Tycka vad man vill om karlns spel, spelvärlden hade varit bra mycket tråkigare utan den egotrippande storkäften Peter Molyneuouoex. Få män kan skapa hype för de mest poänglösa saker som den älskvärde tokbritten. Och 2012 är året då vi fått se det mest pruttpretto projektet producenten någonsin bjudit på.
Mannen som aldrig lyckats leva upp till förväntningarna han byggt upp lovar nu att förändra en persons liv för evigt med spelet/meditationssessionen Curiosity – What’s in the box? ett spel vars enda poäng är att hacka sig inåt mot en hemlig skatt som bara kommer avslöjas för en enda person.
”I haven’t said whether it’s animal, vegetable, or mineral. I haven’t said if it’s an idea or something tangible” säger Molyneux sådär kryptiskt och besvikelsebäddande som bara han kan. Men det som blir brittens absoluta höjdpunkt för året, citatet som får alla andra citat att skämsgråta i varsitt hörn, är hans syn på den smarta telefonen som plattform. Konsoltillverkare, take note!
”When I do go back to consoles, it feels like going back to black-and-white television.”
Hum, Molyneux är britt, det franskklingande namnet till trots.
Det visar hur mycket jag kan. Skämsdöden. Jag dör den.
Visst kan det kännas lite som att han bara spyr ur sig en massa gojja just nu. Men när jag tittar på intervjuer med honom, t.ex. en keynote han höll för inte så länge sedan om Curiosity, så känns det ändå som att han bara menar väl. Han har bra idéer, som tyvärr är mer eller mindre svåra att implementera. Spelvärldens visionär? Det är iaf kul att han försöker göra mer med spel än många andra företag som verkar ha kört fast sig i ett spår.