Jag spelar just nu Dead Island pÄ Xbox, en vÀlgjord förstapersonsskjutare fylld med galna ryssar, kÀnslosamma kvinnor med Slitz-kroppar och handlingskraftiga sköna snubbar. Okej, vad Àr poÀngen tÀnker du, det lÄter vÀl som ett helt vanligt spel? Det Àr precis det som Àr min poÀng. Mer om det strax.
Sammanfattningsvis kan man sĂ€ga att vi tar vĂ€ldigt mycket för givet och reagerar instinktivt nĂ€r nĂ„got inte stĂ€mmer överens med vad vi anser vara ânormaltâ. Det Ă€r problematiskt inte bara för att det tenderar att straffa normbrytande beteende utan Ă€ven för att vĂ„r uppfattning om vad som Ă€r normalt ofta helt enkelt inte stĂ€mmer sĂ€rskilt vĂ€l överens med verkligheten, sĂ€rskilt inom populĂ€rkulturen.
Dead Island till Xbox Àr tyvÀrr representativt för hur, ursÀkta uttrycket, bedrövligt det kan bli nÀr man har ett gigantiskt utvecklingsteam men ingen som förhÄller sig kritiskt till normer. Jag nöjer mig med att ta upp ett par dem som reproduceras i spelet. MÀnnen Àr genomgÄende handlingskraftiga medan kvinnorna Àr knÀckta, hysteriska eller galna. Eller en kombination. MÀnnen har realistiska kroppar medan kvinnorna Àr stöpta i samma Barbie-mall och iklÀdda minimala baddrÀkter. Samtliga relationer i spelet Àr heterosexuella. Personer med mörkare hudfÀrg presenteras genomgÄende som antingen aggressiva eller lydiga tjÀnare. Alla rika turister Àr vita. Den asiatiska karaktÀren Àr fÄordig och spÀd men behÀrskar livsfarliga kampsportsmanövrar.
Det hela blir en enda lĂ„ng uppvisning i stereotyper. Varför Ă€r det hĂ€r ett problem? För att de normer som reproduceras i populĂ€rkulturen pĂ„verkar vĂ„rt beteende och vĂ„r uppfattning om hur vĂ€rden fungerar. Vi fĂ„r veta att mĂ€n Ă€r aktiva, kvinnor Ă€r omhĂ€ndertagande och sĂ„ vidare. En aktuell diskussion som rör normer Ă€r den kring kvinnliga nördar dĂ€r vĂ€ldigt mĂ„nga instinktivt kĂ€nner att en nörd Ă€r en man och inte en kvinna. Om en kvinna pĂ„stĂ„r sig vara nörd mĂ„ste hon vara en bluff eller sĂ„ mĂ„ste hon Ă„tminstone aktivt bevisa att hon Ă€r Ă€kta. Ett annat exempel: tĂ€nk sjĂ€lv pĂ„ ordet âbögigâ. Vad kom du att tĂ€nka pĂ„? VarifrĂ„n tror du att du har fĂ„tt de associationerna? Hur mĂ„nga homosexuella mĂ€n kĂ€nner du personligen och i vilken utstrĂ€ckning uppvisar de personerna de egenskaper du förknippade med ordet âbögigâ?
Spel har ett stort ansvar hÀr. Varför Àr nÀstan alla aktiva personer i spelet mÀn? Varför valde man att framstÀlla alla som har rysk brytning som galna? Hur tÀnkte man nÀr man beslutade att det ska vara sÄ mÄnga straighta par i spelet? Det hÀr Àr inte en oviktig detalj, populÀrkulturen Àr ett fönster mot den verkliga vÀrlden och pÄverkar vad vi anser vara normalt och onormalt.
Och nej, det Àr ingen ursÀkt att det finns en tuff kvinna en bit in i spelet. Varför kan inte lika gÀrna alla tuffingar vara kvinnor för att lÄta den första tuffa mannen dyka upp i akt tre?
Ăvningar för den intresserade
Jag har tagit skÀrmdumpar pÄ alla personer man stöter pÄ i första huset i Dead Island, mÀn till vÀnster, kvinnor till höger. StÀll dig följande frÄgor:
- Skildras mÀn eller kvinnor?
- Ăr det nĂ„gon skillnad i hur mycket klĂ€der mĂ€nnen och kvinnorna har pĂ„ sig?
- Ăr det nĂ„gon skillnad i hur realistiska kroppar mĂ€nnen och kvinnorna har?
- JÀmför mÀnnen och kvinnorna, vilka skildras som starka och vilka skildras som i beroendestÀllning?
- Vilka sexuella lÀggningar skildras?
- Ăr det nĂ„gon skillnad pĂ„ hur vita och icke-vita skildras?
- Vilka Äldrar Àr representerade?
- Vilka funktionsnedsÀttningar finns representerade?
- Hur ser det ut i andra spel du spelar?
Text av Mattias Lejbrink
Mattias granskar pÄ bloggen www.enormkritik.se hur vÀl spel, böcker och serier utmanar normer. Syftet Àr att uppmana till en dialog kring normer i samhÀllet i allmÀnhet och nördkulturen i synnerhet. Om du vill hÀnga med i inlÀggen, följ honom pÄ Twitter @MattiasLejbrink. Hans egna favoritspel Àr Skyrim, Farenheit och Silent Hill. |
Jag tycker att dina normer Àr dÄliga och jag stÀller mig mycket kritisk till dem. Fram för mer normkritik mot normkritiken!
Tack för den enkla och vĂ€ldigt tydliga beskrivningen av normer. Vi behöver mer sĂ„nt. Det Ă€r alltid tacksamt nĂ€r nĂ„gon skriver de hĂ€r inlĂ€ggen dĂ€r det sĂ„ tydligt lĂ€ggs fram vad författaren tycker Ă€r problemet, ofta ser vi annars folk som – sĂ€kerligen med all rĂ€tt – slĂ€nger ord som sexistisk, manschauvinistisk, rasistisk etc., vilket skapar onödigt negativ respons frĂ„n dem som inte har reflekterat över saken. Tack ocksĂ„ för lĂ€nken till din egen blogg, som verkar intressant.
Det Àr intressant det du skriver, Àven om jag inte har spelat just Dead Island sjÀlv sÄ slÀpps det Àven iÄr spel som lever upp till normen att kvinnor ska vara svaga och tafatta sÄ lÀnge mÀnnen rÀddar dagen(lÀs: Max Payne 3). Detta verkar tyvÀrr vara standard för spel som har runt 6-12 timmars underhÄllning dÀr valet Àr att antingen utmana normen och skapa nÄgot som speglar dagens samhÀlle bÀttre, eller ta den lata vÀgen och skapa karaktÀrer som har gjorts om och om igen i tusentals versioner för att det lÀr inbringa mer inkomst för utvecklarna.
Om man vill fÄ spel som utmanar normen kÀnns det som att man mÄste ta sig an ett episkt RPG-spel dÀr de utvecklar karaktÀrer pÄ ett naturligt sÀtt. Ett spel som stÀndigt utmanar normer och Àr kritisk mot mycket i dagens samhÀlle Àr Persona 4, ett spel som tar 70-80 timmar att varva men man fÄr trÀffa pÄ karaktÀrer som speglar samhÀllet bÀttre Àn nÄgot annat spel hittills har lyckats med enligt mig. NÀr man kan fÄ deras tÀnk Àven in i 6-12 timmars spelen har vi kommit en lÄng vÀg, dock Àr det nog vÀldigt lÄngt dit innan vi fÄr se det tyvÀrr.
Denna text fĂ„r mej Ă„terigen att fundera över varför sociologi inte Ă€r ett obligatoriskt Ă€mne i skolan. (Men sĂ„ lĂ€r man ut fysik som helt ignorerar de framsteg som gjorts de senaste hundra Ă„ren med… suck) Oavsett vilket, bra och lĂ€svĂ€rd text. Precis som NuYu kommer jag lĂ€sa mer pĂ„ din blogg. Jag kan Ă€ven tipsa om Borderlands 2 som, kanske lite förvĂ„nansvĂ€rt, gör riktigt intressanta saker med gamla trötta normer.
Sen vill jag bara kort lÀgga in att det mÄste kÀnnas som en balansgÄng för utvecklarna som Àr medvetna om detta, att dels fÄ innehÄllet realistiskt vilket innebÀr att hÄlla sig till normerna, men samtidigt ifrÄgasÀtta dom. För mycket Ät nÄgot hÄll och det blir inte bra. Detta hÄller dock bara för berÀttelser som ska skildra verkligheten. Och Àven i dom fallen sÄ finns det ju extremt mÄnga undantag för alla normer Àven i vÄr egen historia som man bör uppmÀrksamma.
Det vore mycket roligare om spelutvecklare designade karaktÀrerna först och dÀrefter singlade slant om huruvida den ska vara en man eller en kvinna.
Bra och intressant inlĂ€gg! Jag kikade Ă€ven pĂ„ din blogg, gillade det jag lĂ€ste och la in den i min RSS-lĂ€sare. đ
Hej, tack alla! đ Jag har förstĂ„else för att spelutvecklare som arbetar under tight deadline och har hĂ„rda vinstkrav pĂ„ sig faller tillbaka pĂ„ stereotyper för att inte riskera nĂ„got. Men jag tror att det Ă€r en kortsiktig strategi – spelare vill Ă€ven ha nyskapande spel. Förhoppningsvis kan vi fĂ„ till en förĂ€ndring i smĂ„ steg. Jag ska verkligen testa bĂ„de Persona och Borderlands!
NĂ€men, hoj, vad överraskad jag blir över att den fumligt formulerade ”kritiken” (med vĂ€rldens fetaste citationstecken) kommer frĂ„n en rasist. Hej Joachim Larsson, du har inte lust att suga pĂ„ ett avgasrör eller sĂ„?