Förra månaden släpptes Mirror’s Edge på PSN. Jag vill tro att det är EA som doppar tårna i vattnet för att känna av temperaturen. För att testa om det finns intresse för en eventuell uppföljare. Det är såklart bara önsketänk, och det verkar som att Mirror’s Edge 2 är dödförklarad. Och det är kanske lika bra. I alla fall som spelklimatet ser ut nu. Det känns som att det togs fler risker när den här generationen var någorlunda ung. Speciellt från EAs sida. Men är det ändå inte lite konstigt att Mirror’s Edge bara fått ett litet smartphonespel medan Dead Space från samma år redan har två uppföljare och två sidospår?
Vad skulle hända om Mirror’s Edge 2 släpptes? Hur skulle Mirror’s Edge 2 ens se ut? Skulle man våga löpa hela linan ut med konceptet, eller skulle det finnas ännu fler påtvingade vapenstrider? Jag misstänker att ett Mirror’s Edge 2 skulle ha en större publik än EA verkar tro. Spelet har hängivna fans, och jag ser alltid unga tjejer cosplaya som Faith. Visst, det beror kanske delvis på att det är en ganska enkelt dräkt. Men det känns ändå som att spelet blivit lite av en kultklassiker, som genom åren ackumulerat en fanbase som inte fanns där från start (men två miljoner!). Fast kanske är det så vi borde låta det vara. För det finns ju något lite vackert med att låta en säregen och originell titel komma, sätta sina spår, och försvinna.
Jag kan personligen inte förstå varför man inte skulle vilja göra en uppföljare till Mirrors Edge. När det kom ut tyckte jag det var det absolut coolaste spel som någonsin gjorts. En asgrym parkour-tjej som hoppar mellan höghus. Det bästa hade varit om de hade skippat skjutandet och att hon enbart klarade sig med akrobatik och kanske lite melee med en kniv eller nåt. Men genren har ju också utvecklats ganska mycket sedan dess och att göra om detta äventyr nu med bättre kontroller skulle vara helt underbart, ett garanterat köp från mig åtminstone ..
Faith Cosplay: bit.ly/TPwExN
Magnus: Det ska tydligen gå att klara spelet utan att använda vapen. Det var en achievement man kunde plocka har jag för mig.
Aw shit, jag måste spela klart det spelet!
Men jag hittar inte ut ur det där jävla byggställing rummet nära slutet och jag hittar fan inte up!
Och har inte plats för det på hårddisking så hej hej.
Men Faith är en av dom snyggades tjejerna denna gen.
Jag förstår inte alls vad du menar med påtvingade vapenstrider. Spelet är menat att flöda, vapen gör dig bara klumpig. Spelar man det som ett FPS så spelar man inte som det är tänkt.
@Tobias – Är en som jag och Tommy, dvs en medioker Tvspelare och inte 1337, blir det lätt att en blir påtvingad saker i spel. Det handlar inte om att vi spelar fel. Vi är helt enkelt dåliga.
@Ludde – Nja, i det här fallet är faktiskt spelet byggt för att du inte ska skjuta, har inget med l33t att göra. Vapen gör dig långsammare och det är nästan alltid bättre att kasta vapnet direkt om du får tag på ett vid en nedtagning av en fiende.
@Tobbe – Jag har spelat Mirrors Edge. Jag vet att det är menat att en ska ”rusa” istället för att skjuta.
Tobias:
”Vapen gör dig långsammare och det är nästan alltid bättre att kasta vapnet direkt.”
Nästan räcker.
Titta på speedrunrekordet av spelet.
Ja visst skjuts det ibland för att spara tid där men det är ju knappast påtvingat. Jag förstår dock din grundoro inför en uppföljare i att de skulle lägga större fokus på just skjutande, vilket imo skulle förstöra hela poängen med Mirror’s Edge.
Tobias:
Nu ska jag citera dig.
1) ”Vapen gör dig långsammare”
2) ”visst skjuts det ibland för att spara tid”
Fniss. 🙂 Problemet här är nog våra olika definitioner av ”påtvingat”. Du kan spela hela Street Fighter II med Zangief utan att någonsin sparka. Men det innebär inte att elementet inte är del av spelmekaniken och speldesignen, i den mån att det är tillgängligt och stundtals till din förmån. Jag menar det alltså inte så bokstavligt som du verkar tolka det. Jag menar alltså inte att det är påtvingad på det sättet som det är påtvingad att vicka styrspaken åt en riktning.
men ditt drygo, jag menar ju såklart… äh jag lägger ner 😉
Vad är det som försvaras? 2 miljoner sålda, kultklassiker, bra mottagande av spelpressen när det släpptes. Jag skulle säga att det är ett gott betyg till ett spel som är lite utanför ramarna.
Helt dödförklarad är väl ändå inte en uppföljare. Det har ju dykt upp uttalande från folk på EA senaste halvåret som sagt att de skulle vilja göra en uppföljare och funderar på hur en sådan skulle te sig.
Bara för att inte gör en genast utan kanske försöker komma på hur conceptet ska kunna förnyas så betyder ju inte det att det inte skulle kunna komma.
Jag klarade aldrig Mirror’s Edge men visst är det ett underbart spel, även om jag har vårt för delarna där folk skjuter på mig.
Men kan man inte utveckla konceptet till något mer än originalet så är det inte någon mening att göra samma sak en gång till.
Electronic Arts och Dice säger ju ständigt att de vill göra mer Mirrors Edge. Jag ser i alla fall gärna mer av den är IP’n.
SÅ JÄVLA BRA SPEL!!!!111 ett ett
Victor: Det stämmer. det är en achievement jag tog an mig att få samtidigt som jag klarat spelet första gången!
helt klart värt!
PS. detta ska jag spela på torsdag så jag är peppad inför GameX på fredag! DS
Som ny spelare av TV- och datorspel var Mirror’s Edge det första spelet jag klarade ut, det vore fantastiskt om de kunde komma loss med en tvåa.
…dessutom kan jag inte låta bli att gilla att Faith är vettigt klädd.