Jag spelar just nu Dead Island pÄ Xbox, en vÀlgjord förstapersonsskjutare fylld med galna ryssar, kÀnslosamma kvinnor med Slitz-kroppar och handlingskraftiga sköna snubbar. Okej, vad Àr poÀngen tÀnker du, det lÄter vÀl som ett helt vanligt spel? Det Àr precis det som Àr min poÀng. Mer om det strax.

Normer Àr delade och underförstÄdda regler och förvÀntningar pÄ beteende i ett samhÀlle eller en grupp
Normer Àr delade och underförstÄdda regler och förvÀntningar pÄ beteende i ett samhÀlle eller en grupp. Som man förvÀntas jag till exempel vara sexuellt attraherad av kvinnor och andra mÀnniskor kommer att utgÄ frÄn det i sitt beteende gentemot mig tills jag visar motsatsen. Normer Àr mycket anvÀndbara eftersom de förenklar vardagen och hjÀlper oss att fatta snabba beslut. En norm Àr exempelvis att alla vet att man Àter huvudrÀtten före desserten pÄ en middag. Eller nÄgot sÄ sjÀlvklart att man hjÀlper en person som trillat ner pÄ tunnelbanespÄret. Den som inte upprÀtthÄller normen uppmÀrksammas och utsÀtts ofta för sanktioner som kan vara allt frÄn ogillande blickar till utskÀllningar eller vÄldsamt beteende. NÄgot sÄ enkelt som att trÀnga sig i en kö eller att tvÄ personer av samma kön kysser varandra pÄ krogen kan resultera i ganska allvarliga reaktioner frÄn omgivningen.

Sammanfattningsvis kan man sĂ€ga att vi tar vĂ€ldigt mycket för givet och reagerar instinktivt nĂ€r nĂ„got inte stĂ€mmer överens med vad vi anser vara ”normalt”. Det Ă€r problematiskt inte bara för att det tenderar att straffa normbrytande beteende utan Ă€ven för att vĂ„r uppfattning om vad som Ă€r normalt ofta helt enkelt inte stĂ€mmer sĂ€rskilt vĂ€l överens med verkligheten, sĂ€rskilt inom populĂ€rkulturen.

Dead Island till Xbox Àr tyvÀrr representativt för hur, ursÀkta uttrycket, bedrövligt det kan bli nÀr man har ett gigantiskt utvecklingsteam men ingen som förhÄller sig kritiskt till normer. Jag nöjer mig med att ta upp ett par dem som reproduceras i spelet. MÀnnen Àr genomgÄende handlingskraftiga medan kvinnorna Àr knÀckta, hysteriska eller galna. Eller en kombination. MÀnnen har realistiska kroppar medan kvinnorna Àr stöpta i samma Barbie-mall och iklÀdda minimala baddrÀkter. Samtliga relationer i spelet Àr heterosexuella. Personer med mörkare hudfÀrg presenteras genomgÄende som antingen aggressiva eller lydiga tjÀnare. Alla rika turister Àr vita. Den asiatiska karaktÀren Àr fÄordig och spÀd men behÀrskar livsfarliga kampsportsmanövrar.

Det hela blir en enda lĂ„ng uppvisning i stereotyper. Varför Ă€r det hĂ€r ett problem? För att de normer som reproduceras i populĂ€rkulturen pĂ„verkar vĂ„rt beteende och vĂ„r uppfattning om hur vĂ€rden fungerar. Vi fĂ„r veta att mĂ€n Ă€r aktiva, kvinnor Ă€r omhĂ€ndertagande och sĂ„ vidare. En aktuell diskussion som rör normer Ă€r den kring kvinnliga nördar dĂ€r vĂ€ldigt mĂ„nga instinktivt kĂ€nner att en nörd Ă€r en man och inte en kvinna. Om en kvinna pĂ„stĂ„r sig vara nörd mĂ„ste hon vara en bluff eller sĂ„ mĂ„ste hon Ă„tminstone aktivt bevisa att hon Ă€r Ă€kta. Ett annat exempel: tĂ€nk sjĂ€lv pĂ„ ordet ”bögig”. Vad kom du att tĂ€nka pĂ„? VarifrĂ„n tror du att du har fĂ„tt de associationerna? Hur mĂ„nga homosexuella mĂ€n kĂ€nner du personligen och i vilken utstrĂ€ckning uppvisar de personerna de egenskaper du förknippade med ordet ”bögig”?

Spel har ett stort ansvar hÀr. Varför Àr nÀstan alla aktiva personer i spelet mÀn? Varför valde man att framstÀlla alla som har rysk brytning som galna? Hur tÀnkte man nÀr man beslutade att det ska vara sÄ mÄnga straighta par i spelet? Det hÀr Àr inte en oviktig detalj, populÀrkulturen Àr ett fönster mot den verkliga vÀrlden och pÄverkar vad vi anser vara normalt och onormalt.

Och nej, det Àr ingen ursÀkt att det finns en tuff kvinna en bit in i spelet. Varför kan inte lika gÀrna alla tuffingar vara kvinnor för att lÄta den första tuffa mannen dyka upp i akt tre?

Övningar för den intresserade

Jag har tagit skÀrmdumpar pÄ alla personer man stöter pÄ i första huset i Dead Island, mÀn till vÀnster, kvinnor till höger. StÀll dig följande frÄgor:

  • Skildras mĂ€n eller kvinnor?
  • Är det nĂ„gon skillnad i hur mycket klĂ€der mĂ€nnen och kvinnorna har pĂ„ sig?
  • Är det nĂ„gon skillnad i hur realistiska kroppar mĂ€nnen och kvinnorna har?
  • JĂ€mför mĂ€nnen och kvinnorna, vilka skildras som starka och vilka skildras som i beroendestĂ€llning?
  • Vilka sexuella lĂ€ggningar skildras?
  • Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ hur vita och icke-vita skildras?
  • Vilka Ă„ldrar Ă€r representerade?
  • Vilka funktionsnedsĂ€ttningar finns representerade?
  • Hur ser det ut i andra spel du spelar?

Text av Mattias Lejbrink

Mattias granskar pÄ bloggen www.enormkritik.se hur vÀl spel, böcker och serier utmanar normer. Syftet Àr att uppmana till en dialog kring normer i samhÀllet i allmÀnhet och nördkulturen i synnerhet. Om du vill hÀnga med i inlÀggen, följ honom pÄ Twitter @MattiasLejbrink. Hans egna favoritspel Àr Skyrim, Farenheit och Silent Hill.