Jag tänkte det var dags att följa upp lite med hur det går för mitt spelprojekt. För er som är nya kan jag meddela att jag håller på att göra ett tvådimensionellt plattformsspel. Dels för att jag behöver motionera mina programmeringskunskaper, men också för att se om jag över huvudtaget kan.
Detta har hänt sedan sist. Jag har beslutat mig för att jobba i Flash (FlashDevelop för att vara exakt) och att använda Flashpunk-biblioteket eftersom det där finns en massa trevliga genvägar för spelmakare. Jag har också lyckats förstå mig på ett program som heter Ogmo-editor som kan användas för att skapa banorna. Ogmo låter dig placera tiles i ett rutnät och sparas sedan en XML-fil som innehåller koordinater och id för varje ruta i nätet.
Med lite programmeringsmagi kan jag sedan läsa in XML-filen i Action Script och mappa ut min bana genom att loopa genom datan från XML-filen och hämta värdena.
TLDR: Jag kan skapa banor genom att placera block i ett rutnät nu.
Jag har än så länge inte skapat någon egen grafik utan lånar för tillfället från BG:s dundertjusiga bild.
Mitt största problem just nu är att jag valt att arbeta i en miljö som är exklusiv för Windows. Hemma har jag bara en enda Windowsdator och den är så klen att det är drygt att jobba på den. Resultatet blir att jag jobbar på spelprojektet på jobbet efter arbetstid. Jag behöver verkligen skaffa en ny PC i alla fall. Kanske har jag en vettig ursäkt nu?
Såklart har jag minst hälsa. Jag menar, vad hade jag förväntat mig?
Lycka till. 🙂 Flash är ju bra eftersom det är så lätt att göra spelet tillgängligt för alla när det är klart. Kan du inte använda Virtual machine eller Boot camp eller vad det nu finns för möjligheter att använda Windows på en Mac?
Haha, precis som att Diablo 3 inte var ursäkt nog kära Samson! 😉
Bootcamp?
Jag lyssnade åter på X-men avsnittet idag.
Där pratas det om att utveckla ett spel, som vars idé låter skrämmande lik Abobo’s big adventure (efter vad man hört från allt snack)
Är detta projektet resultat av det samtalet? Eller har du fött iden på nytt i efterhand?
Det är alltid intressant att se kritiker ge sig på att skapa någonting eget. Det här ska bli mycket spännande att följa.
I väntan på nästa rapport så får jag väl passa på och utforska övriga Svampriket också, så att ingen obskyr referens undgår mig när spelet väl är klart.
Lycka till.