag kunde välja mellan mitt ansikte från ME2 och defaultansiktet.
EDIT: Efter lite research ser jag att det finns en bugg som gör så att allt utom ansiktsdragen importeras. Funktionen finns alltså, men funkar inte som det ska för några.
Att man delar ut nollor känns ju bara det som ett separat problem. Man straffar ett företag för att spelet inte gjorts på det sättet som man själv vill att det ska vara och det får på så vis orättvisa betyg. Jag må inte gilla day1 dlc för det mesta, men den här gången känns det rättfärdigat. Att sedan ge ett spel en 0 i betyg för enstaka moment visar istället på hur inkompetenta människor är på att betygsätta spel.
Jag känner att spelet kan få sluta hur fan det vill med tanke på hur över-episk resan dit är 🙂
Men visst levererades dag 1 DLC:et på skivan, bara det att det inte var aktiverat, men att EA sa att DLC:et inte var klart alls, när spelet var färdigt?
Det är väl lite trasigt ändå?
Thunis:
http://www.neoseeker.com/news/18564-mass-effect-3-from-ashes-dlc-found-on-disc-bioware-explains/
Bra sajt!
Jag måste säga att jag tycker att det är alldeles utmärkt att fansen klagar och skriker, gärna också backar upp det med att bojkotta tex ME3. Spelbranchen är inte så gammal och företagen letar ständigt efter nya sätt att tjäna pengar och testar också gränserna för hur giriga de kan vara. Borta är den tid då tillverkarna och spelarna var en mysig kompisgrupp som satt och lekte klapplekar. Om Bioware eller snarare EA kunde sälja ME3 i tjugo delar och ta fullpris för alla skulle dom göra det. Tendensen är tydlig, speciellt hos Bioware. Med varje nytt spel tillkommer fler listiga små sätt att tjäna en hacka (sjuttio spänn för en ny squad-mate är väl en droppe i havet, eller?).
Tycker också att det är lite fånigt att prata definitioner; ”bara tre fjärdedelar av dlc:t fanns på skivan alltså är det inte ett dag ett DLC”. Finns det någon naturlag som säger att DLC måste kosta? Istället tycker jag man borde ställa det mot exempelvis skaparna av The Witcher 2, CD-Projekt. Har man köpt spelet får man alla DLC/uppdateringar gratis. För alltid (Regelrätta ev. expansioner undantagna). Jag tror (kanske bara för att jag vill) att detta är en bra strategi, att hålla sig väl med fansen betalar sig bättre än kortsiktiga money grabs.
Därför, fortsätt klaga och kräva så kanske vi åtminstone kan fördröja utvecklingen till den dag när spel är som julkalendrar där vi betalar för varje lucka. Inte bara på grund av det ekonomiska utan också för att vi kommer få bättre spel. Nu tror jag att jag ska gå in på meta critic och ge ME3 en svag trea, utan att ha spelat det.
blutt – Även om de gjorde en Dallas och allt visade sig bara vara en dröm? : D
Franke: Men grejen är att spelskapare inte har det så fett. Faktiskt. De tjänar inga enorma summor och därför går många mindre spelföretag i graven. För varje sålt spel går inte 600 spänn till utvecklarna, som folk verkar tro. Och sen finns det enorm begagnatmarknad som inte ger utvecklarna ett öre.
Om spelskapare skapar ytterliggare material ska de få betalt för det. Varför skulle de ge bort det? Vad är den enorma skillnaden mellan ett stort DLC och en uppföljare? Ska du får ME 2 och 3 för gratis för att du köpte ettan?
Det är en dumsnål logik.
Skrämmande att läsa om hur Jennifer Hepler behandlats…
Anyway, var det bara vi som köpte collectors edition av mass effect 3 som fick day 1 dlc:t gratis?
Jag förstår inte ilskan över day 1 dlc:n över huvud taget, låt bli att köpa skiten bara, ME3 blir inte märkbart bättre eller sämre utan det.
DA2 blev inte heller särskilt annorlunda vare sig med eller utan exiled prince heller.
För er som funderar på att köpa From Ashes dlc:t kan jag hälsa att det innehåller en skitjobbig squad mate som jag mest av allt ville slänga av mitt skepp, men smaken är väl delad…
Slutet på ME3 var förvisso dåligt och förvirrande, men verkligen inte så illa att BioWare förtjänar allt skit dom fått ta på sista tiden.