Så, Dtoid*skribenten Ryan Perez gick i fredags ut med ett antal elaka tweets riktade mot geekkändisen Felicia Day där han mer eller mindre ifrågasatte hennes rätt att existera på nördscenen.
”Kan man egentligen se dig (Felicia day) som mer än en glorifierad Booth babe? Du verkar inte bidra med något kreativt!” Han fortsätter vidare att fråga ut henne både direkt och indirekt (dvs. utan att atta henne) om hon verkligen betyder något över huvud taget och om hon bidrar med något annat än ”personlighet”.
Vad exakt det är för Sixtinskt kapell av kreativt gods Ryan Perez fört in i spelvärlden vet jag inte, för jag vet i ärlighetens namn inte ens vem snubben är. Men som de flesta andra vettiga människor vet jag vem Felicia Day är.
Perez hör inte till den gruppen.
I sin sju tweet långa dagen-efter-”ursäkt” till Felicia Day medger han att han inte har en aning om vem hon är och vad om jobbat med (HINT för de av er som bott under en sten: Dr. Horribles Sing Along Blog, The Guild, Dragon Age 2, Geek&Sundry, mm). Han har alltså hoppat på första bästa kvinnliga profil, utan att veta ens vem hon är, dömt ut henne som oviktig och kallat hennes närvaro i geekosfären för prydnad.
Vid lite vidare eftersökningar har Perez i efterdyningarna av hatet mot Anita Sarkeesia (aka. Feminist Frequency) stått på samma sida som the haterz, dvs de unga (let’s face it) killar som kände sig utpekade och hotade när någon ville prata sexism i spel*. I skuggan av detta super sig Perez full och väljer att veva iväg mot första bästa kvinnliga geekprofil han kunde hitta och förutsätta att hon inte bidragit ett skit till geekulturen helt och hållet på grund av att hon är en snygg ung brud!
Men nog om Perez. Han fick en svinförbannad Will Wheaton efter sig, samt allmän badwill från tumblr och twitter och blev dessutom kickad från Dtoid knappa dygnet efter. Utan att Felicia Day sagt ett ord.
Det jag egentligen vill diskutera är inte (som det säkert kommer komma upp i kommentarerna) om det var rätt eller fel att han fick kicken ”bara” för att han blev full och gav sig på fel supergeekkändis, utan den här jävla mentaliteten om att tjejer som sysslar med geekkultur måste bidra så in i helvete mycket för att få räknas! Ofta måste vi bidra mer än våra kvinnliga kollegor, för de är dem vi mäts mot.
Jag har själv fått höra att jag ju är ”rolig och så” men att Åsa Roos är bättre och främst mer saklig. TROR FAN HON ÄR! För Åsa är Åsum! Vi är inte samma typ av skribenter, vi är inte samma personer alls! Det vore rättvisare att sätta mig upp mot Oskar Skoog, eftersom jag med flit efterapat hans sätt att skriva sina blogginlägg back in the day. Men kvinnor ska mot andra kvinnor mätas, och män, ja, de behöver naturligtvis inte mätas mot andra än sig själva.
Varje kvinna som tar sig in på scenen måste inte bidra med grundomvälvande idéer och färscha kreativa infallsvinklar. Vi får också ta plats av ingen annan anledning än att vi vill.
Mycket av infon och bliderna i den här texten är via TheMarySue.
*Destructoid, här förkortat Dtoid, för att det är så jävla jobbigt att stava i löpande text annars.
* Det är naturligtvis okej att ha den enligt mig idiotiska åsikten att spel enbart är underhållning och inte behöver granskas mer kritiskt än hur grafiken ser ut och styrspaken känns. (<- Kolla! Nyansering!)
Jo, jag vaknade upp för någon dag sedan och hela internet var satt i lågor. Läste vad Perez skrivit, och WOW vad han måste ha varit full när han gjorde det. Det var några av de dummaste tweetarna (?) som jag någonsin läst. Att han sedan @:ade merparten av ranten till Day gjorde ju bara saken ännu värre. Jag menar, kom igen. Sånt gör man inte.
Hans snack om ”att bidra kreativt” är ganska konstigt, eftersom så väldigt få gör det. Även om Day inte skulle göra det, skulle definitivt inte säga att några som skriver om spel gör det. Att D’toid på något sätt skulle göra det är dessutom bara skrattretande. Även inom utvecklingen av spel är kreativitet en enorm bristvara, och allt framgångsrikt kopieras oftast bara av mindre framgångsrika.
Intressant nog tycker jag att Day ÄR en av dem som visat vägen framåt. Kanske inte för spelbranschen som sådan, men för nördar i allmänhet. Hon har haft en ganska fascinerande resa från en nobody som resten av oss, till sin nuvarande status som (mer eller mindre) nörddrottning. Hon är inte där ”bara för att”, utan som ett resultat av bra, nytänkande initiativ. Hon hittade en intressant vinkel, gjorde en show kring den, och fick en massiv publik från det; och har därefter fortsatt leverera inom olika format. Att hon sedan blir ifrågasatt på ett kreativt plan är förbluffande.
Antingen vet han det här om henne, i vilket fall hans slutsatser är rent idiotiska; eller så vet han inte det här om henne, i vilket fall hans utspel mot henne är lika idiotiska. Han försatte sig verkligen i en lose-lose-situation, där han oavsett vad han gör (med all rätt) ser ut som en praktarsle.
Felicia Day är awesome.
Håller med om alltihop och tycker det är rätt att sparka honom. man vill ju inte ha uppenbart bränd och otrevlig personal.
Men roligast i ditt inlägg är ändå…
*Destructoid, här förkortat Dtoid, för att det är så jävla jobbigt att stava i löpande text annars.
…eftersom det bara används en gång i texten 🙂
Holmberg: NÄHÄ, hela TVÅ gånger används det! 🙂 (Det var fler i orginalversionen av texten, men den är rätt kortad nu)
Jag skulle kunna fylla hela kommentaren om hur mycket jag önskar att Felicia Day var min bästis, eller hur mycket jag önskar att hon fanns när jag var ung back in the day, vilken fantastisk förebild hon är och hur mycket jag beundrar henne.
Har en fråga. Är det verkligen så att vi tjejer endast mäts mot andra tjejer? Bara? (Funderar genast på vem jag jämförs med eller mäts mot.)
Sedan hängde jag inte med alls. Vem har Felicia Day mäts mot? Eller hur kom du in på den grejen? Var det att hon var tvungen att bidra massa extra?
Jag älskar att det blir shitstorm så fort saker som detta händer (även om vi normala dödliga inte har samma backup). Förut var det hela tiden tjat om att inte mata trollen. Nu verkar folk inse att det måste lyftas fram och visas upp, inte tystas ner. Det handlar inte om att ”mata” utan att ”hantera”. När det inte tystas ner så blir effekten att a) det diskuteras, b) folk ser att detta sker och förstår att det inte är överdrivet, c) andra ser att de inte är ensamma, d) folk lär sig att tänka om och förstå.
kram <3
ps Du är lite som hon Malin på Svampriket, du vet hon som är rolig, intressant och smart. Jättelik henne faktiskt, ganska unik stil sådär.
Frances: Inte endast, men ofta. Och i det här fallet har Felicia Day inte mätts mot någon annan tjej, det var en del i det utvecklare resonemanget om att konstant behöva bidra som tjej.
Och jag håller med dig angående hela inte-mata-trollen-mentaliteten som tycks böra luckras upp, åtminstone i vissa frågor!
Hur kan någon som jobbar på en gaming sida, inte ha någon aning om vem hon är?
Enbart där gjorde ju HR avdelningen ett grymt misstag med sin rekrytering.
Varför ska man kunna någonting om branschen man ska jobba inom? Det är ju bara dumt….