Gearbox har jobbat med Aliens: Colonial Marines sedan 2006. Innan dess jobbade Check Six Games på ett snarlikt spel med samma namn sedan 2001. För de som sett fram emot spelet sedan första utannonseringen har det alltså varit en lång väntan. Men så länge spelet fortfarande var i utveckling kunde man i alla fall leva på hoppet. Nu måste man istället möta den bryska verkligheten.
Aliens: Colonial Marines är inte särskilt bra, nej. Förhoppningarna var stora och Gearbox misslyckas på i princip alla fronter att leverera. Spelmässigt är det en generisk soppa som, även om den inte är bedrövlig, aldrig riktigt lyfter. Xenomorph, den ultimata jägaren, har degraderats till kanonmat. Det finns inget av filmens långsamma uppbyggnad, istället får man redan i inledningen döda ungefär fyra tusen stenkorkade rymdmonster. Man strippar effektivt bort all rädsla som filmerna byggt upp inför varelsen.
En del saker har man lyckats väldigt bra med, men många saker känns också som påklistrade gimmickar. Ett halvdåligt standard-FPS med påklistrad Alien-dekor. Tydligaste exemplet på detta är väl legendary-vapnen som man hämtat ur filmerna och slängt in lite slumpmässigt. Man upptäcker snabbt att det bara handlar om nya skins och att det inte tillför någonting alls till spelupplevelsen.
Jag hade mycket hellre sett att man tog större friheter med världen, visade saker från samma universum som kanske inte visades i filmerna, och satsade på att ha samma känsla istället.
Grafiken är hopplöst utdaterad, med grötiga texturer som dyker upp och försvinner fullständigt slumpmässigt. Pop ups, pop downs och pop i alla möjliga jävla riktningar går som ett pärlband genom spelupplevelsen. Likt det mesta annat känns det inte tillräckligt genomarbetat. Inte ofärdigt, men som att man bara gjort absolut minimum.Detaljer som att karaktärer som siktar inte ens lyfter vapnet gör kanske inget för spelbarheten, men det sänker helhetsintrycket. Det är en funktion som ändå varit standard i spel sedan gud vet när.
Och på tal om funktioner som borde bara standard: När man co-opat genom kampanjen med en kompis och känner att man vill testa lite multiplayer så får den ene glatt lägga sin kontroll åt sidan. Splitscreen funkar nämligen inte online, vilket är så urbota korkat att jag får lust att kasta spelet utför ett stup. Visst, om spelet inte hade innehållit co-op, då hade jag haft lättare att acceptera det. Nu känns det som en stor brist.
Men det är när man kommer ut online som man verkligen ser spelets storhet. Haha, nej, jag bara skojade. Det är inte heller särskilt kul. Man har en del kul idéer med Aliens vs Marines-konceptet. Läget där hälften spelar ett gäng soldater som ska försöka fly medan andra hälften är Xenos som ska stoppa dem är faktiskt ganska kul. Ganska. Men spelmekaniskt är det alldeles för ointressant, fortfarande, och Aliens känns fortfarande inte det minsta som Aliens. De känns på alla sätt och vis underlägsna soldaterna och det är tråkigt. Och fel.
Ludde tror att de generellt låga betygen beror mycket på förväntningar. Och kanske har han en poäng i det. Men jag är inte en av dem som gått och väntat på spelet. Jag gick in i spelet nollställd och hade helt enkelt inte roligt. Det är ett ansiktslöst spel som på många sätt känns utdaterat. Det är fult och idéfattigt.
För fem år sedan hade det varit en helt okej men långt ifrån exceptionell förstapersonsskjutare. Idag håller det inte. Inte alls. Och att Ludde säger att han inte hade mindre kul med det här spelet än med Halo 4 kommer jag inte ens kommentera. Pff.
Om det är xbox 360 versionen du spelat förstår jag att du tycker det är skit, iaf rent tragiskt. Pc versionen är bättre på den fronten.
Grafiskt*
Men rent tragiskt är det ett ok spel.
Hur kan plattformsversion ha något att göra med om det här spelet är bra eller inte? Har man sett Alien i mer än tio minuter vet man att det inte alls är ok någonstans D:
Haha kul kul -.- . Jag skulle vilja påstå att det krävs att man är insatt och väldigt intresserad av franschisen för att kunna uppskatta detta. Alltså kommer en yngre publik och de som inte älskar alien-universumet att bli besvikna.
Ursäkta, lilla kmongo men du vet inte skit!
Linus jag tycker du är lite väl snäll mot spelet i vissa delar av din recension. Det är verkligen som en facehugger i ansiktet på alla som gillar Alien-franchisen. :,(
@Chrille: Jo, visst är spelet snyggare till PC. Men det är fortfarande inte snyggt. Det är ett tekniskt underlägset spel till alla plattformar.
Och för övrigt är jag, min ringa ålder till trots, ett enormt fan av Alien-franchisen. Visserligen håller jag ettan som absolut bäst, men tvåan är fortfarande en fantastisk film. Jag spelade dessutom igenom hela spelet med en god vän som håller tvåan som en av de bästa filmerna genom tiderna och har sett den fler gånger än vad som kan anses hälsosamt. Och att se hoppet rinna ur honom mer och mer för var minut stärker bara ytterligare min åsikt om spelet.
Ju högre tankar man har om Alien-universumet, desto mer besviken kommer man bli på Colonial Marines. För spelet lyckas över huvud taget inte fånga eller leva upp till filmerna.
Tur att det finns mer och bättre fisk i Alien sjön, särskilt om man ite har nått mot ”bräckt” vatten.
Som:
Aliens Infestation by Way Forward.
Tänk en bra demake av detta spel till DS.
Svaghet: För kort och inte en jävle spelade/pratade om det!
Alien Resurrection by Argonaut Games.
Bevis på att man kan göra ett bättre spel till Playstaion på en sämre film.
Svaghet:Det är ett konsol fps som släpptes före Halo.
AkA kontroll problem.
Aliens Versus Predator: Extinction by Zono Inc.
Det är ett rätt okay Real-Time Strategy spel till Playstaion Two.
Svaghet: Det e ett RTS till PLAYSTAION TWO!
Och finally: Aliens Versus Predator 2 by Monolith Productions.
Spelet som gave oss scenen där men äter sej ur en jävla bröstkorg i första person.
Med mera!
Svaghet: UNKNOWN!
PS.
Sorry att jag inte har postat/lyssnat på ett tag.
Har varit upptagen med Toyfair news, egen lägenhet, Calcon: Kalmar Spelkonvent och sånt.