Nytt Zelda till 3DS! I en modern tappning av estetiken från A Link to the Past! Det som Shigeru Miyamoto antytt att han vill göra, och väldigt likt vad Samson Wiklund sagt att han vill spela. Det hände till slut. Det är alltså ett helt nytt spel med en ny värld, nya tempel och ny spelmekanik. Säkert nya föremål också. I den japanska presentationen kallade Satoru Iwata till och med spelet för A Link to the Past 2 (Zeruda no Densetsu: Kamigami no Toraifōsu 2). Det är alltså inte samma som görs med Wind Waker, där man tar det gamla spelet och förstör det visuella. Ja, förstör. För det är vad jag tycker Nintendo gör när de ska modernisera estetik. Det började med New Super Mario Bros och dess opersonliga design, och sträcker sig nu till andra spelserier.
A Link to the Past 2 känns som att man slängt in Hyrule i en New Super Mario Bros-motor, och det får det där runda plastiga opersonliga utseendet. Jag förstår varför man vill få till det så, eftersom det gör sig bättre i 3D än till exempel Phantom Hourglass- och Spirit Tracks-estetiken. Jag tycker bara inte det ser lika fint ut. Kanske är det för att jag jämför det med A Link to the Past för mycket. Även om jag inte tycker A Link to the Past har så bra estetik heller, bortsett från några bossar som första mörkervärldenbossen och några områden som Lost Woods. Och nya Wind Waker ser ju för tusan inte ens ut att vara cel-shadat längre! Jag hade mycket hellre tagit exakt samma estetik i 1080p. Jag gillar heller inte vad man gjort med det nya Yoshi-spelet till 3DS, och det är samma klagomål där med rund plastdesign á la New Super Mario Bros. Yoshi passar ju inte in i världen längre, och det ser mer ut som det hemska Yoshi’s Story.
Jag vet att Nintendo kan bättre. Jag har sett Skyward Sword. Jag har sett Kirby’s Epic Yarn (okej, tekniskt sett inte Nintendo). Jag har sett Super Mario Galaxy. Jag har sett Nintendoland. Jag har sett Yoshi-spelet som kommer till Wii U. Nintendo kan fortfarande göra varm och charmig grafikdesign i sina spel. Så jag förstår inte varför den här tråkiga New Super Mario Bros-estetiken sprider sig. Jag älskar till exempel att nya Link ser ut som han såg ut i instruktionsboken till A Link to the Past. Det är genialt! Och jag älskar hur han är ritad i krita när han går mot väggen. Mer sånt! Med det sagt ser A Link to the Past 2 ut att vara ett otroligt självklart köp, och då har jag knappt ens sett ens 15 minuter gameplay.
Ja, plastigheten är oroväckande. Det känns fel och det kanske förstör det hela lite. Särskilt med tanke på att den remixade musiken verkar fantastisk (baserat på det lilla vi sett)!
Jag är en av dom som har alltid älskat Link med bruna sleeves och gul rand på mössan, så att de tog in det är ett stort plus för mig.
Det är uppföljaren till världens bästa spel och mitt favoritspel, så jag kommer garanterat skaffa mig en 3DS nu.
Det är ett måste.
Den stora anledning varför jag kommer köpa ett Nintendo 3DS XL är just A Link to the Past 2. Tror med de senaste utannonseringar av spel från Nintendo kommer få dem tillbaka på rätt köl när det gäller ekonomi o.s.v.
Ps. Jag håller med att de gärna hade fått ge mer själ till estetiken av spelen. Men det kompenseras förhoppningsvis med känsla och spelglädjen. Ds.
Är det inte lite så då att grafiken är det enda som ”får” ändras på då själva gameplay och sånt hålls väldigt samma Zelda-serien igenom? De verkar inte vilja gå för långt bort från originalupplägget annat än med grafiken. De kan ju rimligtvis inte köra pixlar till 3DS, funktionen med 3D måste ju finnas på nåt sätt.
Nintendo och HAL har ju expereimenterat en hel del med estetiken i andra serier, medan ramaskri uppstod när Link blev ”gullig” i Wind Waker, det längsta de gått från den ”vanliga” grafiska stilen.
Glans betyder ju inte samma sak som att spelet är polerat, men det kommer nog bli en trevlig upplevelse för ögat till slut ändå!
Tack tack tack för det här inlägget! Tycker exakt samma sak. Majoriteten av Nintendos nya spel ser bedrövliga ut rent estetiskt. Fast jag gillar inte Galaxys så värst mycket heller på grund av alla de vidriga stjärnbitarna som ligger överallt.
”Även om jag inte tycker A Link to the Past har så bra estetik heller”
…du är död för mig.
Instämmer till fullo. Har team ninjas klåpare till designers infiltrerat nintendo? Fruktansvärt tråkigt!
Jag håller med, förutom att A Link to the past har klockren estetik. 😛 Jag har rantat så mycket för kompisar om Nintendos vana att föstöra det grafiska i nytappningar, att ingen orkar lyssna på mig längre.
Gillar inte att hd-remaken på Wind Waker såg ut att ha fått en kall färgpalett med för mycket kontrast, och 3d-effekter som tar bort en del av den tecknade stilen.
Och A link to the past har något liknande, man ökar kontrasten och tar bort konturer.