Så visar det sig att Onlive faktiskt inte gick vägen, utan blev uppköpt samt att tidigare anställda istället blir uppraggade av Sony. Huruvida det är något positivt eller negativt för spelindustrin som helhet låter vi vara osagt. Däremot så berör den här den här typen av digital distribution oss föräldrar. I dagsläget där alla spelföretag verkar vilja gå den digitala vägen för att distribuera sina spel för att på så sätt slippa onödiga extrakostnader, skapa bättre skydd mot piratkopierare och ge konsumenten lättare tillgänglighet så är det förvånansvärt få familjer som slutat att besöka spelbutikerna. Ja, till och med leksaksbutikerna säljer spel för hutlösa priser som föräldrarna nappar på. Så varför är det då så att vi fortfarande ser hur spel köps för grymt mycket högre priser än vad vi prismedvetna köper dem för?
För det första så är företagen smarta. De lägger ut spelen så att de är väl synliga för barnen, och hur många gånger har man inte som vuxen fått ta sig tiden att följa med sina barn in i en leksaksaffär eller en spelbutik bara för att titta på leksakerna och spelen. Där är spelen något som man kan ta på. Man ser direkt vad det är för produkt som man får, och man kan dessutom prata med personalen om något är oklart. Speciellt i spelbutiker så är detta en bonus. Omedvetna föräldrar går in i en butik och ställer frågor kring spelen och bemöts då ofta av trevlig personal som sedan får familjen att köpa spelen. Det man borde göra istället är att gå vidare och se ifall man kan hitta det billigare någon annan stans, men läget på butiken gör ofta att man inte orkar eller har tid. Det jag och min fru brukar använda oss av då är prisjakts egna applikation som i alla fall kan göra en hyfsad prisjämförelse på plats. Det enda som krävs är en smartphone med kamera.
För det andra så finns det föräldrar som inte har en aning om att man på internet kan finna spelen för halva priset, vilket är guld värt när man är förälder, och speciellt om man har flera barn som vill dela på ens dyrt förvärvade slantar. Tyvärr så finns det här en misstänksamhet mot att betala på internet. Många föräldrar är oroliga för att använda sig av de här tjänsterna på grund av rädslan för att förlora mycket mer pengar än det var tänkt. Sedan så finns det helt enkelt de föräldrar som inte alls kan använda sig av sina kort på internet. Många familjer kan ha skulder som ligger och guppar, vilket gör att det finns en hel del onlinebutiker som nekar dig rätten att handla hos dem med kreditkort. Många gånger så kan det ganska lätt åtgärdas i och med att både Sony och Microsoft har kort som man kan köpa i spelbutiker som är laddade med pengar, vilka man sedan använder sig av för att handla i deras virtuella butiker.
När man tittar på tidigare stycken så kanske det inte är så konstigt att till exempel Nintendo kan sälja sina spel till högre priser än sina konkurrenter när en stor del av deras publik består av barnfamiljer och fans. Men den digitala distributionen har även den en lång väg att gå för att göra det till ett attraktivt alternativ för familjerna. De kan till exempel börja med att sänka priserna lite. Deras utgifter är ju som sagt minskade, bara rätt att vi också får en del av kakan.
Det jobbigaste är dock för alla föräldrar som måste lägga ned tid i all den här nya tekniken. För mig som spelar själv så blir det mer av ett intresse, men för andra föräldrar som lever ett dubbelliv med egna intressen samtidigt som man skall ta och intressera sig för barnens, så kan det bli problem. I och med detta så tror jag att den digitala distributionen kommer att ligga på halvfart en tid fram över där de så kallade hardcorespelen kommer att synas mer på den digitala marknaden och barnspelen mer som en fysisk kopia. Den digitala distributionen är som sagt inget för dagens familjer. Inte än i alla fall.
Det är synd att inte den digitala distributionen tagit riktig fart. Själv är jag ett stort fan, det behövs inte många repade spelskivor eller dvdfilmer (tror vi är uppe i fem-sex stycken) för att inse fördelarna med digitalt och barn, är de klåfingriga behöver de inte många sekunder för att hitta på satty… tok. Samtidigt lider den digitala marknaden av rejält stora fel på prissättningsfronten precis som du säger. Att Mass Effect 3 idag kostar 699 spänn på PSN, förövrigt precis samma pris som vid lansering, är inget annat än ett stort skämt.
Ännu mer basic är att man som utgivare väljer att släppa sitt spel på en plattform som inte omöjliggör att presumtiva kunder kan inhandla deras spel när de vill. Att lansera ett spel exklusivt på en tjänst som enbart tillåter sina kunder att inhandla den under fyra timmar om dygnet är inte ekonomiskt försvarbart om de samtidigt kan släppa sin produkt på en annan, seriös nättjänst – t.ex den som Sony eller MS tillhandahåller. Det är ju helt uppenbart att Nintendå inte har en jävla susning om hur den digitala distributionen har utvecklats de senaste åren när de omedvetet alienerar en väldigt stor grupp spelare på det här viset.Jag trodde först att du var ironisk, för inte fan kan man väl försvara det här? Är du seriös?
@Freddie Daniels: Vad och vem argumenterar du mot/för? jag får inte uppfattningen att du och Robert för samma diskussion.