Det har i skrivande stund bara gått några dagar sedan Steam Greenlight lanserades. För er som inte vet är det en funktion där folk får rösta upp indiespel som de tycker ser intressanta ut, och rösta ner spelen som verkar ointressanta. Spelen som röstas upp får läggas upp på Steam för försäljning, medan spelen som röstas ner eller inte får tillräckligt med uppröster blir dömda att försvinna bland fördömandets svarta skuggor. Det är i grund och botten en jättebra tanke som ger indiespel en plattform att uppmärksammas via. Men jag ser även några problem med den här metoden.
Är inte poängen med indie att det är något som står utanför mainstreammassans ”mass appeal”?
Valve är ett företag, och jag förstår varför ett företag vill göra det lätt att lyssna på vad sidan med flest plånböcker har att säga. Men samtidigt, är inte poängen med indie att det är något som står utanför mainstreammassans ”mass appeal”? Utanför det kommersiellt bekräftade som kan marknadsföras med en trailer och några textrader. Jag förstår att det inte går att lägga upp alla världens indiespel på Steam, och att man måste plocka och välja. Men finns det inte ett bättre sätt att göra det på? Just nu avgör användarna ett spels öde utifrån en begränsad mängd information. Och det är ganska tydligt att alldeles för många röstar ner spel efter att de bara kastat ett öga på några screenshots.
Det är inte Greenlights fel att så många dömer ut spel på grunder baserade på missförstånd och brist på information. Och jag tror det kommer bli bättre med tiden, då de oseriösa användarna inte tycker den sprillans nya tjänsten är spännande längre. Men som det är nu råder jag hoppfulla indieutvecklare att vänta med att lägga upp sina spel på Greenlight, tills man slutat rösta ner skiten ur titlar med okonstruktiva och felaktiga motiveringar som ”OMG MINECRAFT RIP OFF”, ”GAY JRPG” eller ”UGLY GRAPHICS”. Med allt hat som Dust: An Elysian Tail fått för sin furrydesign är det inte svårt att se att det spelet hade blivit nedröstat till glömska.
Att 10 000 personer ogillar ett spel har ingen inverkan så länge som det finns 10 000 som gillar det
Kanske borde man avlägsna nedröstningsfunktionen. Jag vet att den ska hjälpa att sortera bort spelen som ingen borde ödsla sin tid på. Men i mitt huvud känns det lite som att man skulle kunna dra bort pengar från Kickstarterprojekt man inte är intresserad av. Att 10 000 personer ogillar ett spel har ingen inverkan så länge som det finns 10 000 som gillar det. Spelet kommer ändå köpas av 10 000 användare. Ta bort nedröstningsknappen, och slipp nedröstande troll. Den som inte är intresserad av spelet kan då helt enkelt avstå från att rösta utan att skada spelet med negativitet. En kund som
inte vill köpa ska inte ta ut en kund som
vill köpa.
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade
Jag håller med. Greenlight är ett i grund och botten bra initiativ från Valve, men nedröstningsfunktionen känns bara fel. För mig finns det två lägen när jag bedömer ett spel: ”Yay!” och ”meh” – eller, i Greenlight-termer, ”rösta upp” och ”rösta inte alls”. Jag ser inte riktigt vad för funktion nedröstandet skulle fylla, som icke-röstandet inte egentligen redan fyller.
Nedröstandet fyller ju funktionen att Steam inte behöver ta in alla spel för försäljning. De kan välja och vraka mellan de spel som fått mest röster.
Publiken idag vill ha en chans att rösta ner ett spel som de ogillar. Att man sedan kan missbruka detta system för att samlas i en grupp och rösta ner ett spel och rösta upp ett annat är ju en annan nackdel till detta system.
Men men. Jag väntar och ser hur detta utvecklas innan jag fäller några mer kommentarer.
Sammanfattningsvis är väl problemet att det inte kostar något att rösta (måste inte röra sig om pengar). Jämfört med till exempel Kickstart.
Henrik: Fast att skippa nedröstningen förändrar ju inte den punkten. De kan ju fortfarande välja ut vilka spel de vill ta in i för försäljning baserat på antal röster.
Fick mig osökt att tänka på en banderoll jag ser från pendeltågsfönstret. ”hata DIF” står det på den. Inte ”älska AIK”.
En absurd tanke, man ska trycka ner motståndare istället för att lyfta ens hjältar.
Et tu, Newell?
Arvid: Jo precis. Men då är det inte officiellt att ”många hatar det här spelet och vill aldrig ha det på steam”.
Då är det bättre att ha alternativen som Tommy skriver: Rösta för att du vill ha spelet på steam eller rösta inte alls. Bort med ogillandet och nedröstandet.