I Gears of War: Judgment är det tydligt att People Can Fly inte riktigt haft samma budgetering som Cliff Bleszinski (ja, jag googlade stavningen) och hans team på Epic hade i de tidigare delarna i serien. Spelet är kortare, så pass kort att man kan ifrågasätta prislappen och flerspelarlägena är förminskade till fem ynka stycken. Alla fordonssektioner är borttagna och berättelsen i sig saknar den svulstiga ödesdigra inramningen vi vant oss vid från serien.
Så vad kvarstår?
De bekanta ansikten Baird och Cole är våra huvudsakliga hjältar. Marcus och Dom är förpassade till något enskilt radiosamtal. Som ett stort fan av John DiMaggios (Marcus Fenix) röstskådespeleri känns det sorgligt att se den karaktär jag främst förknippar med stämningen i Gears of War knappt vara med alls.
Nog om storyn. Här ska skjutas!
…och det sitter som handen i handsken. People Can Fly har inte ruckat på kärnelementen i spelbarheten, även om vissa detaljer har fått ändras. Vapenhantering och granater sköts inte längre med styrkorset utan har fått dedikerade knappar och jag applåderar beslutet. Allt för många gånger i de tidigare spelen har jag slint med tummen och utrustat mig med en ärtpuffra i en hetsig situation.
Elaka röster kan håna Epic för deras ostiga personporträtt i tidigare delar, men jag har alltid funnit berättelserna medryckande. Jag kanske inte fällde en tår vid mötet med Maria i spel nummer två, men att scenen fanns där gav mig ändå mersmak. Alla sådana ingredienser är borta i Judgment. Trådar startas, men leder sällan någon vart och ingenstans hittar jag något som kommer karaktärerna närmre inpå livet. En liten vinning finns i det tvivel som kan kännas inför Paduk som varit fiende i ett tidigare krig, människorna emellan, men det kasseras snart till sidlinjen.
När sluttexterna rullar känner jag att jag bara spelat ett inledande kapitel i en större saga. En episod, om man så vill. Jag har sedan seriens start haft en speciell plats i mitt hjärta för Gears of War och jag är glad att få återvända till Sera. Den här munsbiten känns dock inte ens som en förrätt, det är en amuse-bouche på sin höjd och jag hungrar efter mer.
Trots mitt gnäll finns det förstås solida kvalitéer i Judgment. Det är fortfarande lika kompetent spelmekaniskt och det är oerhört förlösande att höra det där gitarr-tjugga-tjugga-ljudet som berättar att fienden är utplånad. Jag vill bara ha mer av allt. Mer berättelse, mer spelförändrande sektioner (inte ett enda fordon, vad fan är det!?), mer fiender, mer vapen.
Jag får hoppas på en andra episod, önskar att People Can Fly inte följer Valves schema bara.
Hallå.
Ville bara säga att undertiteln ska stavas Judgment och inte Judgement.
Ha det skönt!
Filliknorr, knepig stavning men du har rätt, fixat!