Det hÀr Àr ett sÄnt dÀr inlÀgg som jag riskerar att fÄ mycket skit för. Men jag har inte skrivit ett sÄnt inlÀgg pÄ vÀldigt lÀnge nu, sÄ jag tar den risken. Jag kan dessutom inte lÄta bli att skriva det nu nÀr nÄgot som jag har tÀnkt pÄ lÀnge plötsligt dyker upp i Sverige. Det jag talar om Àr den vÀldigt kompisvÀnliga relationen mellan speljournalister och utvecklare. De senaste Ären Àr det nÄgot som jag mÀrkt av mer och mer. Jag vet inte om det Àr vanligare nu Àn det var förut, men jag tror det Àr nÄgot som mer eller mindre alltid pÄgÄtt. Kanske uppmÀrksammar jag det mer nu nÀr jag sjÀlv skriver om spel, och uppmÀrksammar bÄde speljournalistik sÄvÀl som utvecklare mer.
Jag ser honom mer som ett PR-verktyg Àn en speljournalist
NÀr jag till exempel började lyssna regelbundet pÄ Giant Bombcast mÀrkte jag snart hur sajtens speljournalister talade om spelutvecklare som gamla vÀnner. Hur de som befunnit sig i spelindustrin lÀnge ofta kÀnner varandra personligt, och har gamla anekdoter om krogrundor att berÀtta. Ett jÀttetydligt exempel pÄ det hÀr Àr Gametrailers Geoff Keighley, som förmodligen Àr det starkaste exemplet pÄ en speljournalist vars objektivitet jag har vÀldigt svÄrt att lita pÄ. Keighley fÄr inte bara access för att Gametrailers Àr en stor sajt, utan Àven för att han (helt öppet enligt eget erkÀnnande) Àr vÀn med utvecklare. Du har förmodligen aldrig sett Keighley stÀlla en stor utvecklare mot vÀggen. Jag ser honom mer som ett PR-verktyg Àn en speljournalist.
Visst Ă€r det OK att stĂ„ pĂ„ god fot med utvecklare och utgivare. Jag hoppas till exempel att Ludde Ă€r trevlig och skapar bra relationer med utgivare, och förstĂ„r till och med om Giant Bomb-killarna hĂ€nger pĂ„ en pub med Tim Schafer efter E3 (Jeff Gerstmann har visat integritet nĂ€r han gav âlĂ„gtâ betyg till till Kane & Lynch trots att Gamespot och Eidos hade affĂ€rsavtal för att promota spelet). Men jag kan till exempel inte riktigt lita pĂ„ IGN:s objektivitet och opartiska omdöme nĂ€r en av deras anstĂ€llda (Jessica Chobot) Ă€r med som en karaktĂ€r i Mass Effect 3. Speljournalister Ă€r redan ökĂ€nt usla pĂ„ att syna, ifrĂ„gasĂ€tta och kritisera spelindustrin. SĂ„nt hĂ€r hjĂ€lper inte.
Speljournalistik har lagt ribban sÄ lÄgt att vi inte ens tÀnker pÄ att det Àr meningen att speljournalister ska vara objektivt synande
I tisdags fick jag höra att LEVELs hyllande, skickliga och rikskÀnda speljournalist Thomas Wiborgh ska börja jobba som Head of Communications för den svenska spelutvecklaren Avalanche. Jag tÀnker inte sitta och sÀga att Wiborgh givit Avalanche speciella förmÄner genom Ären för att han sÀger sig gilla företagets anstÀllda personligen och nu jobbar för dem. Jag tror inte det hÀr var nÄgot planerat som nÀr politiker röstar för att avreglera en industri och tvÄ Är senare fÄr ett vÀlbetalt jobb inom sagd industri. Wiborgh skriver dessutom att han Àr medveten om att hans fortsatta spelrecenserande kompliceras. Nej, allt jag sÀger Àr att det Àr sÄnt hÀr som inte ser sÄ bra ut, och enda anledningen att ingen reagerar Àr för att speljournalistik har lagt ribban sÄ lÄgt att vi inte ens tÀnker pÄ att det Àr meningen att speljournalister ska vara objektivt synande.
Jag tycker bara det Ă€r nĂ„got vi ska vara vaksamma över. Thatâs all.
Gilla detta:
Gilla Laddar in âŠ
Relaterade
Ăr recensioner objektiva?
Speljournalister ska vara objektivt synande. Jag förstÄr vad du sÀger, men det Àr inte sÄ tydligt. Journalister ska inte vara backade av utvecklare de sedan ska recensera. Recensionerna dÀremot Àr alltid utifrÄn journalistens personliga tycke och smak och utifrÄn dennes referensramar och erfarenhet. Det finns inga objektiva recensioner men journalisterna mÄste vara objektivt synande.
Ps. Jag hÀngde mer upp mig pÄ att Thomas Àr mannen som inte tycker det Àr fel att objektifiera boothbabes. Men Avalanche har fortfarande à sa Roos och det faktumet Àr vÀrt mycket för dem och för hela industrin.
Jag tycker inte att man kan jÀmför speljournalister med vanliga nyhetsjournalister som jobbar pÄ DN, Expressen eller GP.
Det Àr tvÄ helt olika saker och det skrivs med olika syften.
Nyhetsjournalister ska absolut försöka vara sÄ objektiva som möjligt. De kan granska, grÀva och hitta fult spel bland politiker med mera.
Men speljournalister skriver och recenserar underhÄllning. Och jag anser att det Àr stor skillnad mellan politik och underhÄllning och det blir konstigt om man ska jÀmföra sÄ vitt skilda saker.
Visst, vissa speljournalister pÄverkas sÀkert och sÀtter ett högre betyg pÄ ett spel för att de kÀnner utvecklaren personligen. Men denne utvecklare kÀnner inte alla speljournalister och Àr det inte ett bra spel sÄ kommer det dÀr lÄga betyget inte spela nÄgon roll om man jÀmför med alla andra recensioner.
Speljournalister skriver om nÄgot som de Àlskar. De skriver om underhÄllning. De skriver hur mycket de roas av de spelen som de skriver om. Medan nyhetsjournalisters uppgift Àr att skriva om samhÀlleliga problem, de Àr dÀr för att rapportera om olÀgenheter.
Trots att de delar namn – journalister, sĂ„ gĂ„r det inte att jĂ€mföra dem. TvĂ„ helt olika grejer med tvĂ„ helt olika syften.
@frances: Recensionen Àr givetvis subjektiv, men det övriga rapporterande ska vÀl strÀva efter objektivitet? Om man ska kallas journalist i alla fall?
Annars Àr man en spelkritiker eller likn.
Samson, ja det var det jag var ute efter! Tyckte bara det inte var sÄ tydligt, men kunde tydligen inte göra det tydligare heller. Tydlighet-tydligschmet.
@kladdkaka: Jag skulle dÄ aldrig kalla den du beskriver för en speljournalist. Den gruppen kallar jag spelkritiker.
Att recensera spel objektivt Ă€r bland det svĂ„raste som finns, tycker jag. En recension borde vĂ€ga lika mycket i objektivitet som subjektivitet, de personliga inslagen Ă€r ju det som förvandlar en artikel till en recension/krönika m.m. Jag gör alltid mitt bĂ€sta i mitt spelrecenserande för att inte klassas som partisk. För mĂ„nga kan detta sĂ€kert vara svĂ„rt att tro och jag Ă€r medveten om vilken plats jag sĂ€ger detta frĂ„n dĂ„ publikationen jag skriver för har ordet ”Nintendo” i namnet. Det betyder dock inte att mitt spelande kretsar kring Nintendo, bara att jag Ă€r intresserad av Ă€mnet.
Problemet för recensenter blir vÀl nÀr det blandas in stora summor pengar och de tvingas ta nÄgons parti. DÀrför Àlskar jag spelbloggosfÀren dÄ den erbjuder ett annat perspektiv och blir ett komplement till de stora spelportalernas recensioner, nyheter m.m.
Bra skrivet
Jag gillar slutklĂ€mmen, ”det Ă€r nĂ„got vi ska vara vaksamma över.” För det har du helt rĂ€tt i.
Ăven om jag mĂ„ste sĂ€ga att sĂ„ illa som ”vanlig” journalism Ă€r det lĂ„ngt frĂ„n att vara. För den man ju nĂ€stan redan förlorat hoppet om för lĂ€nge sen.
För min del sÄ har har den enda anledningen att jag har lÀst speltidningar och liknande hemsidor alltid varit för att fÄ nyheter och bakgrundsfakta över spel och aldrig recensionerna.
Jag tycker alltid att deras recensioner aldrig har varit riktigt kritiska, utan alltid ganska mycket medhÄrs och sÄ kommer det antagligen alltid vara tills vi fÄr en publicservice speltidning/hemsida.
Det Àr ju dÀrför sidor som svampriket finns, för det Àr hÀr man fÄr rakt igenom Àrliga bedömningar.
Och jag ska igentligen inte skriva det hĂ€r för jag missade chansen att sponsra men… KAN INTE SVAMPPOD FYRKANT KOMMA SNART!!! =)
Det Ă€r en av mĂ„nga andledingar som gör att jag inte kan kĂ€nna mej hypade för spel lĂ€ngre…
Intressant inlÀgg, Tommy, och verkligen nÄgot som Àr viktigt för oss att tÀnka pÄ. Jag har förstÄtt det som att det Àr nÄgot som Àr mycket mer utbrett i staterna. Det verkar som att det dÀr Àr mer eller mindre kutym att utvecklare/utgivare betalar skribenternas resor och uppehÀlle pÄ mÀssor som E3 etc. Sen har de Ä andra sidan en helt annan syn pÄ pressetik och objektivitet i USA, och de Àr inte alls lika strikta som vi hÀr i Sverige som ofta stoltserar med att vi försöker vara sÄ objektiva som möjligt i alla situationer. Men det Àr nÄgot som Àr viktigt att ha i Ätanke i allt vi gör som speljournalister (eller spelkritiker eller skribenter, kalla det vad du vill).
Sedan tycker jag inte att man ska jÀmföra speljournalister med nyhetsreportrar, utan det ligger i sÄ fall nÀrmre nöjesjournalistiken dÀr det inte heller Àr lika strikt. Dock ska vi vara klara över att liknande fenomen förekommer inom nyhetsjournalistiken ocksÄ. Det finns massor med exempel pÄ nÀr kommunreportrar spenderar mer tid med politikerna pÄ kommunhuset Àn med sina kollegor pÄ redaktionen och sÄledes blir lite för goda vÀnner med dem de ska granska.
Also, nĂ€r ska folk sluta krĂ€va ”objektiva” recensioner? Recensioner Ă€r Ă„siktsjournalistik, precis som krönikor, och det Ă€r just det, skribentens Ă„sikt, som Ă€r det viktiga.
Pöss pÄ er!
Henrik: Det var vÀldigt fint skrivet! Det vÀrmer oss alla. Svamppod fyrkant har en ETA i slutet av september.
T4: SĂ„ du hypade inte Transformers: Fall of Cybertron? đ
Henrik Alriksson: Vinklingen behöver inte ske enbart i recensioner och dess betyg. Har en journalist en god relation med anstÀllda pÄ en spelstudio Àr sannolikheten förmodligen större att h*n tÀcker deras spel bÀttre.
Daniel Jonsson: jo han kan ju fÄ mera bakgrundsfakta och teamet bakom spelets tankar men recensionen av spelet har ÀndÄ stora risker att inte bli fullt kritisk som den skulle kunna vara om inte just det företaget har ett ton med reklamplatser i tidningen/hemsidan (Àr jag gammal om jag fortfarande anvÀnder ordet hemsida?). SÄ det Àr det mer ett kompliment för mig iaf.
FörlÄt, jag menar han/hon.
Liten mansgris som smet ut
Enligt mig ska spelkritiker vara subjektiva, men samtidigt objektiva mot subjektiviteten… hur det nu gĂ„r ihop! Sen finns det sĂ„klart vissa aspekter dĂ€r jag tror de flesta Ă€r överens om vad som Ă€r bra och dĂ„ligt, t. ex buggar eller rent teknisk grafik.
AppropÄ Giant Bomb sÄ avstod de faktiskt frÄn att recensera Bastion, eftersom de enligt sig sjÀlva var sÄ bra polare med utvecklarna att det skulle kunna pÄverka deras bedömning. Oerhört klokt beslut som fler kanske borde ta efter för att lösa problemet inlÀgget beskriver. Jag Àr skeptisk till att det skulle röra sig om mutor hit eller dit, Ätsminstone hÀr i Sverige, utan tror att enbart de personliga relationerna mellan utvecklare och kritiker kan trassla till det lite för folks omdömen vare sig man Àr medveten om det eller inte.
(Sen nÀr det var dags för GOTY 2012 sÄ slÀppte Giant Bomb sin princip, och vips sÄ var Bastion runner-up i en hel drös katogorier och tredje bÀsta spel totalt, men det Àr en annan historia).